Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp en nybörjare!

• Hjälp en nybörjare!

Publicerad av flatholm på 1 september, 2005 vid 19:54

Hepp!

Jag är sugen på att börja vindsurfa, men problemet är att jag varken har någon utrustning eller känner någon som surfar. Under några års tid har jag surfat/seglat på en STOR BIC från 80-talet. Det handlar kanske om ett 20-tal tillfällen sammanlagt. På BICen kan jag:

– dra rigg
    – ta mig från punkt A till B
    – vända på punkt B, men inget fancy gippande eller så 🙂
    – ta mig tillbaka till punkt A

…umm det var väl allt 🙂

Jag bor i Lund och min ursprungliga plan var att gå en nybörjarkurs hos LBWS för att testa vindsurfa på ‘riktiga’ grejor, men det blev aldrig någon kurs och nu sitter jag här…

Hur tycker ni att jag ska gå vidare? Ska jag köpa en RRD 360 Evolution (eller motsvarande) med någon schysst rigg? Vilken storlek på seglet ska jag börja med? Vilken våtdräkt ska jag ha?

Jag väger 97 kg wink.gif

/Magnus

kuba svarade 19 år, 2 månader sedan 5 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • imported_macts

Medlem
    1 september, 2005 vid 20:03

Finns det nån klubb i närheten som du kan gå med i som har nybörjargrejjor till utlåning?
    Om ja, gå med i en sån och kör i början på dessa nybörjarprylar (obs. med nybörjarprylar menar jag en modern bräda typ Fanatic Viper, Starboard Stard, RRD Easyrider eller motsv) Efter några gånger på dessa prylar kan det vara läge för en stor freerideplanka, typ RRD 360 Evolution, Fanatic Stingray, Starboard Carve, Starboard Go, Mistral Explosion eller dyligt. Tycker du ska satsa på nåt med 135-160l i och med att du är ganska tung. Har du inte tillgång att låna moderna nybörjarprylar så tycker jag ändå att du ska köpa en stor freeride. Kommer bara ta lite längre tid att få igång tekniken.
    Angående segel skulle jag tro att ett segel i storleken 6,5-7m2 kan vara en bra första storlek. Tror dock att du bör komplettera med nåt lite större med tiden, typ 7-9m2, om du inte enbart är intresserad av hårdvindsegling.

Hoppas detta kan hjälpa lite grann.

• argulander

Medlem
    1 september, 2005 vid 20:09

Åk till Haga Park (på Öland). 2-3 veckor i juni. Bästa stället att lära sig för nybörjare, i Sverige, vindsäkert denna period, finns ju både uthyrning och skola samt klubben ÖWC, rekommenderar att gå med i klubben vilket inte är dyrt. Många surfare håller till på Haga trevlig stämning. Brukar gå att köpa grejor billigt på fyndrutan som finns på stranden. Dessutom går det ju att handla i surfshoppen som också ligger på stranden (lite dyrare). MVH Klas

• flatholm

Medlem
    3 september, 2005 vid 19:38

Tack för tipsen! Jag ska kolla med LBWS vad gäller utlåning av nybörjarprylar!

Beställde våtdräkt igår 🙂

/Magnus

• anonym-anvandare

Medlem
    4 september, 2005 vid 12:04

Hej!
    Känner igen mig i mycket av det du skriver.
    Är självlärd på gammal surfutr.
    Köpte till förra säsongen en JP140 och ett Diablo 7,9.
    Det var helt klart ett lyft. Seglar oftast på insjöar i Småland där är man ganska ensam.
    Mvh/Per

• flatholm

Medlem
    19 september, 2005 vid 21:08

RRD rekommenderar segel mellan 5 och 7.5 kvm på Evo 360 brädan. Vilken storlek ska jag börja med? Just nu spanar jag på ett Simmer Crossover 5,7, 6,2 eller 6,7.

• kuba

Medlem
    19 september, 2005 vid 22:49

tja!
    JAg tycker att du skulle ju köpa 6.7 med det altid böro på vid ock vart du vindsurfar. (wave eller flat vatten)
    lycka till

• flatholm

Medlem
    20 september, 2005 vid 07:44

Det blir nog mest plattvatten (Habo Ljung/Klagshamn) med vindar runt 5-10 m/s.

• kuba

Medlem
    21 september, 2005 vid 20:16

det blir ju bra med 6.7 tycker jag. när jag vindsurfar mest använder jag runt 6.5 och jad surfar pa flat med nästan samma vind som do sa.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp en nybörjare!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.