Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp! AHD FD 77 eller Starboard155?

• Hjälp! AHD FD 77 eller Starboard155?

Publicerad av anonym-anvandare på 28 maj, 2001 vid 12:29

Hej!
    Jag bor i Stockholm och surfar till 95% här.Alltså byigt och lite småchop för det mesta!
    Har börjat det långa vandringen mot den perfekta gippen, men har en bit kvar, likaså till det perfekta hoppet! Kan väl alltså kallas intermediate..kanske…
    Väger runt 90 pannor och har för tillfället 8,5 m2 som största segel och en 120 liter bräda som ska säljas.Ska alltså köpa ny bräda och står nu inför ett val:

AHD FD 77

eller

Starboard 155 (d-ram)

Vilken ska man köpa?Andra förslag?Mycket tacksam för hjälp!!!

Janne

anonym-anvandare svarade 23 år, 7 månader sedan 6 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • voodoo

Medlem
    28 maj, 2001 vid 13:00

AHD:n ser fin ut…..finns väl ingen anledning att köpa en snikvariant av Starboard !!

Stay windaddicted..
    http://windaddicted.tripod.com

• anonym-anvandare

Medlem
    28 maj, 2001 vid 13:12

Funderar mest på d-ram-modellen pga dess (förmodar jag!) bättre hållbarhet än woodmodellen!
    Janne

• johan

Medlem
    28 maj, 2001 vid 14:02

Hej.
    wood modellen är den starkare av dom 2.

Johan

• anonym-anvandare

Medlem
    28 maj, 2001 vid 14:35

Tja.

Åker själv på en FD 77 -01 (väger oxå 90 kg)Jag är dyngnöjd! Planar didigAST, lättgippad, svänger närmare som en freestyle-bräda och tar bra höjd. Den känns inte heller racig villket jag gillar skarpt…. MVH Jocke

• manic

Medlem
    28 maj, 2001 vid 16:59

Jag har en formula 155 2001 wood, hållbarheten är bättre på wooden än d-ram, den är dessutom lättare. 155:ans seglingsegenskaper är otroliga, den svänger grymmt, planar tidigt, behaglig att stå på som freeridare också, det finns freeride-positioner för stropparna, den funkar med segel från väldigt litet till nästan 11m2…..kort och gott, den är grymm

PEACE!

• oscar

Medlem
    28 maj, 2001 vid 18:03

AHDn lär vara betydligt lättare att lära sig gippa med. Starboarden är bäst i planingsegenskaper och höjdtagning men vill du ha en bräda att lära dig gippa med och kanske hoppa lite så är nog AHDn att föredra. Du kan nog dessutom köra betydligt mindre fenor på den vilket är att föredra om du ska hoppa. Varför inte ta en titt på FD70? Den tar lätt en 9.0a och dessutom segel ner till 6.0.

• anonym-anvandare

Medlem
    28 maj, 2001 vid 18:56

Oscar:
    Jag fluktade lite på dr Masses summering efter diskussionen om “den ultimata kombinationen” och efter en sommar med FD70 verkade det som om han ångrade att han inte köpte 77:an.
    Nu är inte Masse gud, men han väger trots allt mindre än mig och surfar också i Sthlm…så det känns som om 77:an bättre bär min kropp i en byig skärgård!
    Men 70:an passar iof sig bättre till 8,5:an så….det är en djungel!!!
    Fortsätt gärna ge råd, det är GULD värt!!
    Janne

• anonym-anvandare

Medlem
    28 maj, 2001 vid 19:28

Wood hållbarare än d-ram skitsnack!! jag har haft båda modellerna och jag KAN säga att en d-ram är skottsäker men en wood håller ok fast nu snackar jag formulabrädor, men det är nog ingen större skillnad på hållbarheten när det gäller wood/d-ram för de övriga starboard modellerna, Carve surf mm……

• anonym-anvandare

Medlem
    28 maj, 2001 vid 20:59

Saxat från http://www.star-board.com/tech.asp:

D-RAM
    Starboards D-Ram technology was described as “bullet proof” by Windsurfing magazine US this year. The EPS core is swept in a layer of military glass, then wrapped in PVC and finally “coated” with glass, Dyneema and Carbon reinforcements. Additionally all boards are reinforced with 0.6 mm Wood in the standing area.

All Surf boards, Fish boards and small Carve boards have double sandwich.

Dyneema is used as reinforcements in both our Wood and D-Ram construction. Dyneema is produced by a unique gel spinning process where molecules are disentangled to enable parallel orientation, giving the fibers their quality.

The strength and relative high elongation to break ratio gives the fiber the ability to absorb a great amount of energy. The Sonic velocity, over 10 km/sec, allows extremely high distribution of impact energy. Dyneema is used by the US Department of defense as absorption of ballistic energy in bullet proof jackets, and by Starboard to obtain a more durable and stronger board construction.

• anonym-anvandare

Medlem
    29 maj, 2001 vid 08:02

Ok, dram är bulletproof och kanske wood också…så är alla nöjda…men frågan är FD77 eller 155:an ….eller kanske FD70…ni som seglat dessa kan väl ge nån vägledning!
    Janne

• dr-masse

Medlem
    29 maj, 2001 vid 08:54

Hmmm, man kanske borde hänga med här…

Jo, jag har börjat kika på en lite större bräda. Är dock inte helt övertygad ännu, men det lutar åt att jag kliver upp en storlek från min FD 70 till nästa år.

Och, som alltid, för att ställa till det ytterligare, en bräda som jag blivit väldigt intresserad av är Fanatic StingRay 170. Den landar liksom emellan StarBoard 155an och en FD 77 på någe vis…

Men som sagt, jag kör själv 8.5 med en FD70 och just den kombinationen fungerar väldigt, väldigt bra. Tänker man köra 8.5 som störst så är FD 70 ett hett alternativ, den är dessutom skaplig skojig med en sexhalva vilket inte många mer formula-betonade brädor är. En FD70 är DEFINIVT roligare att svänga och trixa med än en 155a. Men å andra sidan har 155an helt andra höjdtagnings å kryssegenskaper… Inte lätt!

Skulle jag välja mellan en FD 77 och en Star 155 så blev det nog en 155a. Men själv skulle jag köpa en StingRay 170… 😉

Här spelar ju givetvis kunskapsnivå och ambitioner in. Och vikt, vilket i det här fallet pekar på en FD77 snarare än en FD70. Vill man “leka” lite mer med grejorna och lära sig lite fotarbete och manövrar så är FD77 ett bättre val än en 155a. Tycker jag. Men då är en FD 70 ett ännu bättre val (därför valde jag den och är nöjd utifrån ett lite mer “lekbetonat” perspektiv). Men nu är jag sugen på lite mer speed och höjd i lättvind varför en större bräda som kan ta mer fena känns väldigt lockande. Vi får se…

Oj, vilken hjälp detta blev!

Nåja, kul diskussion detta!

Om man nu vill ha “den ultimata kombinationen”, dvs två (varken mer eller mindre) brädor som klarar i stort sett allt, vad anser ni gäller? Tror själv på en liten våg/freestyle (typ JP 255/RRD TwinTip Wave/Mistral Score 84/Fanatic Cross 90) samt en större free-race/formula bräda. Vad tror ni?

Surfa På!

• voodoo

Medlem
    29 maj, 2001 vid 09:02

En liten vågis för dom hårda vindarna och en wave freestyle för lek….Strunta helt i de andra grejerna!!

Stay windaddicted..
    http://windaddicted.tripod.com

• anonym-anvandare

Medlem
    29 maj, 2001 vid 09:13

Håller helt med Voodoo, men det är en smaksak och beroende på ambitionsnivå…är man duktig seglar man inte runt på nån freeride bräda, då seglar man antingen raceprylar (de är lättseglade!) eller freestyleprylar…av 77:an och 155:an skulle jag defenitivt valt Starboarden, den hade inte fått så många bra resultat på tävlingar om den inte vore lättseglad!!! Det där med d-ram och wood, tror jag att det är så att woodversionen håller lite bättre, men d-ramen är likvärdigt med andras topoftheline sandwich versioner!

Das Udo-man

• dr-masse

Medlem
    29 maj, 2001 vid 09:18

Jodu, den tanken har slagit mig mer än en gång… Men vill ha en större bräda för att kunna segla i lättare vindar eftersom ledig tid blitt lite mer begränsad…

Surfa På!

• anonym-anvandare

Medlem
    29 maj, 2001 vid 09:44

Har Sting Ray 170 testats av någon tidning(eller recensent på konfen?)?
    I så fall: passar den för en halvnybörjare(se första inlägget) eller pulserar det för mycket rejsblod i den?
    Brädan ska(tycker jag) skänka en VISS utmaning samtidígt som den inte ska kännas alltför knivig när det ska börjas manövreras, chophoppas osv..

Härligt med lite meningsfullt(allt e relativt!!) utbyte på konfen!
    Janne

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp! AHD FD 77 eller Starboard155?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.