Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hjälp med att laga kite duk !

  • Hjälp med att laga kite duk !

    Publicerad av maackaan på 21 mars, 2011 vid 18:41

    Hejsan, min polare ska precis börja kajta och har köpt en begagnad kite. När jag tittade på den idag såg jag att han hade en liten reva i duken på ca 5-6mm. Jag vill hjälpa honom att laga den men “tejpen” i hans lagningskitt är vit och kiten blå. Hur kan man laga revan på bästa sätt utan att det syns vitt på blått?

    acemattias svarade 13 år, 6 månader sedan 8 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • above_the_law

    Medlem
    21 mars, 2011 vid 19:01
    maackaan;650029 wrote:
    Hejsan, min polare ska precis börja kajta och har köpt en begagnad kite. När jag tittade på den idag såg jag att han hade en liten reva i duken på ca 5-6mm. Jag vill hjälpa honom att laga den men “tejpen” i hans lagningskitt är vit och kiten blå. Hur kan man laga revan på bästa sätt utan att det syns vitt på blått?

    Tja, ta en vattenfast spritpenna och måla den vita lagningsduken vet ja… Men, vad spelar färgen för roll egentligen? Tejpa med vanl papperstejp först på ena sidan för att få kanterna exakt rätt. Laga sedan först på andra sidan med lagningsduken, tag sedan bort den vanliga tejpen och laga sedan på båda sidor så blir det starkare än originalet!

  • maackaan

    Medlem
    21 mars, 2011 vid 19:35

    Behöver man inte sy någonting? Hur stor ska man låta “tejpen” vara ?

  • viktor77

    Gäst
    21 mars, 2011 vid 20:11

    Nej, du ska inte sy. Kolla in http://www.kitefix.com/

  • farbrorfraz

    Medlem
    21 mars, 2011 vid 22:48

    Anders på Nolimitsports.se säljer KiteAid. Med ett vanligt strykjärn applicerar man lagningsduken, och limmet smälter fast i duken. Dessutom är det nästan helt transparent, så färgen blir inget problem. Det går fort och sitter mycket bra. Vi använde det till att laga skol-kites, och det fungerar jättebra. Sitter bättre än den medföljande tejpen.

  • gadget

    Medlem
    22 mars, 2011 vid 04:28
    above_the_law;650032 wrote:
    Tja, ta en vattenfast spritpenna och måla den vita lagningsduken vet ja… !

    …eller så köper du textilfärg och färgar hela kiten vit… 😀
    Bauhaus har spinnakertejp i blått, har haft iaf för jag har “ala ferger kompis”.

  • regfellow

    Medlem
    22 mars, 2011 vid 06:29

    altså, när det gått hål i kiten köper man en ny!

  • olandstoken

    Medlem
    22 mars, 2011 vid 09:43

    För en sån liten lagning behöver du inte smältlappar eller kitefix, köp en rulle spinnakertejp i en segelaffär i rätt färg, kostar väl en 50:lapp eller något liknande. Spinnakertejp går att laga större revor med också. SMältlappar och kitefix är bra lagningsmetoder, men klart overkill för en 5-6mm reva.

  • acemattias

    Medlem
    22 mars, 2011 vid 14:31
    Regfellow;650060 wrote:
    altså, när det gått hål i kiten köper man en ny!

    Ja gor det, och skicka det gamla skrapet till mig!
    Behover materialet till att sy kuddar, du far 37kr/m2.

  • above_the_law

    Medlem
    23 mars, 2011 vid 06:26
    acemattias;650115 wrote:
    Ja gor det, och skicka det gamla skrapet till mig!
    Behover materialet till att sy kuddar, du far 37kr/m2.

    Jag ger 40 kr kvadraten, till en annan idé:-)!

  • pjoter

    Medlem
    23 mars, 2011 vid 08:27

    till en sån liten reva funkar även världens bästa grej – gaffatejpen.

    Men vill du va lite seriösare så kör på spinnakertejp. Lägg defintivt inte energi på att sy å mecka, surfa istället.
    Rengör ordentligt (använder själv t-röd men det är delade meningar om vad tyget gillar t-röd), klipp ut två runda lagningslappar av lite olika storlek, fäst en på framsidan och den andra på baksidan. Vipps har du en lagning som håller typ lika länge som kiten.

  • acemattias

    Medlem
    24 mars, 2011 vid 00:32
    above_the_law;650166 wrote:
    Jag ger 40 kr kvadraten, till en annan idé:-)!

    ___:mad:___

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hjälp med att laga kite duk !

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.