Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp en nybörjare att reda ut begreppen

• Hjälp en nybörjare att reda ut begreppen

Publicerad av spray på 17 april, 2007 vid 22:08

Formula,

Freeride,

Slalom,

Speed,

Våg,

”Crossover”,

”Flatwater”,

”Race”,

Freestyle,

Stubbie…..

ETC Vad är vad och vad betyder de olika grejorna? Vad skiljer de olika vindsurfingstilarna åt? Vad passar bäst var osv…

Jag är påväg att börja med vindsurfning men det finns så himla många frågetecken. Vad lämpar sig bäst på en stor insjö såsom siljan? Mitt krav är att det ska gå undan ordentligt =)

johanc svarade 18 år sedan 8 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • rasmus_w

Medlem
    18 april, 2007 vid 00:41

Formula: En bankappseglingsklass med materialbegränsning. Varje seglare får bara använda sig av en bräda och högst tre segel. Max bredd på brädan är en meter, max fendjup 70 cm, max segelstorlek 12,5 kvadrat. En typisk formulabana har om jag fattat saken rätt oftast inga halvvindsbogar, bara kryss, slör och läns. Detta delvis för att en formula kan vara rätt svårseglad på halvvind i hård vind. Den klara fördelen med formula ur seglingssynpunkt är vindregistret, det räcker med ca 4 m/s för att plana och man flyger fram på kryssen, runt 17-18 knop ska inte vara några problem. På slör kan man närma sig 30 knop i lite hårdare vindar. Många verkar ha 11.0 som enda segel och verkar kunna segla med dem i grymt mycket vind.

Nackdelen med formula är väl att prylarna är stora och klumpiga men i alla fall brädorna är inte alls så klumpiga som de ser ut eftersom de är såpass lätta. Formulaprylar köpes lämpligen begagnade, de är svindyra att köpa nya (om du inte är van vid jollepriser, då är det inte så blodigt) och en tre år gammal formulautrustning duger utmärkt även om man vill hävda sig i toppen på nationella tävlingar.

Freeride: Friåkningsbräda/segel. En bräda för den som inte har tävlingsambitioner och som helst ska vara bra på lite av allting, snabb, lättsvängd, lätthoppad och så vidare. Eftersom freerides i många fall är första brädan för många surfare är mycket jobb nedlagt på att göra den här typen av brädor lättseglade och relativt hållbara. Finns i storlekar mellan ca 160 och 90 liter, de stora är mest inriktade på lättvindssegling, tidig planing och fart rakt fram medan de mindre är mer intriktade på kontroll och lättsvängdhet. Freeridesegel är i princip allroundsegel som är tänkta att passa till en freeride.

Slalom: kappsegling helt och hållet på halv- eller undanvindsbana. Man slörar i allmänhet från start till mål och gippar då och då runt en boj. Fartklassen nummer ett, kräver mer vind för att genomföras än formula men kan också genomföras i mycket hårdare vindar om det skulle råka blåsa så skogarna välter när det är tävling. Eftersom man bara seglar slör kan det gå väldigt fort. Max två brädor och fyra segel.

Speed: Vad det låter som. Segla så fort du kan helt enkelt. Inga krav på att gippa runt bojar eller så, materialvalet är helt fritt, speed är utan tvekan pryldårarnas och de galna Oppfinnar-Jockarnas favoritgren. Tidigare seglade man (och man gör fortfarande så i de stora tävlingarna) på 500-metersbana och det krävdes diverse avancerad videotimingsutrustning för att genomföra en tävling, numer stoppar man på sig en gps, seglar så fort man kan och postar sin gps-logg på http://www.gps-speedsurfing.com när man är klar. Eftersom vågor bromsar så letar man efter ställen med så lite vågor som möjligt, drömmen är att hitta ett blåsigt ställe där vattnet är spegelblankt om det så blåser orkan. Låglänta ställen med hård frånlandsvind och en botten som gör det möjligt att segla väldigt nära land är ett hett tips. Fartrekord att känna till är 49,2 knop på 500-metersbana och 41,nånting knop på en nautisk mil.

Vågsegling: Man seglar i brytande vågor och surfar på vågen precis som en vågsurfare men med draghjälp från seglet när det behövs. Eftersom det är en stilbedömningsgren så behöver man brädor med extrem manöverförmåga och som är lätta att hoppa med. En och annan skaffar vågbräda för att segla på vanligt skumpigt plattvatten i hårdare vind eftersom det är grymt kul med en bräda som går att pressa till nästan hur tajta gippar som helst.

Stubbie är en typ av vågbräda. Utan att gå in på detaljer så är väl kännetecknet att de är kortare och bredare än klassiska vågbrädor. Tanken är att de ska funka bättre i lite sämre vågförhållanden, klassiska vågisar är jättebra i Mauis perfekta vågor och sidvind men kan vara lite luriga i västkustens mindre perfekt formade vågor.

SuperX: En variant av slalom där det ligger lite hinder i form av långa uppblåsbara korvar att hoppa över på rakorna och så måste man göra vissa tricks, bĺand annat loopar. Brädorna liknar slalombrädor men man har offrat en liten aning toppfart till förmån för manöverförmåga och brädorna är lite slagtåligare.

Freestyle: Konståkning på bräda. Gör så häftiga tricks du kan. En bunt domare delar ut mellan 1 och 10 poäng för dina olika tricks. Vi som inte är så insatta har ibland problem att se skillnad på de olika tricksen.

Crossover är väl en av många benämningar på brädor som försöker vara bra på flera saker samtidigt.

På en stor insjö som Siljan skulle jag säga att stora brädor är det som gäller. Oftast blåser det inte så mycket och du får fler timmar på vattnet med en stor bräda. Mina förstahandsval för dig skulle nog vara en stor freeride eller kanske en formula men formula är rätt ömtåliga. En stor slalombräda skulle också kunna funka men det blir nog rätt rejält svårt i början.

Vill du verkligen ha fart rekommenderar jag att du kompletterar med en slalom eller SuperX-bräda för de blåsigare dagarna. I princip kan man komma upp i 40 knop på alla sorters brädor som är tillräckligt små men på vissa brädor är redan 30 knop en nära döden-upplevelse medan slalom- och superX-brädor mest bara ber om mer vind i den farten.

• nlc

Medlem
    18 april, 2007 vid 05:14

Som tillägg till Rasmus_W:s ingående svar, kolla den här tråden http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=40528

• spray

Medlem
    18 april, 2007 vid 08:57

tja å tack för alla svar, har blivit lite klokare nu. :laugh:

Igår var jag helt inne på att det var en formula jag skulle ha, men nu lutar det åt en freeride istället. Det är ju hastighet jag är ute efter, men det måste gå att köra fort även när det blåser ”normalt” 3-6 m/s eftersom jag gillar att vara ute flera dagar i veckan.

Freeride brädor kan man tydligen rigga med 9.3kvm segel (på 140liters bräda), borde inte det bli ungefär som en formula fast mycket snabbare i hårdare vindar? Eller vad har en sån setup för egenskaper i lätt / hård vind. Jag väger 80kg.

• rasmus_w

Medlem
    18 april, 2007 vid 10:06

Jag skulle säga att med 9-10 kvadrats segel och en freeride (med så stora segel är det nog vettigt att gå upp till 160 liter/80 cm bredd) så planar du i ungefär 5 m/s, men det hänger lite på din teknik.

Förmodligen blir det inte mycket snabbare i hårdare vindar, däremot kan en freeride seglas med mindre segel, neråt 7 kvadrat borde funka på en 160-litersbräda även om det kan bli lite rodeoritt, och då kan det gå lite fortare. Å andra sidan är formula grymt vindtåliga, en duktig formulaseglare är fortfarande ute och bränner med sin 11.0:a när vi andra har bytt till 5-6 kvadrat.

Den tydligaste skillnaden är vilka bogar som funkar. En formula är mycket snabbare än en freeride på kryss och på djupa slörar, men går inte så bra på halvvind, medan freeriden är i sitt esse på halvvind. Jag har själv en freeride och ett formulasegel på 9,7 kvadrat till den och enda gången jag själv upplever att jag är snabb på kryssen är när jag har så mycket drag i seglet att brädan nästan lättar från vattnet.

• spray

Medlem
    18 april, 2007 vid 10:29

@Rasmus_W 377212 wrote:

Å andra sidan är formula grymt vindtåliga, en duktig formulaseglare är fortfarande ute och bränner med sin 11.0:a när vi andra har bytt till 5-6 kvadrat.

Vad går då snabbast, formulan med 11an eller freeride med 5-6kvm?

Är också lite nyfiken på vad för hastigheter man kan komma upp i med en freeride med ca 9-10kvm samt vilket vindspektrum man kan hålla sig inom med ett sånt segel?

Jag funderade på om man skulle skaffa en freeride med 9.8kvm och sedan komplettera med ett mindre segel så man kan ge sig ut när det blåser ordenligt. Vad tror du om det? Skaffar man ett 9.8 så passar samma mast till som lägst ett 8.8 fluidosegel. Inte sån stor skillnad, verkar som att man blir tvungen att köpa en kortare mast för att passa hårdvindseglet då.

:confused2:

http://www.surfbutiken.nu/products.php?cid=35&pid=106
    http://www.surfbutiken.nu/products.php?cid=24&pid=238

• tobhed

Medlem
    18 april, 2007 vid 10:39

Jag tycker attdu ska lära dig att surfa innan vi brörjar att prata om vilka hastigheter du kan komma upp i. Är det enbart speed du är ute efter är det, på sikt, helt andra prylar du ska ha, men du måste som sagt skilja på ”nybörjarutrustning” från mer avancerad.

• pure

Medlem
    18 april, 2007 vid 10:53

@Spray 377216 wrote:

Är också lite nyfiken på vad för hastigheter man kan komma upp i med en freeride med ca 9-10kvm samt vilket vindspektrum man kan hålla sig inom med ett sånt segel?

Jag funderade på om man skulle skaffa en freeride med 9.8kvm och sedan komplettera med ett mindre segel så man kan ge sig ut när det blåser ordenligt. Vad tror du om det? Skaffar man ett 9.8 så passar samma mast till som lägst ett 8.8 fluidosegel. Inte sån stor skillnad, verkar som att man blir tvungen att köpa en kortare mast för att passa hårdvindseglet då.

Jag tror att du kommer att tycka att farten du kommer upp i vid planing är tillräckligt snabbt för att du kommer att vara glad resten av veckan. Det är rätt enkelt att komma upp i 20knop vilket är rätt snabbt med tanke på att man befinner sig på en väldigt lite ”båt” med bara vinden som motor. Jag började med att segla på insjö och då hade jag en 150liters bräda med 6.4. Ville också surfa så mycket som möjligt så jag köpte senare ett 7.7 segel och då kom jag upp i planing i ca 7.7m/s. och det räckte till rätt länge. Men man det är när man börjar segla i hårdare vind som man inser hur mycket roligare det är att segla med små segel. Små segel är mycket lättare att hantera både på och utanför vattnet. Helst skulle jag aldrig vilja ha större än 5kvm men riktigt så bra blåser det ju inte jämt..

Det är inget linjärt förhållande mellan vindhastighet och storlek på segel så man får snabbt öka i storlek för att komma upp i planing i lite vind.

• alex_

Medlem
    18 april, 2007 vid 10:54

en freeride ska väl vara suverän som nybörjarbräda. Man kan åka snabbt men fortfarande köra några mindre avancerade freestyle manövrar och åka i små vågor om jag inte har fått helt fel för mig?

• spray

Medlem
    18 april, 2007 vid 11:04

@pure 377221 wrote:

Jag tror att du kommer att tycka att farten du kommer upp i vid planing är tillräckligt snabbt för att du kommer att vara glad resten av veckan. Det är rätt enkelt att komma upp i 20knop vilket är rätt snabbt med tanke på att man befinner sig på en väldigt lite ”båt” med bara vinden som motor. Jag började med att segla på insjö och då hade jag en 150liters bräda med 6.4. Ville också surfa så mycket som möjligt så jag köpte senare ett 7.7 segel och då kom jag upp i planing i ca 7.7m/s. och det räckte till rätt länge. Men man det är när man börjar segla i hårdare vind som man inser hur mycket roligare det är att segla med små segel. Små segel är mycket lättare att hantera både på och utanför vattnet. Helst skulle jag aldrig vilja ha större än 5kvm men riktigt så bra blåser det ju inte jämt..

Det är inget linjärt förhållande mellan vindhastighet och storlek på segel så man får snabbt öka i storlek för att komma upp i planing i lite vind.

Det var exakt det jag var ute efter, om farten är ”tillräcklig” för att man ska tycka det är roligt. Var ibland uppe runt 20kn med min segeljolle, var jäkligt skoj!

Vilken storlek rekomenderar ni på seglet med inriktning på lättvind? 9.3, 9.8?
    Funderar även lite på brädan, 120-140 el 160, för och nackdelar?

• rasmus_w

Medlem
    18 april, 2007 vid 11:28

@Spray 377227 wrote:

Vilken storlek rekomenderar ni på seglet med inriktning på lättvind? 9.3, 9.8?
    Funderar även lite på brädan, 120-140 el 160, för och nackdelar?

Har i princip redan svarat på det här i din andra tråd, börja med ett litet segel och köp ett stort när du lärt dig segla och fått prova hur det känns att hålla ett monstersegel.

Däremot kan jag tillägga att jag personligen tycker det allra roligaste är att segla med riktigt små segel, typ 3,5 kvadrat eller så. Det krävs visserligen sådär 15-20 m/s innan ett sånt segel alls börjar dra, men då är det kanonskoj.

Varför? Jo dels är upplevelsen lätt surrealistisk. Med så litet segel blir bommen väldigt kort, och det ger upphov till en väldigt markant ”ketchupeffekt”. I ett stort segel kommer draget gradvis när du skotar in. Ett litet segel är som en strömbrytare, det ger inget drag alls förrän det är helt inskotat, då kommer all kraft på en gång och man far iväg som skjuten ur en kanon. Skota ut eller överskota en liten aning och all kraft försvinner. Helt bisarr upplevelse. Omgivningen ser också lite bisarr ut, vattenytan blir grov som sandpapper, det flyger skum genom luften, när nån vurpar ser det närmast ut om han/hon går på en mina, allt flyger genom luften. Minsta lilla avstamp på en våg och du gör ett högt hopp. Folk som är vanan vid segling i de här vindstyrkorna gör ibland 10-15 meter höga hopp.

Nästa sak är hanterligheten. För att ha kontroll med ett segel som är litet som en näsduk är det lämpligt med en bräda som är liten som en glasspinne (jaja, jag överdriver lite) och alltihopa är underbart livligt och lättkontrollerat och reagerar på minsta kommando, ibland reagerar grejorna lite väl mycket. Du når hel vägen från mast till bomnock och det gör seglet busenkelt att bolla med på olika sätt.

Att njuta av det här kräver att man är vältränad, rutinerad och har väldigt snabba reflexer, men har man det så är det en grym upplevelse.

Förresten, åk till Öland på Kristi Himmelsfärdshelgen så kan du prova lite surfprylar och umgås med surfare i stora lass!

• andersbq

Medlem
    18 april, 2007 vid 18:35

Om du är nybörjare så är inte 10 kvm prylar att rekommendera. Skulle nog rekommendera typ ett 7,8 och ett 6,5 och en 150 liters freeride. (beror på din vikt oxå) Med ett segel på 8 kvm kommer du ändå igång tidigt runt 5m/s. Det blir lättare att lära sig manöverera. Skönt att slippa cambers och breda mastfickor. Skulle du börja tävla så är dock sånt du ska skaffa, men var sak har sin tid.

• spray

Medlem
    18 april, 2007 vid 18:51

@andersbq 377368 wrote:

Om du är nybörjare så är inte 10 kvm prylar att rekommendera. Skulle nog rekommendera typ ett 7,8 och ett 6,5 och en 150 liters freeride. (beror på din vikt oxå) Med ett segel på 8 kvm kommer du ändå igång tidigt runt 5m/s. Det blir lättare att lära sig manöverera. Skönt att slippa cambers och breda mastfickor. Skulle du börja tävla så är dock sånt du ska skaffa, men var sak har sin tid.

Väger 80kg så 140liters brädan i paket jag funderar på kanske passar bäst då. Challenger Fluido 7.8 kanske blir lagom till den brädan med tanke på min saknad av erfarenhet… Lär bli mycket bada om jag förstått det hela rätt =))

Föresten, Hur stort kan ett segel vara utan att det är ”krav” med cambers ?

• rasmus_w

Medlem
    19 april, 2007 vid 21:32

7.8 är väl ungefär det största jag skulle vilja köra camberlöst. Fast i princip tycker jag 7.8 också är lite stort som förstasegel.

• johanc

Medlem
    22 april, 2007 vid 20:24

@Spray 377216 wrote:

Behöver du ställa den frågan ska du INTE ha en formula… Köp en stor freeride bräda med ett segel på 6.0-6.5 eller hyr i början.. 8m segel kuómmer du att bli riktigt trött på och av… När du seglar mer än badar kan du köpa större… Lägg ned så mycket du kan på den brädan för det kommer att vara din lättvindsbräda i många år…

Ha det gött och åk till Öland..

MVH

JohanC

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp en nybörjare att reda ut begreppen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.