Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp en rookie att hitta rätt!

Taggad: ,

• Hjälp en rookie att hitta rätt!

Publicerad av larsahlstedt på 28 februari, 2004 vid 13:05

Hej!
    Har prövat på vindsurfing litegranna och blev stentorsk för grejen direkt! Vill nu införskaffa mig en egen utrustning men har inte en aning om vad man skall ha och vad det kostar. Ska man sattsa på en lite svårare bräda på direkten eller ska man börja med lite lättare prylar. kan grunderna ganska bra. Är 190 lång och väger 95 kg.

Är tacksam för all hjälp jag kan få! // Lars

anonym-anvandare svarade 20 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • calle_b

Medlem
    28 februari, 2004 vid 16:47

Hej!

Vad körde du för något när du blev “hooked” igen? Var det något mera modernt eller var det någon form av pråm?

Jag som väger ca 32kg mindre har lite svårt att rekommendera här, men tippar ändå på något i stil med starboard GO, eller något lite mer avancerat. Bic Nova är i liknande shape som GO:n, dvs bred o mustig. (lättplanad och förlåtande) Jag tror på något sådant, annars så finns bic´s Techno som är som en stor freeride. Det beror lite på var du vill köra, hur du vill köra, vad du har åkt på, och vilken erfarenhet du har av moderna brädor. Saken är den att vad du än väljer idag, så kommer du lära dig snabbt. Brädorna är lättare, mer förlåtande och roligare att köra än gårdagens longboards med centerbord….

Lycka till i djungeln o ha d gött

• styret

Medlem
    29 februari, 2004 vid 08:10

jag tror att tillexempel en rrd evolution kan vara kul om man kan grunderna och vill fortsätta att utvecklas. Den är rätt lätt att segla men går nog ändå att använda ett tag. tål stryk gör den med.

• baywatch

Medlem
    29 februari, 2004 vid 10:51

Håller med styret. RRd evoluyion verkar vara en perfekt förstabräda. Den tål nybörjarkastfallen, planar tidigt och har nog hyfsad manöverbarhet också! Om jag skulle valt en nybörjarbräda idag hade det nog blivit en sådan smile.gif!

• anonym-anvandare

Medlem
    29 februari, 2004 vid 11:09

Kan en Skimbird bräda va ett bra alternativ? Nån som prövat en sån kanske?

• ola_p

Medlem
    29 februari, 2004 vid 13:21

Svar till:

Kan en Skimbird bräda va ett bra alternativ? Nån som prövat en sån kanske?

[/ QUOTE ]
    Knappast ett BRA alternativ iaf… Försök hitta nått nyare å bredare…

• larsahlstedt

Medlem
    29 februari, 2004 vid 15:33

När jag har kört har det vart på en ganska smal freeride bräda med ganska litet segel. Jag har egentligen ingen erfarenhet av Vindsurfing innan, är en renodlad starbåtsseglare. Fick lite råd av grabbarna på Båtmässan i sthlm igår. Jag blev rekomenderad Bic Techno2. Finns det sådana begangnade att få tag på?
    Som fattig värnpliktig känns det inte aktuellt att köpa nytt. Vad kan en bra komplett utrustning kosta?

• anonym-anvandare

Medlem
    29 februari, 2004 vid 19:47

Din första säsong spelar det knappt ngn roll vad du kör för grejer tycker jag, iallafall första tiden…det handlar om att lära sig grunderna i hur man kontrollerar segel, bräda och lite annat. Gå inte o köp grejer för massor av tusen, meningslöst!
    Själv började jag med en Vinta 320(väldigt oldschool) och ett litet segel…vilket gav mig en bra känsla för hur man hanterar seglet. Skaffade ganska snart en Tiga 260 + 5,5 kvm segel och då kom allt på en gång! Planing, gippar o sånt.
    Men kör på lite skräpgrejer ett tag, borde inte kosta speciellt mkt. Kanske nån gammal 290-300cm bräda och nåt slags segel..kanske en 4,5 kvm, nån gammal mast, en bom som funkar bra…använd detta tills det känns skittrist, då är du mogen att investera litegrann.

Så ses vi i Varberg snart!
    Lycka till o kör hårt!

/David

• anonym-anvandare

Medlem
    5 mars, 2004 vid 19:40

Svar till:

Din första säsong spelar det knappt ngn roll vad du kör för grejer tycker jag, iallafall första tiden…det handlar om att lära sig grunderna i hur man kontrollerar segel, bräda och lite annat. Gå inte o köp grejer för massor av tusen, meningslöst!
    Själv började jag med en Vinta 320(väldigt oldschool) och ett litet segel…vilket gav mig en bra känsla för hur man hanterar seglet. Skaffade ganska snart en Tiga 260 + 5,5 kvm segel och då kom allt på en gång! Planing, gippar o sånt.
    Men kör på lite skräpgrejer ett tag, borde inte kosta speciellt mkt. Kanske nån gammal 290-300cm bräda och nåt slags segel..kanske en 4,5 kvm, nån gammal mast, en bom som funkar bra…använd detta tills det känns skittrist, då är du mogen att investera litegrann.

Så ses vi i Varberg snart!
    Lycka till o kör hårt!

/David

[/ QUOTE ]

kan inte riktigt hålla med…
    Jag ställde mig på en Sant Tropez (någon kanske kommer ihåg dessa monster) första gången när jag var 8 år (1984). Sedan blev det en Elvström 330 (formen var som en liten kölbåt) och fram tills idag har jag haft ett stort antal olika typer av brädor. Naturligtvis lärde jag mig segla från punkt A till punkt B, men jag vill inte påstå att detta kallas för vindsurfing… De nybörjarbrädorna man kan köpa idag är breda och relativt korta vilket ger bra stabilitet, de planar tidigt och ger “vindsurfings-känsla”. Med dessa brädor går det, efter att ha kommit förbi det absolut första nybörjarstadiet när man bara drar o drar, att använda brädan och faktiskt surfa.

Är man fattig så kan man köpa en äldre variant för att komma igång, men ska man se det långsiktigt är bästa affären en nyare bräda.

/Andreas Bohm

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp en rookie att hitta rätt!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.