Senaste nytt › Forums › Övriga › Andra brädsporter › Hjälp med intrimmning av is-bräda!
-
Hjälp med intrimmning av is-bräda!
Publicerad av anonym-anvandare på 5 februari, 2004 vid 20:16Hej!
Provade min isbräda för första gången idag det blåste inte så mycket men jag tyckte att det var dåligt “glid”.. hur har ni justerat era medar?? Om man har brädan utan rigg och ger det en liten knuff, glider den lätt då eller går den trökt? Det var ju ganska varmt i GBG idag, +6 så isen var ganska “mjuk”.
boman svarade 20 år, 11 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar -
7 Svar
-
En hel vetenskap det där.
Verkar finnas en hel del som kan det här på denna sida. Jag tror nog nån annan kommer svara. Dock så är det som bilar tå-in tå-ut som gäller. Kolla att rakt fram är rakt fram och att de ligger parallellt med varandra. Görs via måttband eller liknande. Tycker allt att glidet är bra, så dubbelkolla att eggen är rak och inte slingrar sig som en orm. Ögonmåttet brukar få jobba här.
Tag det försiktigt på isarna i Gbg, luriga just nu enligt GLSK.
/J -
Om du har slipat medarna för vasst ”mer än 45 grader” så kan det bli dåligt glid om isen är mjuk. Kolla din infästning på meden så att trycket inte ligger på främre delen av meden, har du en svag radie på åkytan?
Min bakmed är 280 mm lång och har en lång åkyta, med infästningen 10mm bakom mitten på meden
-
jag har infästningen 10mm bakom mitten på meden men inte en svag radie på åkytan, påverkar radien det glidet? Hur mycket toe-in kör ni med?
/Robert
-
radien kan du fixa med ett bryne, kontrollera åkytan mot en plan skiva av någor slag så du inte har en upphöjning på främre delen av meden, toe-in kör jag inte med … mät upp exakt Parallelliteten mellan medarna, sen ska det funka.
-
Nu har visserligen isen smält bort från Karlskronas vikar. Men det blev två dagars ordentlig åkning på mitt isbrädsbygge. Den ena dagen åkte vi på snorhal nyis och då fick vi problem med att bakmedarna ville släppa från isen. Dels när det fläktade i lite och man började hänga lite i riggen och dels om man inte körde långsamt i gippen. Det förstnämda var kontrollerbart, men om brädan gör en 180 mitt i gippen gör man fina vurpor =). Upplever ni det likadant på snorhal is eller vad gör man åt det? Vassare medar, spetsigare slipning, kortare medar eller längre medar?
(Satte för övrigt min första gipp på isbrädan jiiihaaa, så nu är man sugen att ut och testa det på vattnet.)
/Lasse -
Jag har två olika brädor. En tung som fan och den släpper aldrig´. Iofs så orkar jag knappt bära ned den till sjön. En annan byggd i så lätta material som möjligt och den har släppt enstaka ggr.
Ingen 180 i och för sig.
Jag har alltså inget svar, men konstaterande att vikt har en viss betydelse.
Jag hade även problem när jag körde med ett gammalt segel, fick inget tryck nedåt och då släppte brädan. När jag bytte till samma rigg som jag kör på sommaren går det fint.
/J -
Det är mycket som påverkar….Kolla din slipning på medarna, det ska inte släppa om allt är som det ska, lite teknik i början för att få rätt tryck på medarna.
Jag har satt på fjädrar mellan axel och bräda för att öka trycket mot isen, det gör att det aldrig släpper.Jag ska göra en liten bygg beskrivning på hem sidan kanske det kan hjälpa
Logga in för att svara.