• Publicerad av anonym-anvandare på 18 juli, 2005 vid 13:00

Under ett par år har jag hyrt utrustning för att kunna surfa på sommrarna. Men nu när jag äntligen köpt en egen har jag ingen koll på hur fan jag ska få ihop grejerna. Vet nån var man kan hitta en schyst beskrivning påre eller skulle vilja försöka förklara skulle jag bli jäkla glad =)

rabbit svarade 19 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • karnan

Medlem
    18 juli, 2005 vid 13:50

Du har alltså prylarna, men kan inte montera ihop dem?! Lite för allmänt för att säga något vettigt. Kan du inte precisera dig?

/Johan

• anonym-anvandare

Medlem
    18 juli, 2005 vid 13:54

Okej. På mastfoten sitter ju ett snöre fast, vilket det oxå gör i bakanten av bommen. Var sjutton ska jag fästa dom?? Tack för hjälpen =)

• rocklund

Medlem
    18 juli, 2005 vid 14:45

är det inte enklare att du frågar där du har hyrt prylarna?

det är nämnligen inte alldeles enkelt att rigga prylarna första gången…och det är inte så enkelt att förklara i text heller. Det skulle i så fall vara om någon har en insturktionsvideo eller någe…

• kate

Medlem
    18 juli, 2005 vid 16:31

Nedhal
    På ena sidan av seglet finns en lång ihålighet där man skall trä in masten. På slutet av masten går mastfoten i. Snöret i mastfoten skall träs i ett hål eller trissa som finns längst ner i seglet. Här drar man nedhal.
    På seglet eller på segelbagen står vilka mått som gäller.
    Ex luff 448. Din mast är 430. Då behöver man förlänga 18 cm för att få rätt mått. Här kommer förlängaren in som man kan justera efter mått.
    Vid nedhal gäller att man skall dra mycket mer än vad man tror. Det är lite olika för olika segel, men när lattan näst längst upp i toppen inte har kontakt med masten i maststrumpan så är nedhalet tillräckligt hårt draget. Det bör bli lite fladder i toppen.

Uthal
    Nu skall bommen på plats. Här gäller att justera rätt höjd vid fäste bom/mast. När seglet fästes i brädan kommer den att höjas något. Så ungefär axelhöjd på bommen är bra. Detta även en smaksak som man kan justera efter hand. På nyare segel brukar det finnas markeringar som man kan gå efter.
    Nu till tråden längst ut i bommen. Denna fästes i öglan i akterliket på seglet. Här dras uthalet. Även här finns det mått att följa och det står på seglet/segelbagen.
    Ex boom 184. Din bom är 150 cm. Du behöver förlänga 34cm . På bommarna brukar det finnas markeringar i den delen på bommen där tråden sitter. Då drar du ut den ca 34cm. Oftast är detta ungefärliga mått. Spänn uthalet så att seglet har en liten buk. Det skall inte bli för platt.

Hoppas att texten hjälper dig. Provrigga! Det bästa är att fråga ngn som surfar om hjälp. Inga frågor är dumma frågor!
    Lycka till!
    MVh Kate

• anonym-anvandare

Medlem
    18 juli, 2005 vid 17:58

Jag tror att Kate har gett dig tillräckliga och bra svar på din frågor, men om det skulle visa sig att du inte har snabkoppling på bommen vill jag ge dig en kort beskrivning här:
    Om det sitter en tamp på ett par dm i framkanten på bommen plus att det finns en låsklämma sk. clemcleat
    1. börja att trä på in seglet i masten och sätta dit mastförlängaren/foten. Då spänner du även föriket som även kallas för nedhalet. Det skapar buken i seglets främre del och tar även bort en del rynkor i seglet.
    2.Res upp masten på marken och måtta in var du skall sätta dit bommen så att den hamnar i axelhöjd.
    Trä på bommen och lägg bakre änden på bommen (nocken) upp mot masttoppen. gStå gränsle seglet och trä den korta bomtampen 1,5 varv runt masten. varefter du trär igenom bomtampen i lämpligt hål eller runt lämplig kant och till slut genom cleamcleat.
    3. Dra åt lagom hårt dvs inte för hårt så att masten spricker när du fäller ned bommen men inte heller för löst så att bommen glappar i höjdled.
    4. Nu återstår enbart att spänna uthalet bak i bommen.

Det vore kul att veta om du har ett modernt profilsegel med snabbkoppling på bommen eller om en mer gammeldags rigg och segel.
    Jag har lärt många att vindsurfa och använder än i dag mest gammeldags segel och brädor. Vi håller hus i en rätt skyddad vik i Mälaren. Där passar dessa ”stenåldersgrejor” mycket bra! Det är mycket vanligt att man som nybörjare skotar för hårt i lättvind vilket får till följd att man stryper kraften och tappar både fart och höjd. Moderna segel är gjorda för att inte tappa formen när det börjar att blåsa, men kräver en större finkänslighet i skotning när det blåser lite.
    I år lyckades jag få en kompis son att vindsurfa i ca 30 minuter på en fullängdsbräda med ett modernt monofilmsegel på 3.5m2. Han är 7 år och saknar en underarm!
    Han länsade hela sträckan och jag åkte bredvid i en gummibåt. Det var första gången som han vindsurfade!!!
    Per-Arne

• rabbit

Medlem
    18 juli, 2005 vid 18:00

Här har du 2 olika riggnings videos från segeltillverkaren Gaastra:
    http://www.gaastra.com/gallery/download/rigging_wmp/KP1.wmv
    och
    http://www.gaastra.com/gallery/download/rigging_wmp/TW1.wmv

De visar hur grejerna sätts ihop, steg för steg.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.