Framförallt har materialen blivit bättre och hållbarare, det har på senare år även börjat laboreras en hel del med rockerprofiler och brädor med ett stort “traditionellt” spann är sällsynta. Lätt förklarat är brädåkning enklare och roligare nuförtiden. Dessutom har ju boots och bindningar kanske tagit ett ännu större steg framåt, jag hade personligen hellre åkt med en bräda från -93 än ett par boots eller bindningar från den tiden.
Det finns speciella snowkitebrädor men jag har inte testat någon och tror ärligt talat att det går exakt lika bra med en vanlig snowboard, speciellt om du även ska åka brädan utan kite emellanåt. En andra fråga kan vara om du ska köra twin eller directional shape. Eftersom du på snowkite kör både goofy och regular ganska mycket rekommenderar många en twin men jag har kört directional och det går alldeles utmärkt, dessutom tycker jag en directional är roligare/lättare att köra i framåt i pist och puder utan kite.
Sen ska du som du säger välja en bräda med kantgrepp eftersom du ska köra på så hårt underlag, ett tips där är väl att hålla stålkanterna i bra trim och inte raila sönder de. Jag personligen tycker dock att det är rätt trist att köra bräda (både bakom kite och utan) när det är hårt och isigt. Då kör jag hellre skidor (mycket enklare att få ett bra kantgrepp eftersom du har två stålkanter mot underlaget) och tar först fram brädan när det är bättre/mjukare förhållanden och mer snö.