• Publicerad av sylpa på 14 juli, 2007 vid 12:42

Tjena!

Jag är nybörjare och har precis fått min bräda. Saken är den att jag får inte till riggningen. Det är boomen som knasar. Saken är den att lattarna lägger sig nästen ett halvt varv runt masten, så att seglet i princip snurrar runt masten och det är omöjligt att spänna “outhaulen” så mycket att hela seglet snurrar rätt.

Jag har ett Arrow 6,9 kvm segel, en fiberpsan 4,30 mast.

På seglet står det att boom längden ska vara 154 +- 2. Samt på själva boomen står det bara 55.5 det måste väl betyda 155??

Skulle verkligen behöva lite tips!!!!!!!!:blush:

sylpa svarade 17 år, 4 månader sedan 3 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • nikke

Medlem
    14 juli, 2007 vid 12:52

@sylpa 397135 wrote:

Tjena!

Jag är nybörjare och har precis fått min bräda. Saken är den att jag får inte till riggningen. Det är boomen som knasar. Saken är den att lattarna lägger sig nästen ett halvt varv runt masten, så att seglet i princip snurrar runt masten och det är omöjligt att spänna “outhaulen” så mycket att hela seglet snurrar rätt.

På seglet står det att boom längden ska vara 154 +- 2. Samt på själva boomen står det bara 55.5 det måste väl betyda 155??

Rigga upp, ta kort och lägg upp det här på steffo så är det lättare att hjälpa dig!

• Knatte

Gäst
    14 juli, 2007 vid 14:30

@sylpa 397135 wrote:

Tjena!

Massor av mera nedhal och uthal lär lösa dina problem. På ett 6.9 kvm segel bör bomlängden vara någonstans omkring 1.95-2.10 m kanske. Så 154 cm är garanterat fel om seglet verkligen är 6.9 kvm.

Ta bilder på riggningsmått och seglet riggat och lägg upp här. Exakt vilket segel pratar du om Arrows ?? Storlek ? Årsmodell ??

• sylpa

Medlem
    14 juli, 2007 vid 22:36

Ska försöka ta bilder. Men saken är den att på själva boomen står det 190-250 cm, men när man drar ut boomen är den ju graderad med massa siffror.

• booman

Medlem
    14 juli, 2007 vid 23:15

@sylpa 397271 wrote:

Ska försöka ta bilder. Men saken är den att på själva boomen står det 190-250 cm, men när man drar ut boomen är den ju graderad med massa siffror.

Om bommen är graderad 190-250 så är den helt inskjuten 190cm.
    står det tex på seglet 220 cm drar du ut bommen till ca 30. 190 + 30 = 220.
    Då har du i alla fall en grundinställning.

Mvh

//BooMan

• sylpa

Medlem
    15 juli, 2007 vid 11:08

Ok förklarar en del hehe. Sen såg jag att den medföljande riggningsguiden är för ett 4 kvm segel. Så boomen för mitt segel ska vara 200 cm. Börjar klarna en del nu.

Tack för svaren!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.