Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › hjälp
-
hjälp
Publicerad av lolve på 23 juli, 2005 vid 17:30hej idag var jag ute med en 7.0np och det blåste ca 13-14m/s, iaf vad en fiskare sa, för han fick hämta mig
alltså det gick bara inte att hålla seglet uppe.så frågan är vilka vindstyrkor(så man inte behöver hjälp att bli hämtad
) ska man ha till en 7.0 , 6.0 och 5.0
tack på förhand..jag är lite efter nybörjarstadiet
.. jag kan plana bra och köra. Det ända jag inte kan är: få i fötterna i fotstopparna(men jag står ovan på dem vågar bara inte trycka i fötterna
) och sen är jag dålig på att svänga. och kan inte vattenstarta
)
lolve svarade 19 år, 9 månader sedan 4 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
he he..Låter kul det där..
Själv går jag alltid i bakre stropp innan jag planar..Gör man så så kan man lägga fett med drag i seglet, lova och ”rycka” upp bradan i planing direkt det byar till utan att ”öva” kastfall..Jag själv, 85kg, kör 7,8m2 (stabilt 4cam segel) från 7 till ung 10ms. sen blir’e 6,3m2, från 9-10 till 12-13ms. sen 5,2 till 15 och 4,2 till ”mycke”
typ.
-
Hmm, intressant teknik… Har aldrig hört om folk som kliver i bakstroppen först vad jag kan minnas. Och dessutom lova? Nja, det låter lite skumt tycker jag om du inte halkat på tangentbordet så här en lördagkväll. Lova=upp i mot vinden=mindre drag i seglet, railtryck etc. Det är kanske lite beroende på utrustning också, men det ”normala” i fotstropp och planing är ungefär: Det skummar om fören på brädan, man faller av lite, sträcker armarna framåt något och trippar med lätta snabba kliv in i fram och bakstropp på runt 0.8 sekunder. (dvs, fotrörelsen ska vara snabb, bestämd och lätt. Blåser det apa och man är överriggad, så funkar det är kliva in i stropparna lite tidigare för att sedan, precis som Jacob skrivit, använda tryggheten, och säkerheten i stropparna för att plana och sedan öööööösa. Sätt dig med på en stol eller i tv-soffan framför en shyst surflulle och lägg brädan på golvet framför och öva att peta in fötterna i stropparna enligt tankesättet i mitt exempel så kommer det gå svinbra på vattnet sedan.
Stropp in
-
heh… jo men min fråga var mest den att: vilka vindar sticker man ut med en 7.0 , 6.0 och 5.0
-
ytterst individuellt. Om du inte väger jättetungt kan du nästan halvera den vinden du hade senast och ändå plana med din sjunolla. vid 13-14 m/s ser jag inte många som är ute med större än 6 kvm. Tror dock att du kommer att få prova dig fram, ett ganska tidsödande och trist arbete som alla måste gå igenom…
-
Inte trist i 13-14 m/s
Jag som väger runt 65 kg´s börjar fundera på 4.2 i dom vindarna. 13-14 m/s är mycket vind, oftast mer än vad man tror. Om du kommer in i stropparna så kan du hantera mera vind, annars kommer du bara studsa av brädan. Glöm inte att tok-dra i nedhalet på seglet om det blåser massor. Pröva dig fram som ovanstående skribent påpekat så lär du dig.
Ha d gott
-
hehe..
Jo nog var det en lördags fnurra alltid..
natürlich faller jag av.. -
Knatte
Gäst24 juli, 2005 vid 15:59Kolla på denna gamla tråden och se ifall du hittar någon godbit
Gammal tråd
-
jaa
tack ska ni ha nu är det bara att testa sig fram. och träna på att få i fötterna i stopparna
-
Svar till:
Inte trist i 13-14 m/s
Jag som väger runt 65 kg´s börjar fundera på 4.2 i dom vindarna. 13-14 m/s är mycket vind, oftast mer än vad man tror. Om du kommer in i stropparna så kan du hantera mera vind, annars kommer du bara studsa av brädan. Glöm inte att tok-dra i nedhalet på seglet om det blåser massor. Pröva dig fram som ovanstående skribent påpekat så lär du dig.
Ha d gott
[/ QUOTE ] jag väger kring 65-70
Logga in för att svara.