Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Hjälp, jag är nybörjare
-
Hjälp, jag är nybörjare
Publicerad av andreasottosson på 7 maj, 2003 vid 11:46Tjena.
Jag är en tvättäkta nybörjare som undrar vadför utrustning jag ska köpa. nån som har någon bra återförsäljare?tack på förhand.
Chill´n
styret svarade 21 år, 10 månader sedan 11 Medlemmar · 21 Svar -
21 Svar
-
Om du är en extrem nybörjare kanske någon av brädorna Bic Nova eller Fanatic Viper 90 skulle vara bra. De är ju riktigt skojiga att åka på….
-
ok… men hur länge kör man på en bräda som är 80-90 i bredd? har ju seglat i hela livet och åker snowboard och skidor… så lite feeling måste man ju ha… eller?
-
Joo det är sant, då kanske du skule göra som jag, sattsa på en något mindre bräda men som ändå har bar bärkraft. Har själv en Bic Techno 2 känns som man kommer kunna köra på en sådan mycket längra pluas att de inte är så mycket dyrarae än nybörjarbrädorna..
-
Hur många kr är du beredd att satsa?
Kommer du att köra isjö eller Hav? -
Kommer köra mestadels i Vänern. Vill givetvis komma billigt undan, begangnat vore bra. Hur mycket borde jag räkna med för komplett bräda plus våtdräkt?
-
Gå en kurs! jag tror man sparar otroligt mycket tid på det, iof är ju det lite av charmen att träna och komma på tekniken själv. Om jag skulle lära mig surfa på nytt skulle jag med tanke på vad jag vet idag köpt en Fanatic Cross 140, relativt billig och klarar det mesta. Samt en rigg på ca 6.5m2 med 460mast och en bom som går mellan 165-215. Vill du köpa mindre bräda direkt kan du ju först ta din farsas(polares) gammla pråm och träna upp dig på.
Crossen hittar du på http://www.surfersparadise.nu för 10 stora
-
Ok men är det någon som har en scysst komplett bräda för ett hyfsat pris till en nybörjare som vill utvecklas
så kan ni väl höra av er på min mail.
-
Jag började på en Vinta 320 som jag hade en dryg sommar…gick sedan direkt ner på en Tiga 260 och då började allt lossna. Så har du lite känsla så skaffa en liten bräda, 260-280…så har du att lära dig på under ett par år.
Kör hårt.
/David -
Alla som är nybörjare borde börja på en gammal bräda en sk pråm för att lära sig grunderna. Många tänker säkert ”Nej varför det, dessa brädor är tunga och tråkiga” vilket är mycket riktigt men de är också stabila, oömma och billiga. Har man ingen pråm så är det bara att fråga lite här å var, överallt ligger det undanskuffad pråmar. Själv köpte jag en helt komplett med rigg och allt, av min granne för 100kr.
Efter att man tröttnat på pråmen, vilket man gör ganska snabbt, bör man ta sig en ordentlig funderare. Tröttnade jag för att det var tråkigt eller för att jag till slut blev för bra för brädan. I det sistnämnda fallet ska man självklart gå vidare till en nyare bräda t ex en Bic Techno 2. Här brukar en blick i plånboken inte skada. Köper man fjolårsutrustning kan man räkna med ca 10 000:-.
Detta steg blir oftast avgörande för om man kommer bli ett vindsurfing-freak eller bara en i mängden som istället satsar på billigare sporter. För sporten vindsurfing är detta ett stort nederlag. Hade en komplett utrustning kostat ca 5000:- istället för 10 000:- så hade säkert antalet vindsurfare mångdubblats.
-
Använd sök motorn på konfen. Sök på nybörjare. Finns en mängd tips och förslag på utrustning och hur du får tag på den.
GWC (Göteborg, om du nu bor i närheten) har bytar/beg säljar dag nu snart. Det kan vara ngt.
//JT -
Håller inte med dig jofiwa, om man börjar på en gammal pråm så är det inte konstigt om man tröttnar på windsurfing, i och med att man aldrig kommer upp i planing(vilket är charmen med sporten). Bra mycket bättre att köpa en begagnad bräda som är någorlunda ny och går att utvecklas på. Tekniken kommer man ju på ganska snabbt om man övar. Och kommer man upp i planing så är det svårt att säga att det är en tråkig sport!
-
Jaha. Vad menas med begagnad bräda? Säg att du köper en två år gammal bräda i bra skick. Då kostar den absolut minst ca 4000:-, sen ska man ha rigg också. Det blir omotiverat dyrt för den person som inte prövat någon form av vindsurfing. Om man börjar med en pråm så uppskattar man nog de nya brädornas planningsförmåga och kvickhet mycket mer sen när man får tillfälle att pröva en sådan.
Egentligen borde det finnas ett vettigt steg mellan pråm och widestylebräda, dvs inte en ”sinker”, men det kommer nog ta sin tid. Brädor från sent 90-tal borde funka men är inte dessa ganska svåra att få tag på pga det dåliga utbudet?
Observera att då jag skriver att alla total-nybörjare borde börja på en pråm så menar jag under en mycket kort tid. Förmodligen tar det bara ungefär en månad innan det är dax för nästa bräda (beror på hur mycket man övar).
-
jag skulle absolut inte köpa en bic alto den sämsta
bräda jag seglat. -
jag skulle absolut inte köpa en bic alto den sämsta
bräda jag seglat. -
Leta reda på en klubb i din närhet, de kan nog hjälpa till och de har säkert nåt beggat att sälja också.
Logga in för att svara.