Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hjälp. Lagning av kiteduk

• Hjälp. Lagning av kiteduk

Publicerad av kirre81 på 13 mars, 2010 vid 17:17

Fick en reva i duken i slutet av förra säsongen och har inte tagit mig för att fixa det än, men nu är det ju snart dags igen!

Lägger upp lite bilder på revan, inte av bästa kvalite men hoppas det syns tillräckligt. Revan är i duken från LE och ca 40 cm lång

Ingen erfarenhet av lagningar. Funderar på om det räcker att tejpa ihop med kitefix tejp? Eller borde man skicka in för lagning?

Nån med erfarenhet som kan ge lite tips?
    /Kirre

sourra svarade 15 år, 2 månader sedan 7 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • a-holm

Medlem
    13 mars, 2010 vid 17:32

Bara att tejpa på båda sidor och tråckla lite sicksack med symaskinen för att vara på säkra sidan

• milkman

Medlem
    13 mars, 2010 vid 20:49

Använd spinaker tejp, eller motsvarande och tejpa. Det behöver inte vara dubbelt. klistret är starkt nog så du behöver inte sy om det är rent innan du klistrar på. Men sömmen hindrar att duken börjar lossna i kanten.

Det ser ut som skadan har börjat precis ovanför ventilen (tycker mig se ett litet hack i revan där). Det får mig att tro att du förmodligen skadat duken på onepump-systemet. Det avklippta buntbandet eller clipet kan vara vasst nog när det kommer tryck på den (typ nerpackning, eller om kiten hamnar underst i bilen )
    Du kan tejpa några varv runt bundbandet och hitta på vadering runt clippet så undviker du ytterligare skador. Kolla också duken kring de andra ventilerna, jag brukar hitta fler skador när jag hittat en sån.

• lejonsson

Medlem
    13 mars, 2010 vid 20:58

Se till att du har en flat yta. t.ex ett bord, att arbeta på.
    Tvätta av drakduken där du har revan så den är fri från fett. Sprit eller aceton. Kolla så att den inte löser upp färgen på duken.
    Tejpa ena sidan av duken, foga ihop revan och se till att duken är sträckt och inga veck. . Använd en grövre tejp som du enkelt kan korrigera om det blir veck (och sedan ta bort tejpen).
    Vänd på duken. Tvätta och tejpa nu den andra sidan. Sträck duken och tejpa använd nu en tunn stark tejp t.ex spinnaker tejp.
    Vänd tillbaka, ta av den grövre tejpen, tvätta och sätt den tunna starka tejpen.
    Klart

• gurra_g

Medlem
    14 mars, 2010 vid 10:02

Gör som Milkman sa och se till att fixa lite skydd till de vita onepump klämmorna! Har hänt mig och sett många kites som duken pajat tak vara att de vita klämmorna är för vassa..

• ristarpen

Medlem
    14 mars, 2010 vid 10:40

Köp riktig tejp hos segelmakaren inte båtaffären då behöver du inte oroa dig den är mycket bättre..

• kirre81

Medlem
    15 mars, 2010 vid 14:17

Tack för era svar!!

Inte tänkt på att de kunde vara onepump klämmorna som orsakat det, men det stämmer nog. Får se till att fixa skydd till dem så man slipper sånt här..

/Kirre

• sourra

Medlem
    15 mars, 2010 vid 15:24

Jag såg ett stackars par som råkade ut för just den grejen med sprillans ny kite som de kraschade för första gången.

Root cause: Design flaw

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA