Senaste nytt Forums Vågsurfing Hjälp!

• Hjälp!

Publicerad av noomi-gustafsson på 21 maj, 2011 vid 18:00

Har skarpa funderingar på att lära mig vågsurfing men oroar mig för att jag kanske är/börjar bli för gammal (37) 🙂
    När är man egentligen för gammal för att lära sig Surfa?

Och utifall jag nu inte är för gammal, vad är bästa utrustning för nybörjare?! Kan ju ingenting sådant här så behöver Massa tips!:confused2:

noomi-gustafsson svarade 13 år, 6 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • bammerwee

Medlem
    21 maj, 2011 vid 21:46

Kolla dina “Besökarmeddelanden” och sedan kan du bli medlem i facebookgruppen “Sörfaretjejer” som samlar tjejer i varierade åldrar som vill surfa tillsammans. Finns många från Göteborg med där som kan hjälpa dig vidare ut till passande vågor.

• noomi-gustafsson

Medlem
    21 maj, 2011 vid 22:39

Tack:smile:

• robinb

Medlem
    22 maj, 2011 vid 08:54

INgen e för gammal att surfa allt sitter i sinnet !!

igår var jag ute o surfade på Gunung Payung( När swellen slår där blir det stort) på Bali fortfarande ganska lungt ställe och väldigt okänt bland den vanlige turisten själv har bott på bali nu snart 1 år och har igår träffade jag nog den älsta surfaren jag träffat under min surfing tid.. Han var 74 år gammal körde på en 7.4 Gun surfboard alltså en länge bräda mest för stora vågor ser ut som ett “spjut” mer eller mindre helt galet.

37 är ju ingen ålder vist kanske lite stelare haha skämt o sido åldern ska inte va ett hinder ut o kör bara. Jag skulle rekomendera att Börja med en Longboard typ 8-9 fot beroende på hur lång du är ju bredare/tjockare brädan är ju lättare har du att komma igång pga av lättare att hålla balansen och lättare att padla eftersom den flyter bättre.

Skillnaden mellan att surfa longboard o shortboard är att vid longboard surfing är det mer långa grasiösa rörelser medans shortboard svarar på minsta lilla rörelse alltså mycket svårare o kräver mer fysik utav surfaren.

lycka till… !!!!

Mvh
    Robin

• oldkook

Medlem
    22 maj, 2011 vid 13:26

Läs boken kook av peter heller 🙂 gick från noob(kook) till hollow waves (stora snabba svåra/farliga vågor) på 6 mån han var 48 :).

Edit.
    Dvs Han surfade I stort sett varje dag hela dagen i 6mån.

• noomi-gustafsson

Medlem
    23 maj, 2011 vid 12:57
    Robinb;656225 wrote:
    INgen e för gammal att surfa allt sitter i sinnet !!

igår var jag ute o surfade på Gunung Payung( När swellen slår där blir det stort) på Bali fortfarande ganska lungt ställe och väldigt okänt bland den vanlige turisten själv har bott på bali nu snart 1 år och har igår träffade jag nog den älsta surfaren jag träffat under min surfing tid.. Han var 74 år gammal körde på en 7.4 Gun surfboard alltså en länge bräda mest för stora vågor ser ut som ett “spjut” mer eller mindre helt galet.

37 är ju ingen ålder vist kanske lite stelare haha skämt o sido åldern ska inte va ett hinder ut o kör bara. Jag skulle rekomendera att Börja med en Longboard typ 8-9 fot beroende på hur lång du är ju bredare/tjockare brädan är ju lättare har du att komma igång pga av lättare att hålla balansen och lättare att padla eftersom den flyter bättre.

Skillnaden mellan att surfa longboard o shortboard är att vid longboard surfing är det mer långa grasiösa rörelser medans shortboard svarar på minsta lilla rörelse alltså mycket svårare o kräver mer fysik utav surfaren.

lycka till… !!!!

Mvh
    Robin

Tusen tack för ditt svar Robin, känns bättre att ge sig på något sådant när man får lite backup om att det inte är försent 🙂
    Passar på att tacka för tipsen om vilken bräda som är bäst att börja med.

• noomi-gustafsson

Medlem
    23 maj, 2011 vid 12:59
    oldKook;656243 wrote:
    Läs boken kook av peter heller 🙂 gick från noob(kook) till hollow waves (stora snabba svåra/farliga vågor) på 6 mån han var 48 :).

Edit.
    Dvs Han surfade I stort sett varje dag hela dagen i 6mån.

Ska se om jag finner den, men måste erkänna att jag inte direkt uppslattar att läsa 🙂
    Tyvärr har jag inte möjlighet att dra iväg i 6 månader just nu men däremot är jag otroligt hängiven i alla saker jag gör så får klara mig ett tag på mindre vågor i skandinavien och öva massa på dem först!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vågsurfing Hjälp!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.