Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp med halkskydd på bräda!

• Hjälp med halkskydd på bräda!

Publicerad av maca på 13 juni, 2003 vid 20:48

Vet att detta ämne diskuterats förr, men ändå…
    Det är så att jag har en gammal ”halvskabbig” Astro Rock som tjejen seglar på numera, men hon har klagade förra året på väldigt dåligt halkskydd. Jag har därför slipat rent brädan och passat på att använda en tvåkomponents ljusblå epoxyfärg (gratisfärg ur fars båtförråd) för att piffa upp brädan lite. Bräddäcket är nu målat och klart och klarade första testet, dvs godkänt av flickvännen.

Nu till själva frågan:
    Ska jag använda vanligt salt eller de små gruspartiklar som finns att köpa i var och varannan båtaffär för halkskyddet?

Vad blir bäst…och hur mycket salt ska man använda om man bestämmer sig för detta alternativ?

Kan den färgade epoxyn reagera annorlunda med saltet än vanlig genomskinlig epoxy, dvs inte härda ordentligt eller liknande?

Är själv ingen kemiingenjör, kanske finns det någon här på konfen som är det eller som har egna erfarenheter.

Tacksam för hjälp!

/André

anonym-anvandare svarade 21 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • calle_kuling

Medlem
    13 juni, 2003 vid 21:10

Kan ju inte bli särskilt snyggt med sand? Grejjen med saltet är väl att det löses upp så att det blir fina jämna småhål kvar från saltet! Sandversionen känner jag iaf inte till.. (Ps: Jag föddes på en Astro! wink.gif )

• anonym-anvandare

Medlem
    13 juni, 2003 vid 21:33

jag har använt den fina sand som finns i färgaffärerna på ett båtdäck, av pine (Trä). Vi hade inte tvåkomponentsfärg men tvåkomponents fernissa. Ytan blir betydligt slätare än när man kör saltmetoden med epoxi. Den blir matt och ganska sträv, det känns att skosulorna får bra grepp. Jag kan inte säga vad som är bäst men själv skulle jag nog testa både och. Alltså blanda in den fina sanden i färgen och strö salt över ytan innan du lägger på färgen. Det borde ge ett mycket bra halkskydd. Om du gör så får du väl avrapportera sen så vi får veta om det var bra råd du fick.

• watertouch

Medlem
    14 juni, 2003 vid 00:19

Tjena André!

Jag la halkskydd med vanligt utemöbellack (fernissa) och salt. Inte för mycket salt, utan bara så att det ser ut som ett ”färdigt” halkskydd. Jag testade att ösa på så att brädan blev helt vit av salt och tänkte att det överflödiga sköljer man bort med vatten, men det blev inte bra alls. Verkade som om saltet sög åt sej lacken eller nåt. Bäst blev det om man saltade precis lagom så att kornen sjönk in i lacken helt.

Är det Ackes gamla Astro? Synd att det inte blev nåt Öland i helgen förresten.

• maca

Medlem
    14 juni, 2003 vid 08:13

Nähmen tjena Oskar!
    Ja, det är Ackes gamla Astro, som får arbeta vidare på att lära upp nya surfare. Visst är det synd med Öland…vi skulle åkt ner till K-krona torsdag kväll istället!!
    Antar att det var bra där igår. Vi pratar om att eventuellt åka ner helgen efter midsommar istället…kan ni då?

Vad gäller greppet får jag se hur jag gör….Acke la ju nytt på den i K-krona, men det blev inte bra, för lite salt. Du la för mycket => salthalka! Hmmmmm…..lagom är bäst….men vad är lagom???

Jag tror det är viktigt att inte lägga för tjockt lager med epoxy, då saltet sjunker ner för djupt och täcks över av epoxin. Då blir det inga gropar….

Ähhh…jag testar så får vi se!

Vi hör av oss om Haga framöver….Ha´de gött och surfa lugnt

/André

• watertouch

Medlem
    14 juni, 2003 vid 08:46

Jag tror nog att det blir bäst om saltet täcks av epoxy ändå; jag tyckte inte groparna som kornen lämnade blev särskilt bra. Bäst blev det som sagt när kornen täcktes, men ändå stack upp om du förstår vad jag menar. Hm, ja det är nog bäst att experimentera lite först.

Jo, det blåste igår, men vi orkade inte surfa. Har varit en blåsig vecka smile.gif
    Tror vi kan åka till Haga de flesta helger framöver.

• kesse

Medlem
    14 juni, 2003 vid 09:06

Har byggt flera brädor och renoverat massor, har alltid målat ett lager färg och låtit det torkat, sen har jag målat ett lager färg till och i den öst på salt genom ett durkslag för att få bra spridning. Saltet löses upp i vattnet så det kilo salt jag hällt på försvinner nästan helt, Halkskyddet blir superbra och håller hur länge som helst.

• anonym-anvandare

Medlem
    14 juni, 2003 vid 13:42

Är du nybörjare och seglet ligger emot brädan långa stunder så sliter en sträv bräda på sömmarna. Detta händer mig.
    Är du rädd om seglena så vaxa brädan i stället. Ser för jävligt ut men ger bra grepp.

• anonym-anvandare

Medlem
    14 juni, 2003 vid 14:18

finns det ingen grej man kan sätta på för att skydda
    seglen, som mastfotsskydd tex.

• anonym-anvandare

Medlem
    14 juni, 2003 vid 14:30

Mastfotsskydd hjälper lite grann. Jag har satt silvertejp över sömmarna där det skyddet inte hjälper.

• maca

Medlem
    16 juni, 2003 vid 08:03

Tack för alla svar!
    Testar med att strö ganska mycket salt i lacken då. Vad jag förstår ska det vara ett ganska tunnt lager med epoxy, kanske bästa att rolla på den, eller?

/André

• anonym-anvandare

Medlem
    16 juni, 2003 vid 08:36

Hej Alla!

Det verkar som ni känner till allt om halkskydd här. Jag har samma problem, men omvänt. Köpte en ny bräda med halkskydd på, men är orolig för att den skall slita på segel och tom våtdräkt. jag är nybörjare, så det blir nog en hel del slitage kan jag tänka mig.

Finns det något bra sätt att slita bort det allra grövsta på ett halkskydd, så att man besparar seglet lite grann?

/Jerry

• anonym-anvandare

Medlem
    16 juni, 2003 vid 08:37

Hej Alla!

Det verkar som ni känner till allt om halkskydd här. Jag har samma problem, men omvänt. Köpte en ny bräda med halkskydd på, men är orolig för att den skall slita på segel och tom våtdräkt. jag är nybörjare, så det blir nog en hel del slitage kan jag tänka mig.

Finns det något bra sätt att slita bort det allra grövsta på ett halkskydd, så att man besparar seglet lite grann?

/Jerry

• kesse

Medlem
    16 juni, 2003 vid 09:30

Jag har använt gummispackel för att få ut epoxyn, men jag rekomenderar dig att lägga halkskyddet i ett lager färg. Pensla på färg och strö saltet genom ett durkslag.

• zehlertz

Medlem
    16 juni, 2003 vid 13:47

Det finns ett ännu enklare halkskydd istället för epoxy o salt…köp halskydd på påse…låter sjukt men köps på biltema (givetvis) för typ 60 spänn.
    blanda ut detta med ngn lätt tunn lack o stryk på brädan, ger ett gryumt bra halkskydd, billigt o smidigt.
    Beorende på koncentrationen styr du hur mkt halskydd du vill ha

• anonym-anvandare

Medlem
    16 juni, 2003 vid 18:31

Hej hej
    skulle bara säga att jag använde polyester på min bräda att strö saltet i, det är helt genomskinligt. Strödde salt från hög höjd med ett saltkar. Fick ett bra halkskydd.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp med halkskydd på bräda!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.