Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite hjälp att välja kite

• hjälp att välja kite

Publicerad av schweinsteiger på 19 oktober, 2009 vid 08:51

Jag tänkte skaffa en foil för att köra med på vintern. Kör idag tubes på vatten men tror foil blir bättre för vinterkörningen som främst kommer äga rum i Sälen och huvudsakligen kommer det bli fjällturer och toppturer där kiten packas ned på toppen för att köra “vanligt” ned där kiten sedan packas upp för att transportera mig till nästa topp.

Vilken kite ska jag köpa, har sneglat på ozone access, och ozone frenzy, samt flysurfer pulse. Har ni några andra att rekomendera?

Vilka (om några) är prestandaskillnaderna mellan open/closed cell foils? Är den ena mer lämplig än den andra på fjället?

Jag väger ca. 75kg och har tänkt köpa en 10m2 till att börja med, är det lämpligt storlek för ovan nämnda ändamål?

Som sagt är kiten främst tänkt att användas för transport men det får gärna gå att göra lite hopp med den också.

Ideér, synpunkter och tips mottages tacksamt.

milkman svarade 15 år sedan 10 Medlemmar · 27 Svar
  • 27 Svar
  • milkman

Medlem
    19 oktober, 2009 vid 09:19

Grundat på vilken utrustning som används för race och freestyletävlingar på vatten, samt för freestyletävlingar på snöså tror jag att depowerfoilar är mindre rappa och har mindre prestanda än en bra tubkite. Och det stämmer med egen erfarenhet också.
    Men samtidigt är det foils som vinner buggytävlingar, då är det fixedbridle (inte depowerkiter) och open-cell som vinner. Så marginalerna verkar små i detta perspektiv.

Men det spelar ingen roll för även om det är skillnad så är den inte större än att de praktiska egenskaperna hos en foil överväger. Just för turåkning som du beskriver så ska det vara lätt att launcha, säkerhetsystemet skall vara riktigt bra, och kiten skall lätt kunna “viras” in till dig oavsett vind. Och detta gör du lätt med en open-cell kite som täms på all luft (se filmen sist, ca 1:35). Med kiter som behåller form eller volym (tex tuber) så kan det vara mer besvärligt.
    Sen kommer viktfrågan in också, helst när du vill ha med två kiter för att kunna ta längre turer.

Får jag rekommendera utav de Ozonekiter du listat så satsa på en Access XT (året modell). Du behöver inget mer än den för topturer, och du laddar lätt på hopp även med den. FY och M3 hoppar bättre, men väger också lite mera. Årets Access XT har samma trimsystem som FY och M3 och har utrustats med Blowout valves som behövs med de lite större cellerna som den har. I övrigt är det samma tillverkning och material som de andra kiterna. Tex de korta, kapslade, bridles. Y-lina, silikonstruken duk, Ronstan kullagrade block, trimsäkert speedsystem och Ozones nya safety lösning.
    En 8m räcker bra för din vikt om du bara ska ha en. Men en 10m och 6m är helt rätt combo, så att börja med en 10m är inte fel.

Ring gärna och byt några ord om kiteval etc med Patrik i vår butik, http://www.kitekraft.se. Sen borde du prata med Sälens kitecenter också, de har möjlighet att stötta dig på plats då de kör våra kiter i sin skola.

Det var för övrigt precis som du beskriver dina önskemål som jag började kita. Grymt kul! Lycka till.

[ame=”http://vimeo.com/6715186″]Men who ride up mountains Part 1 HD on Vimeo[/ame]

• cortex

Medlem
    19 oktober, 2009 vid 11:07

Jens har rätt i en hel del av det han skriver… förutom det om att en modern depower-foil skulle ha sämre “prestanda” (vilket i sig är ett mycket skumt begrepp). Det får stå för hans erfarenheter med de kites han testat.
    Personligen föredrar jag en modern closed-cell eftersom den då funkar klockrent även på vatten. Å andra sidan är open-cell billigare och (väldigt) lite lättare.
    Men om vikt och packvolym är ett viktigt kriterium ska du titta på Flysurfers Deluxe-utförande. Du kan få alla FS-kites som Deluxe… då får du en kite i superlätt-material som väger ganska precis hälften av vad den i vanligt material väger.

När det gäller att kunna döda kraften i en closed-cell så är FS’s system för detta väldigt effektivt.

Pulse2 är en riktigt snäll kite som inte är prestanda-inriktad. Den är kanon som förstakite. Psycho4 är ett prestandamonster för freestyleåkare men trots det inte “elak”. Speed3 är troligen den mest avancerade kiten på marknaden just nu och ger lättvindsegenskaper som slår allt annat.
    Förutom dessa closed-cells så har även FS sin open-cell Outlaw som är den du garanterat ska prova om du är ute efter en open-cell. Den har betydligt större depower än alla andra open-cell-kites jag provat. Hoppar dessutom fint och har bra häng.

Apropå Sälens kitecenter så är det jättebra att ta kontakt med dem, de kör även Flysurfer i skolan och har gjort så alla år sedan starten 2003/2004. Där kan du testa framförallt Outlaw men även Psycho4 och Speed3. Dessutom kan du då testa Flysurfer-kitesen back-to-back med andra märken vilket alltid är en kanonidé.

Messa mig om du vill ha mer info om Flysurfer, eller hoppa in på http://www.kajtech.nu

/Kaj

• schweinsteiger

Medlem
    19 oktober, 2009 vid 11:33

tack för bra svar! Undrar dock om det är någon skillnad mellan open/closed-cell förmåga att dra en uppför?

Om en open cell väger mindre, innebär det också att den går att flyga i lättare vindar än en closed cell i samma storlek?

• milkman

Medlem
    19 oktober, 2009 vid 12:43

Flygmässigt ligger skillnaden mellan drakarna inte i ifall det är stängda celler eller inte så du kan köra likadant för att ta dig uppåt.

Uppåt spelar det ingen roll ifall kiten är några hekto tyngre/lättare. Kanske spelar det roll i extrem lättvind, men då kommer du inte upp ändå. I fjällen är fjällbjörk och stenar ett större hot och det kan tom ursäkta tyngre lösningar som är slitstarkare.

Om du är seriös med toppturer så ska du köpa en kite med öppna celler. De är mycket lättare att packa ner då du inte behöver klämma ut en massa luft, och de drar mycket mindre när du landat den och ska dra hem kiten som i filmen. Storulvåns fjällstation som är ensamma om att köra kurser i topturer kör bara open-cell kiter och hyr ut dom till dom som har med sina vattenkiter för dom funkar inte på fjället.

Ses på fjället.

• pjoter

Medlem
    19 oktober, 2009 vid 12:45

haha, du får inte fråga så mkt om poen/closed cell. 🙂 du river upp en gammal fejd utan någon vinnare då båda funkar fn på sitt sätt.

Själv föredrar jag klart closed cell då de open cell kites jag kört mest känts som leksaker, men detta är dock en klart personlig åsikt och jag har inte flugit alla kites på marknaden.

Är det lite byigare tycker jag open cell mer tenderar till att falla ihop och tappa formen när vinden dör ner vilket gör dom sämre till lättvind än en closed cell som håller formen bättre.
    Sen den viktskillnaden du pratar om är löjligt liten och vill du verkligen ha en lättvindskite sä finns i dagsläget inget bättre än FS speed3 i deluxematerial.

• debkausf

Medlem
    19 oktober, 2009 vid 20:11

Foilförsäljarna vädrar morgonluft, gött som fan för då drar snösäsongen snart igång!

• schweinsteiger

Medlem
    19 oktober, 2009 vid 22:02

fråga angående ozone manta och access xt:

här finns en karta över ozones snowkites vindregister. Vad jag kan se så kan man inte flyga en 8m2 manta lika tidigt som en access xt i samma storlek. Knepigt tycker jag då mantan sägs generera mer kraft per m2 än access xt. Någon som sitter inne med förklaring?

• milkman

Medlem
    20 oktober, 2009 vid 08:57

Manta M3 är en frestyle kite först och främst, och för freestyleåkning räcker inte en 8m föränn det blåser mera.
    Access XT är en turkite först och främst, och då kan du börja tidigare med en 8m.
    Tekniskt så är det mer “projekterad” yta i Access också, altså det är mer C-form på M3.

Lägg också märke till att M3 rekommenderas längre upp i vind också. Men om du ska topptura så funkar en M3 10m lika bra som Access XT, men då får du jobba kiten mer då den flyger snabbare. Men belöningen blir att du får en sjukt rolig frestylekite också.

Om du är ute efter mellantinget mellan M3 och Access så är Frenzy ett bra val. Men om jag får rekommendera baserat på ditt första inlägg så är Access Xt 10m och en 6m bättre än en ensam FY 9m, Access 8m eller Manta 10m.

Du får gärna byta några ord med oss i butiken om du vill också. 073-141 1910

• langens_kite

Medlem
    20 oktober, 2009 vid 17:21

Är nästan helt neutral då jag inte säljer något av dessa märken längre.
    Har kört en hel del toppturer liknande de på filmen och skulle alldrig drömma om att köra med något annat än en kite som går att kolappsa helt. Det som många inte tänker på är att vinden ofta ökar vid toppen samt att du kan få ruggiga uppvindar vid mörka stenpartier en solig dag.Kiten som jag oftast kört är en -08 Frenzy 10:a som funkar nästan perfekt för detta, skulle varit lite större då jag är betydligt tyngre än dig. För att du ska kunna köra uppför med en 8:a så behöver du betydligt mera vind och det är ju inte stormdagarna man kör toppturer, så köp en 10:a då blir du nöjd. Att sedan landa kiten på toppen är på den äldre modellen inte så enkelt om de blåser lite mera.Då du löser ut den med relaschen kommer den att spinna som en galning om du har otur, med ett ordentligt tvinn på linerna som följd.Blåser det riktigt mycke gör den ALLTID så då den inte kolappsar helt.Ett bättre sätt att landa själv är att backa ner kiten med det tvärgående svarta handtagett.
    Fäste hantaget i dina fastsatta skidor eller i ett snöankare.Kiten ligger nu säkert på backen med framkanten upp.Det är nu enkelt att gå fram med ryggan och vika ihop kiten och stoppa ner den, linda upp linorna och åka ner.Tänk på att köra försiktigt det kan sluta riktigt illa om man åker som på filmen och gör fel.

• langens_kite

Medlem
    20 oktober, 2009 vid 17:26

Hör av dig om kommer till de riktiga fjällen istället för kullarna i Sälen.

• cortex

Medlem
    21 oktober, 2009 vid 11:29

Ha ha, inget fel på snowkitingen i Sälen. Det är kanonfint uppe på Högis och Lindvallen. Massor av kul raviner och hang att lattja på/i.

Och, ja, jag gillar också att köra snowkite på andra fjäll som ligger längre norrut. Men när det gäller att sticka ut ett par timmar och ha skitkul i terrängen så är få ställen så lätt-tillgångliga och roliga som Högis. Dessutom är det rätt vindsäkert. Och grymt nära till en fet afterski. 😀

Åter till ämnet:

Schweinsteiger, testkör lite olika kites innan du bestämmer dig. Om du bara ska använda kiten på fjället så är det i FS-fallet Outlaw du ska testa. Sälens Snowkitecenter kommer att ha både Ozone och FS som du kan testa i vinter. Sedan är det bara att köpa den du gillar bäst.

Lycka till! Å vi syns på Högis i vinter.

/Kaj

• nikke

Medlem
    24 oktober, 2009 vid 11:21
    schweinsteiger;584278 wrote:
    Jag tänkte skaffa en foil för att köra med på vintern. Kör idag tubes på vatten men tror foil blir bättre för vinterkörningen som främst kommer äga rum i Sälen och huvudsakligen kommer det bli fjällturer och toppturer där kiten packas ned på toppen för att köra “vanligt” ned där kiten sedan packas upp för att transportera mig till nästa topp.

Vilken kite ska jag köpa, har sneglat på ozone access, och ozone frenzy, samt flysurfer pulse. Har ni några andra att rekomendera?

Vilka (om några) är prestandaskillnaderna mellan open/closed cell foils? Är den ena mer lämplig än den andra på fjället?

Jag väger ca. 75kg och har tänkt köpa en 10m2 till att börja med, är det lämpligt storlek för ovan nämnda ändamål?

Som sagt är kiten främst tänkt att användas för transport men det får gärna gå att göra lite hopp med den också.

Ideér, synpunkter och tips mottages tacksamt.

Jag lånar tråden lite. Funderar på att återuppväcka mina kitefärdigheter, dom få man hade, och då främst för kite på vintern. Åker mycket snowboard, när jag inte windsurfar då, och har insett att när man åker med brädan i isiga, snöffatiiga förhållanden så är alla som kitar kungar! De kan söka upp där det finns snö mycket lättare och fortare än om man ska gå för fots. Fast ser rktigt gött ut när de pressar kiten järnet på sjöar också. Men några funderingar, har noll koll på kitar. Har förstått att foil är att föredra framför tube? Vilka märke/märken är det bäst kvalité på? Och kan man ta den absolut största foilkiten om man vill köra vid speciellt svag vind? Och hur är det med kastvindar, speciellt i fjällen, hörde för 2 vintrar sedan att någon kiteinstruktör skadat sig svårt uppe i björkliden pga. kastvindar.

Och visst ja, glömde det viktigaste. Ska såklart släpa i väg mig till någon kitekurs i vinter. Finns det någon sida med alla kitekurser i sverige?

• curry

Medlem
    25 oktober, 2009 vid 15:58

Kiten såld!

• curry

Medlem
    25 oktober, 2009 vid 16:00
    curry;585195 wrote:
    Om nån vill ha en sprojlans (använd 2 ggr) 09 North Solid 9m2 inkl bom (9999kr nypris hos wallénsport) och linor kan du maila mig! kom med ett vettigt bud vettja.

jesper.hamrin@gmail.com

http://www.wallensport.se/products/detail.asp?iProductID=1154

• bokhylla

Medlem
    26 oktober, 2009 vid 20:37
    NIKKE;585061 wrote:
    Jag lånar tråden lite. Funderar på att återuppväcka mina kitefärdigheter, dom få man hade, och då främst för kite på vintern. Åker mycket snowboard, när jag inte windsurfar då, och har insett att när man åker med brädan i isiga, snöffatiiga förhållanden så är alla som kitar kungar! De kan söka upp där det finns snö mycket lättare och fortare än om man ska gå för fots. Fast ser rktigt gött ut när de pressar kiten järnet på sjöar också. Men några funderingar, har noll koll på kitar. Har förstått att foil är att föredra framför tube? Vilka märke/märken är det bäst kvalité på? Och kan man ta den absolut största foilkiten om man vill köra vid speciellt svag vind? Och hur är det med kastvindar, speciellt i fjällen, hörde för 2 vintrar sedan att någon kiteinstruktör skadat sig svårt uppe i björkliden pga. kastvindar.

Och visst ja, glömde det viktigaste. Ska såklart släpa i väg mig till någon kitekurs i vinter. Finns det någon sida med alla kitekurser i sverige?

http://www.kiteakademin.se ,under uppdatering, men här har du snökitekurser i Sverige.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite hjälp att välja kite

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.