Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Hjälp med att hitta nybörjarkitt!
Taggad: hjälp, nybörjarkitt
-
Hjälp med att hitta nybörjarkitt!
Publicerad av andreo på 10 juli, 2011 vid 10:14Har funderat på att börja vindsurfa i många år nu och börjar bli lite smått desperat för att jag inte tagit tag i de. Det “enda” som saknas nu är lämplig utrustning och det verkar oroväckande svårt att få tag på för ett någorlunda pris.. Strax över 4 lax (omöjligt?)
Om jag hajat allt rätt så är en bred bräda med lite större volym nästan ett måste för att fixa inlärningen på egen hand, men det är ju rent ut sagt skitsvårt att få tag på… ! Vad gör man?
Hade varit tacksam med hjälp till att hitta ett komplett kit någonstans längs västkusten så jag kan bege mig ut på havet så snart som möjligt.
/André
rulltarta svarade 13 år, 3 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar -
8 Svar
-
Borttagen användare
Borttagen användare10 juli, 2011 vid 12:29Måste du fixa hela inlärningen själv då? För att köpa en stor nybörjarbräda betyder som sagt att det blir klart enklare att lära sig, men också att när du väl lärt dig grunderna så kanske den inte kommer vara till lika stor glädje. Vilket betyder att du måste köpa en ny. Och det låter på dig som att du kanske inte har jättestor lust att lägga ut en massa pengar på prylar. (Även om jag tror att du måste höja din budget något)
-
hej,
Om du vill kan du komma till min skola i Båstad för att säkra gruden, det brukar de flesta göra som ska ta upp vindsurfing igen.
Då är det lättare att se vilken typ av utrustning passar dig.
Ring gärna.sebbe
-
Jaja, jag förstår vad du menar.
Tanken va att försöka komma ut med en polare som kan visa mig grunderna lite grann. Glömde nämna det i texten, men det är begagnade grejer jag letar efter och är det så svårt att hitta för dem pengarna tror du? -
AddeB;661667 wrote:Måste du fixa hela inlärningen själv då? För att köpa en stor nybörjarbräda betyder som sagt att det blir klart enklare att lära sig, men också att när du väl lärt dig grunderna så kanske den inte kommer vara till lika stor glädje. Vilket betyder att du måste köpa en ny. Och det låter på dig som att du kanske inte har jättestor lust att lägga ut en massa pengar på prylar. (Även om jag tror att du måste höja din budget något)
Jaja, jag förstår vad du menar.
Tanken är att jag ska försöka komma ut med en polare som kan visa mig grunderna så jag har lite koll på vad som skal göras.. Glömde nämna det i texten men det är naturligtvis begagnade grejer jag söker och ska inte det gå tror du för dem pengarna? -
för 4′ och under blir det ruggigt svårt att hitta schystare grejer. ska ju helst vara från 2000 och senare om jag inte minns fel. Kolla in.
[ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=51820″]Nybörjar råd alt FAQ del 1 – http://www.Surfzone.se[/ame%5Dom du absolut Vill köpa och har en kompis som kan hjälpa och du är snabblärd så skulle kanske en nästastegs bräda funka. dvs liter-antal under 200l mest för att du inte ska tröttna på den lika fort. och beroende på vad din kompis har för riggar, kanske låna dessa.
Då kanske du kan hitta en bräda iaf. Såg en exocet cruiser (dock Mediumsize) på säljes för längesedan. Skulle kanske funka beroende på hur tung du är. Dock kanske inget man fortsätter med när man väl lärt sig..Spara ihop mer pengar och gå en kurs där du kan hyra är mitt råd. Sen kan du köpa nästa-stegsbrädan efter det.
Jag var van vid 200+ liters pråmar i lättvind och gick ner till 158 liter. Vart psykiskt jobbigt i början men fick koll efter ett tag. Dock inget jag skulle ställt mig på för första gången, då det i mina ögon är bättre att få till tekniken i början och inte behöva tänka så mkt på att hala rigg hela tiden och falla i onödigt mkt(och tappa sugen)..
-johan
-
Håller med föregående kommentarer, men… Om du är målmedveten, har gott om tid och mer intresserad än du har pengar, så visst kan du lära dig och komma igång med lite billigare och äldre prylar. Eller på steget under nybörjarbrädorna volymmässigt.
Du får jobba mer, bada mer och det tar mycket längre tid än att följa den “optimala” vägen, så risken är att du ledsnar. Men låt inte det hindra dig om det är enda alternativet ekonomiskt 🙂 -
Borttagen användare
Borttagen användare13 juli, 2011 vid 20:44Viktigt är dock att du tänker igenom allt som står ovanför och inte springer iväg och köper första bästa kit som passar plånboken.
-
Jag har just suttit och själv plockat ihop lite grejer. Tog dock innan några kurser och jag tror att det är klokt. Jag blev såld på freestyle, så jag gick från nybörjarpråm till 110l-bräda. Även om det var jobbit så har det gått framåt och jag börjar kunna göra samma saker som jag kunde på nybörjarbrädan. Vad jag menar är att du nog kan satsa på en lite mer avancerad bräda direkt, och låta kursställena stå för nybörjargrejerna. Mitt tips är att köra nån kurs, ta reda på vilken sorts vindsurfingstil du vill hålla på med (om du nu ska köra seriöst) och sedan plocka ihop prylar efter det. Hör med kursledaren om han har några tips. Jag fick hjälp av min kursledare nere i Fiskebäck och plockade ihop bräda och rigg bit för bit från begagnat-shoppen.
Efter min lilla erfarenhet på begagnatmarknaden är att det kommer att bli svårt att få najs saker för fyra lax. Tyvärr. Jag hade tur och fick riktigt bra grejer hyfsat billig och slutade totalt på ca. 7500:-
Logga in för att svara.