Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Hjälp, garmin Foretrex 101 och USB-anslutning ;(

• Hjälp, garmin Foretrex 101 och USB-anslutning ;(

Publicerad av Knatte på 30 december, 2010 vid 16:36

När jag har bytt dator nyligen, så upptäckte jag att min Garmin Foretrex 101 inte snackar med datorn:mad:
    Dvs. jag har köpt en seriel/ USB omvandlare kontakt som man skall använda för att ansluta seriella prylar till USB.
    Men det verkar inte som den hittar Garminen varken som en USB-enhet i filhanteraren. Jag hittade den inte heller när jag försökte ladda upp det via Endomundo och välja Garmin Device.

Så alla tips och tillvägagångsätt är välkomna. var skall jag börja fixa?
    Hittade inga drivrutiner hos garmin’s hemsida till GPS:en
    Eller är det dags att ge upp och köpa en ny GPS :frown:

jester svarade 13 år, 11 månader sedan 4 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • surfan

Medlem
    30 december, 2010 vid 17:08

Jupp köp ny !!!!

• Knatte

Gäst
    30 december, 2010 vid 17:50
    surfan;643236 wrote:
    Jupp köp ny !!!!

Jo, så kan det bli.. Är ju inte rädd för nya elektroniska prylar:wink:
    Men finns det något smart enkelt sätt att få över filerna från min gamla foretrex till en nya dator vill jag testa detta först:smile:

• jester

Medlem
    30 december, 2010 vid 17:58

Jag håller med Daniel… 🙂

Var ett tag sen jag behövde slåss med Garmins jobbiga kablar och COM-portar osv, men G7ToWin är ett bra program för att lyfta ur data ur din GPS: http://www.gpsinformation.org/ronh/g7towin.htm

• bjornen

Medlem
    30 december, 2010 vid 18:00

Kolla så att du använder rätt comport och hastighet för usb-serieenheten

• Knatte

Gäst
    30 december, 2010 vid 18:33
    Bjornen;643240 wrote:
    Kolla så att du använder rätt comport och hastighet för usb-serieenheten

Kan du förklara närmare vad/hur du menar och hur man gör detta??:tongue:
    Jag får bara ett felmeddelande på USB-porten som jag ansluter till

• Knatte

Gäst
    30 december, 2010 vid 18:35
    Jester;643239 wrote:
    Jag håller med Daniel… 🙂

Var ett tag sen jag behövde slåss med Garmins jobbiga kablar och COM-portar osv, men G7ToWin är ett bra program för att lyfta ur data ur din GPS: http://www.gpsinformation.org/ronh/g7towin.htm

Hjälper detta program, när jag inte hittar någon”GPS– USB” enhet på min dator. Det är som jag inte ansluter något alls till datorn..

• jester

Medlem
    30 december, 2010 vid 18:50

Hmm… Är det så illa, alltså? Då får du leta upp en drivrutin för Win7 till din USB->COM-port kabel. Kolla på tillverkarens hemsida, och om det inte finns för Win7 kan du prova Vista osv.

Men som sagt… Skaffa en GT31, och sen behöver du bara använda en kortläsare… 🙂

• bjornen

Medlem
    30 december, 2010 vid 19:02
    Knatte;643244 wrote:
    Kan du förklara närmare vad/hur du menar och hur man gör detta??:tongue:
    Jag får bara ett felmeddelande på USB-porten som jag ansluter till

Tror du hittar det i enhetshanteraren under portar eller eventuellt usb-styrenhet.

• Knatte

Gäst
    31 december, 2010 vid 11:00

Uppdaterat:tongue:

Jag fick fixat drivrutiner till USB/Com portsomvandlaren, så den valde att döpa sig själv till COM3.
    Självklart fixade inte Endumondo eller Google Earth att hitta COM3 porten:mad:
    Men tog ner G7Towin som Jesper föreslog och där kunna man ställa in COM3 och därmed var problemet löst:wink:

Är GT-31 på väg ut och skall ersättas av någon annan? Såg att den reades ut i vissa butiker här? Var köper man den billigast:laugh:

• jester

Medlem
    31 december, 2010 vid 12:24

Gött!

Vad jag vet s gäller GT31 ett tag till iaf. Kommer säkert nåt nytt i framtiden, men har ingen info om när det skulle ske.

GT31 köper man billigast (tror jag) här: http://www.storagedepot.co.uk/Handheld-GPS/sc893/p74.aspx

Wallén har dom i lager oxå (iaf strax före jul). Övriga har jag inte koll på…

• swe117

Medlem
    31 december, 2010 vid 17:32

GT 31an finns på Surfspot också. Ska man bara beställa en är det nog knappt att det lönar sig att beställa från UK.
    http://www.surfspot.se/locosys-bgt-31-gps-bluetooth.html

• jester

Medlem
    31 december, 2010 vid 17:37

Man sparar väl mellan 200-400:-

Pundet står ju bara i runt 11 kronor just nu. Som vanligt är det lättare vid ev. returer/garanti-porblem att handskas med sin lokala affär.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Hjälp, garmin Foretrex 101 och USB-anslutning ;(

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.