Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Hjälp
-
tackar, för hjälpen. mkt snällt. ska kolla filmerna en dag:)
-
@Oregistrerade 357662 wrote:
vad är G-land? Gangsta land?
Grajagan. Namnet är helt enkelt för svårt för amerikaner att uttala så det blev G-land.
-
Knatte
Gäst6 januari, 2007 vid 21:42Eric Thiéme, Stavningen…
Erik Thieme förtjänar ett särsklit omnämnande också, då han för alltid förändrande PWA’s racing disciplin i tävlings sammanhang:wink:
På den tiden körde de racing med 3.70 meter brädor och slalombrädor på 2.60-2.90 m beroende på vindstyrkor. Olika grenar alltså, slalom och racing.
Men Eric var den första som tävlade med en slalombräda i racingdistansen (Tarifa ) och lyckades bra med detta. Detta gjorde att alla långa racingbrädor försvann på sikt och utvecklingen på vad som slutligen blev Formula-brädor påbörjades.Hans vanliga Corse-racer gick sönder och han tog en standard Tiga 260 och vann raccet. Erik Thieme var en liten kille och kunde därför i kraft av sin överlägsna speed vinna raccet, även om han inte tog lika bra höjd. En milstolpe inom utvecklingen i slalomtävlingarna:smile:
-
fast om man ska dra filmer med legender så är riding giants given! (nej det är ingen porrfilm) vet inte vad de heter som är med, men en jäkla massa, det är en dokumentär som handlar dels om vågsurfingens grunder men, hur de började pressa varandra och hur de utvecklade sporten att rida större och större vågor….
-
Svenska legender:
Anders Bringdal (tämligen överlägsen)
Johan Sahlén
Matthias Holmberg
Tomas Persson
Christoffer Rappe
Johnny Myrin
Jonas Davidsson
Guy LiljegrenUrsäkta min okunnighet men jag vet vem mannen högst upp på listan är och tror mig veta vem fyran är. De andra har jag aldrig hört talas om. Berätta om dessa (för mig okända) legender? Vad gör de nu?
-
@gurra1978 357933 wrote:
Ursäkta min okunnighet men jag vet vem mannen högst upp på listan är och tror mig veta vem fyran är. De andra har jag aldrig hört talas om. Berätta om dessa (för mig okända) legender? Vad gör de nu?
hmm…hur gammal är du? 🙂
thomas persson är väl en av de får världsmästare vi haft…sist jag kollade designade han segel åt simmer… tror jag har ett persson segel som ligger å dammar nånstans…
cristoffer rappe dominerade den svenka race scenen länge å gjorde bra ifrån på världstouren innan han försvann
guy liljegren är en klassisk svensk bräd designer legend ….tror han hjälpte rapp lite med brädor
de andra är oldschool så det står härliga till 🙂
säkert nån som kan fylla på å rätta alla mina fel!!!!
-
Ok, tack. Inte så mycket info men bättre än inget.
de andra är oldschool så det står härliga till
De säger ju mycket. Du är ju också rätt oldschool :smirk:
-
Knatte
Gäst7 januari, 2007 vid 09:24Svenska legender:
Johan Sahlén
Matthias Holmberg
Tomas Persson
Christoffer Rappe
Johnny Myrin
Jonas Davidsson
Guy LiljegrenJohan Sahlen och Thomas Persson var bland de första svenskarna som var med och tävlade i världskuppen i PBA (föregångare till PWA) De var riktigt duktiga i slalom/racing och vann eller placerade sig bra i flera race. Tror någon av dessa var de första svenskar som vann ett race i världskuppen.
Johan Sahlen gick sedan över och tävlade i Whitbread (Volvo open Race) både som tävlande och manager för projekten. Thomas Persson är designer för tävlings och plattvatten seglerna för Simmer numera.Mattias Holmberg som sagt var. Var nästan lika vass som Bringdal några år i PWA. Slutade väl tävla i slutet av 90-talet och blev brädshaper och Mistral, efter har varit detta åt Tiga så länge han tävlade för Tiga.
Guy Liljegren . En bra seglare som var bland de bästa i sverige på sin tid och tävlade väl i PWA också. Blev sedan en brädshaper som byggde brädor åt vissa märken. Tror han var inblandad i bla Cobra. Hade bla ett eget brädmärke Guy, under några år. Byggde väl brädorna åt Rappe när han tävlade i världskuppen.
Johan Davisson. Var en svensk världsmästare, på den tiden som de tävlade i div 2 rundbottnat. Hade även en egen bräda som hette Davidsson, som höll på att bli den olympiska brädan i något OS. Men det blev Leessner som vann detta race.
Johny Myrin. Var väl den första svensken som vann ett VM i något brädklass. Antagligen i div 1 klassen, som var ett allmänt hopplock av brädor. Men kan varit i windsurfer orginal eller wingglider klassen typ.
-
Shit vad ni e insatta. Kan ni detta i huvudet eller sitter ni med en fusklapp bredvid er;)
-
Knatte
Gäst7 januari, 2007 vid 16:20@surfchicks 357999 wrote:
Shit vad ni e insatta. Kan ni detta i huvudet eller sitter ni med en fusklapp bredvid er;)
I mitt fall är det vanligt värdelöst vetande, som har fastnat i skallen under alla mina år som surfare. I första hand fött via Surf-sport, Fun-sport och slutligen windsurf och Boards tidningarna:grin:
-
Knatte;358014 wrote:I mitt fall är det vanligt värdelöst vetande, som har fastnat i skallen under alla mina år som surfare. I första hand fött via Surf-sport, Fun-sport och slutligen windsurf och Boards tidningarna:grin:
F*n Knatte, snart har du gjort jobbet åt dem! 😀
Skämtåsido, det är aldrig fel att kunna lite historia. 🙂
Om ni vill kolla på riktigt bra surffilmer så säg till, jag har några som ni kan få låna (bland annat Step into…).–S
-
Storyn om hur Johan Salén vann sveriges första världscupseger har väl berättats några gånger genom åren. Den dubbelkonkava bottenformen hade just dykt upp och Johan beställde en dubbelkonkav bräda av Petter Forsén, hans shaper. Väl på tävlingen gick nåt galet och plötsligt låg den nya brädan under hjulen på en fet Merca. Mercagubben sträckte ut ett visitkort genom rutan och körde sin väg och där stod Johan med en något tilltufsad bräda men hade inget annat väl än att segla på den, och han vann!
Vad jag vet finns brädan fortfarande kvar, med däckavtryck och allt.
-
Oregistrerade
Gäst8 januari, 2007 vid 07:33Verkar helt klart finnas ett behov av att skapa ett svenskt windsurfingmuseum. Där borde det finnas alla gamla årgångar av SurfSport mfl tidningar. Dessutom måste det självklart finnas en del gammalt material (brädor, våtdräktre, segel mm). Vi kunde ju hjälpas åt att skänka gammalt “skräp” från garaget, eller köpa in (till rövarpris??) från Blocket…
Sedan borde det ju finnas en massa fotografier och fakta om legenderna!
Frågan är var museet borde ligga. Haga eller Apel ligger väl närmast till hands? Det hänger ju också på att kommunen i fråga skall vara intresserad och bjuda på en bit mark och en lada.
-
@Knatte 357950 wrote:
Svenska legender:
Johan Sahlén
Matthias Holmberg
Tomas Persson
Christoffer Rappe
Johnny Myrin
Jonas Davidsson
Guy LiljegrenMattias Holmberg var sjukt bra,framförallt i vågsegling,bättre än bringdal,tycker jag iaf.Rejält bra även på slalom.Nivån på hans vågsegling när han la av för 10 år sen skulle stå sig extremt bra map på svenska vågseglare.
Logga in för att svara.