Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Hjälp med att analysera GPS session.

• jester

Medlem
    9 september, 2005 vid 06:53

Häpp!

Som sagts ovan är det viktigt att tömma minnet inför varje session. Det finns även en funktion där man kan spara tracks. Använd INTE denna funktion, mycket av informationen försvinner då.

Hoppas att det funkar med nya inställningar Boman! Tipset är ju att rensa GPSen, ut o spring lite, eller ta en kort biltur, in i GPSar, och kolla så allt ser sannolikt ut. Synd att experimentera med sånt här om du får till en repa på upp mot 40 knop, och GPSen krånglar…

• speedkenta

Medlem
    9 september, 2005 vid 08:10

Jag hade en repa igår den var 30,1.
    Sedan sparade jag den och Sofie körde med GPSen.
    Hennes körning var inte med när vi laddade in filen och min 30,1 var puts väck.
    Har varit med det en gån förrut när vi sparat traks.
    Verkar vara som att tömma den i en dator och så rensa gpsen är det som fungerar.
    Vi har ju den möjligheten med klubbdatorn där vi har allt upplagt också. mad.gif

• jester

Medlem
    9 september, 2005 vid 09:12

Svar till:

Jag hade en repa igår den var 30,1.
    Sedan sparade jag den och Sofie körde med GPSen.
    Hennes körning var inte med när vi laddade in filen och min 30,1 var puts väck.
    Har varit med det en gån förrut när vi sparat traks.
    Verkar vara som att tömma den i en dator och så rensa gpsen är det som fungerar.
    Vi har ju den möjligheten med klubbdatorn där vi har allt upplagt också. mad.gif

[/ QUOTE ]

Japp. Alltså mycket viktigt att inte spara i GPSen. Är ju inte så att den magiskt får mer utrymme att spara tracks i, utan GPSen silar bort en mass information för att få plats med nya tracks.

Själv har jag fått tag i en gammal bärbar som man kan ha med sig vid lite längre resor. Det är en PII 366 MHz med 192MB minne som kör WinXp. GPSar funkar faktiskt riktigt bra även på denna gamla häck…

• the_novice

Medlem
    9 september, 2005 vid 11:04

Vet inte vilken gps du kör med men Fortrexen tar ju upp till 10000 punkter vilket blir drygt 5 timmar med 2sec intervall och det räcker väl oftast?

Tycker även det går bra att stänga av gpsen om man vill utan att det blir några problem, det enda som händer är att i get7towin tex så blir det olika sessions vilket bara är bra…

• the_novice

Medlem
    9 september, 2005 vid 11:12

Vad jag menade var att om man är flera om en gps så kan man stänga av denna en minut och sedan starta den igen och får då uppdelat i olika sessions inför data analysen…

• speedkenta

Medlem
    9 september, 2005 vid 13:26

Klart att igår körde jag med den från kl 11,30-17.00.
    Sedan tog Sofie över vid 17.25.
    Det var då vi sparade min traks sen skulle hon segla på en ny.
    Hennes fanns inte bara. Hennes maxtid och åk var inte med.
    Det såg vi på tiden. För annars hade vi bara tittat i datorn. Och tagit bort mitt som låg innan.
    Surt sa räven, men man lär sig.
    Imorgon har dom lovat nordost 10-12m/s.
    Det måste bli kanon på haga plattvatten inget sjögräs.
    Då djävla skall det bli åka av.
    Rätt kul att snart varenda en har en GPS
    Jag har en F-101a med påse
    Klubben har en F-201 nu också den med påse efter ett vattenhaveri
    Annars har vi haft kanonsegling i dagarna.
    Torsdags ssv 12 m/s 20 gradigt vatten 24 i luften vattnet var kristallklart och inte ett grästrå så långt ögat kunde nå.
    Fredagen var det lite gräs men inte så farligt. Samma vindstyrka som torsdagen.
    Börja få hum på prylarna nu. Föll av för mycket i början.
    Kenneth

• the_novice

Medlem
    9 september, 2005 vid 16:15

Om den var inställd på 2sec intervall och du startade den kl 11:30 så borde den räcka till 17:03!
    Beroende på inställningarna så kommer den sedan att antingen skriva över dem tidigaste punkterna eller också inte logga alls om jag fattat rätt… crazy.gif

Vinkeln är lite lurig, tror jag går snabbast kring 120-130 gader men det är ju lite svårt att se medans man seglar och det beror väl lite på vindstyrkan också. Lycka till imorgon….

• speedkenta

Medlem
    9 september, 2005 vid 16:46

Pratade med pugge nyss han är i Danmark med speedgänget och vår timemaster Tom. Tydligen så testade dom också. Efter att ha läst vår tråd. Dom var tvunga att kolla hemmaplan.
    Det blev tydligen fel när man sparade.
    Precis som du beskrivit.
    Så när Tom kommer hem skall han lägga upp en röd tråd på vårt forum om detta.
    Vad jag mer upptäckt är att när java daterar upp så lägger GPS programmet av. Så jag gjorde en systemåterställning och
    ändrade i java så den inte tar hen uppdateringar automatiskt.

Dom har haft ett par dagar vind men med för höga vågor,
    (hur fan vågor kan vara för höga) bara att ta fram vågprylarna. Vi får väl se deras resultat när dom kommer hem imorgon kväll.
    Sen skall vi ta tag i speedtävlingen.
    Såg på nyheterna att delar av Orkanen Katarina är på väg.
    Kenneth

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Hjälp med att analysera GPS session.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.