• Posted by kungdenknege on 23 september, 2002 at 18:06

Har ett litet problem, vänder mig därför till Konfen och hoppas på att nån kunnig typ hjälper mig =)

Jo, det är så här, att när jag kör min freeride på 90 liter i lättvind, och då tillsammans med mitt NR 6,0, så får jag inget riktigt tryck i seglet. Alltså, jag kommer upp på brädan och med lite tur så får jag planing, då med seglet kanske 45 grader ut från brädan. Kroka i kan jag också 🙂 Men, låt sig att jag vill ha lite mer speed, eller kanske försöka kryssa, då skotar jag in en aning så seglet kanske bara står ut en 20 grader från brädan. Då försvinner dock _all_ kraft ur seglet, får inget tryck i akterliket, och seglet sänker sig (och mig) långsamt ner mot vattenytan. Allt detta resulterar 90% i att jag “får mottaga en ansenlig mäng väta”, som Rosa Pantern en gång uttryckte det.

Har intelligent nog räknat ut att det antingen är jag eller grejorna det är fel på laugh.gif Alltså, om det är någon som inte redan förstått det, så är jag nybörjare. Så min teknik är kanske inte sådär jätteavancerad. Men om ni har nåt bra tips så mottages det mkt tacksam!!!

Ha D!
    /Eli

kungdenknege replied 22 years, 3 months ago 2 Members · 4 Replies
  • 4 Replies
  • anonym-anvandare

Member
    23 september, 2002 at 19:38

Men ELI!!! Du måste inse att du inte har loopat in seglet än. Om du gör det kommer det att gå mycket bättre. Undvik att landa på ryggen bara, för det gör ont. Fråga mig o frederik om hjälp annars när vi kör lomma så hjälper vi dig gärna.

• kungdenknege

Member
    24 september, 2002 at 13:08

Hehe Ola =) När sjutton kör ni i Lomma?? Har inte sett er där på lääänge =) Har ju inte kommit på det här med att kryssa riktigt än, så inte så lätt att ta sig till Habo när det blåser nordlig… Btw var körde ni i söndags?? Testade nått ställe i Skanör, soptippen hette det… Sög ganska mkt getpung =(

• anonym-anvandare

Member
    24 september, 2002 at 13:47

Höj bommen, korta hängseletamparna och lite längre bak med mastfoten. Detta är tre bra tips till en nybörjare när trimmet inte stämmer. Viktigt för dig är även följande: Att ha seglet 45 grader är riktigt om du seglar med vinden lite bakifrån (slör)eller om du seglar halvvind utan planing. När du seglar högre mot vinden eller när du seglar snabbare (med fartvinden kommer vinden mer framifrån som vid kryss) skotar du hem. Skota hem gör samtidigt som farten ökar eller samtidigt som du lovar (seglar mer upp mot vinder). Att skota utan fart eller med vinden för mycket bakifrån dödar seglat fullständigt och resultatet blir precis som du skriver ….väta.
    Hälsnignar
    Z

• kungdenknege

Member
    24 september, 2002 at 18:13

Okej, tack för tipsen!! Låter intelligent det här med att man inte ska skota förrän man kryssar =)

Ska testa nästa gång det blåse, för just nu ser det ju dött ut =(

Menmen, ha d gött!

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

You must be logged in to create new discussions.