-
Hjälp med att rigga nort sails rigg
Jag var i TT igår och skulle segla med en kompis som just skaffat en ny utrustning. Det blev tyvärr inge vind men vi fick testa att sätta ihop grejerna. Riggen bestod i ett north natural 6,2 med 430 redline mast och pin xt förlängare. North grejer av nyare modell rakt igenom. Vi försökte att följa rigg-guiden som kom med seglet. Det första var att jag märkte att north har en lite annorlunda konfigurering på nedhalsblocken i förlängaren. Efter lite hjälp så satte vi tampen så att den kom ut i mitten blocket med knuten på insidan av förlängaren och därefter använde vi rullarna på seglet från rullen längs från masten till den närmast masten. Låter det vettigt? Det såg hyffsat ut men tycker det brukar se lite bättre ut med klassiska NP variaten att trä tampen och som nästan alla andra använder. Att inte north skriver i manualen hur man ska trä är lite dåligt, så himla simpel är det ju inte, har även kollat på hemsidan.
hitta hur man ska göra
http://www.boards.co.uk/forum/forum_posts.asp?TID=18380&KW=north+pinlock+Sen var det väldigt märkligt att då vi drog nedhal så stämde inte måtten som var angivna på seglet. Seglet var superfladdrigt då det var 5cm kvar till angivet nedhal. Jag trodde att man kunde lite på måtten till 100% men det stämde inte. Vi dubbelkolla att masten satt rätt i toppen och skarven samt att förlängaren satt rätt i masten och att vi avläste den rätt. Visst det blir mindre fladdrigt då man drar uthal men det här var uppenbart för löst. Vi får nog kontrollmäta masten också. Det kan möjligen vara så att redlinemasten är fetare än gold och platinum och det är det som är orsaken.
Hur bra ska måtten stämma kan de vara fel med flera cm?
Logga in för att svara.