Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Hjälp med ny bräda!!
Taggad: freestyle, våg, våg freestyle
-
Hjälp med ny bräda!!
Publicerad av borgen1 på 21 mars, 2010 vid 23:47Hejsan!
Snart sommaren här och suget att ge sig ut på vattnet blir bara större och större. Som plåster på såren efter denna kalla vinter tänkte jag köpa mig en ny bräda och skulle uppskatta all hjälp jag kan få!!!
Jag skulle vilja lära mig att hoppa och göra tricks och undrar vilka prylar och väderförhållanden som behövs för att göra detta.Jag bor i Stockholm och här blåser det sällan mycket, byiga vindar oftast mellan 4 till 7 sekundmeter, och det finns inga vågor. Är det värt att ens testa här eller ska jag flytta först? :laugh: Går det att hoppa utan vågor? Måste det blåsa mer?
Och vad ska jag har för prylar? Jag har en fanatic shark 160 och till denna bräda fick jag med ett segel på 8kvm. Det gick lite långsamt så jag köpte ett nytt segel på 10kvm och då blev det sjukt roligt eftersom jag då fick mer tid ute på vattnet och det gick fortare. Men om jag ska börja lära mig att hoppa och göra tricks så måste jag alltså köpa en ny bräda?
Det bör tilläggas att jag väger 95kg och är det för mycket om man ska hålla på att hoppa och göra tricks? Hur stor ska brädan och seglet vara när jag väger 95kg och det blåser mellan 5-10 sekundmeter? Hur stort kan ett freestyle segel vara utan att det blir jobbigt att göra tricks med?
Skulle vara mycket tacksam om jag fick hjälp med mina frågor, få höra era erfarenheter och om ni kunde ge tips på bra prylar som passar till mig!!
Tack på förhand
rasmus_w svarade 14 år, 7 månader sedan 10 Medlemmar · 12 Svar -
12 Svar
-
Ja, det går att hoppa utan vågor och det går att hoppa i 4-7 m/s, men bara nätt och jämt. Dessutom brukar 160 liters brädor landa med en rätt jobbig duns och den långa fenan förenklar inget.
En vettig plan borde vara att behålla 160-litaren och komplettera med en mindre bräda och några små riggar som passar med den. Ett bra riktmärke är “tio liter plus”, dvs volymen ska minst vara din kroppsvikt i liter plus tio. 105-115 liter blir det i ditt fall. En mindre bräda än så blir rätt svårseglad för dig, redan 105 liter är rätt lite för dig.
Visst kan flytt vara en strategi, men utflykter funkar också, lite turer till Linköping, Öland och västkusten kan snabbt ge en hel del hårdvindsvana. Sen skulle jag råda dig till att behålla 160-litaren, annars är risken att du får väldigt lite segllingstid.
Din första lilla bräda måste inte heller vara en freestyle. En freeride eller freewave går också alldeles utmärkt att hoppa och tricka på. Gäller det hopp i vågor så behövs mest en snabb bräda som håller även om dina landningar inte är perfekta och det finns många brädtyper som fixar det. Handlar det däremot om snurrhopp på plattvatten och sånt så är freestylebrädan gjord för det medan de andra mest råkar kunna det. Risken är dessutom stor att fenan som följer med freeriden eller freewaven är alldeles för stor för sånt.
-
Jag skulle satsa på en bräda runt 110-115 liter samt ett segel kring 6.5. Visst blåser det mer än 4-7m/s man får åka lite bil bara. Du får ju ett bra komplement med den stora brädan.
Det går att hoppa utan vågor men det blir inte mer än skutt på sin höjd. Däremot så räcker tex choppen i Björkvik, dalarö, ersta, mm till att göra en del schyssta hopp bara du har fart! -
Råd från en annan tungviktare (litet över 100 kg):
Du skall givetvis behålla din stora Fanatic och passande segel. Annars blir det glest mellan planingarna.
Och så behöver du en ca. 105 liters FSW med ett segel mellan 6.2 och 6.7 m2. Det blir då ett lagom hopp ner från ditt 8 m2 segel på Fanaticen. Med 10 plusliter så MÅSTE du givetvis vattenstarta varje gång (utom i riktigt nödfall när vinden lagt sig).
Det finns en uppsjö lämpliga brädor: RRD FSW, Fanatic FSW, Mistral Synchro, Starboard Kombat, Exocet Cross, o.s.v.
-
tackar för svaren!
jag har tittat runt lite på filmer på youtube och hittat detta
[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=1hOpvbEDwXM”]YouTube- 2010 Fanatic Hawk Windsurfing Board Product Video[/ame]
en fanatic hawk…det ser helt sjukt ut i första tricket när han får upp brädan från plant vatten och lyckas göra en framåtvolt? som jag förstår är inte hawken en freestylebräda?japp jag tänkte behålla sharken av samma anledningar som ni nämner nedan och investera i ett par takräcken till bilen!
Hur mycket ska det blåsa innan man kommer upp i planing med den storleken (6,2 och 6,7) på seglen? och det sista ,är fsw freestylewave?
-
Fsw är freestylewave ja. Och Hawk är inte en freestyle utan mer en freeride. Freestyletricks går som sagt att göra med nästan alla brädor, troligen går det med din shark också men det finns en anledning till att man oftast använder freestylebrädor (eller nån gång ibland freewaves om förhållandena är väldigt stökiga, jag tror jag har hört talas om att vågbrädor har använts) när man tävlar i freestyle.
-
Borgen1;602646 wrote:Hejsan!
Snart sommaren här och suget att ge sig ut på vattnet blir bara större och större. Som plåster på såren efter denna kalla vinter tänkte jag köpa mig en ny bräda och skulle uppskatta all hjälp jag kan få!!!
Jag skulle vilja lära mig att hoppa och göra tricks och undrar vilka prylar och väderförhållanden som behövs för att göra detta.Jag bor i Stockholm och här blåser det sällan mycket, byiga vindar oftast mellan 4 till 7 sekundmeter, och det finns inga vågor. Är det värt att ens testa här eller ska jag flytta först? :laugh: Går det att hoppa utan vågor? Måste det blåsa mer?
Ja, det går att hoppa utan vågor. Ja, det måste blåsa mer. För mig, runt 8 sekundmeter för småhopp. För dig, med en del träning och med 95 kg, uppemot 10 sekundmter.
Borgen1;602646 wrote:Och vad ska jag har för prylar? Jag har en fanatic shark 160 och till denna bräda fick jag med ett segel på 8kvm. Det gick lite långsamt så jag köpte ett nytt segel på 10kvm och då blev det sjukt roligt eftersom jag då fick mer tid ute på vattnet och det gick fortare. Men om jag ska börja lära mig att hoppa och göra tricks så måste jag alltså köpa en ny bräda?Behåll Fanaticen som sagt. Köp en stor freestyle eller fsw, minst 110 liter för dig. Kommer att kräva träning. Större segel än 7.0 är rätt bökigt att hoppa och tricka med, runt sex kvadrat är roligare och enklare. Men kräver mer vind och bra teknik.
Borgen1;602646 wrote:Det bör tilläggas att jag väger 95kg och är det för mycket om man ska hålla på att hoppa och göra tricks? Hur stor ska brädan och seglet vara när jag väger 95kg och det blåser mellan 5-10 sekundmeter? Hur stort kan ett freestyle segel vara utan att det blir jobbigt att göra tricks med?Skulle vara mycket tacksam om jag fick hjälp med mina frågor, få höra era erfarenheter och om ni kunde ge tips på bra prylar som passar till mig!!
Tack på förhand
Som sagt, upp till en sexhalv kan nog vara ganska lagom. Men med din vikt kommer det att behövas uppemot 10 sekundmeter för att kunna hoppa. Dock – underskatta inte att lättvindsträna trick! Superbra för tekniken och allmän känsla för grejorna. Behövs bara en 5 sekundmeter så kan du köra järnet.
Det går att göra framåtloopar på nästan vilken bräda som helst med rätt förhållanden och, framförallt, rätt seglare.
-
Jag har alltid undrat hur loopar funkar på plattvatten (vågor också men där har man mer tid), fattar att man använder vinden mer hur fan går det till?!
Vad gör man för att snurra liksom? -
Mina erfarenheter som tungviktare (95kg). Rekommenderar starkt en freestyle om du vill segla i mindre än 10 m/s. Om fokus även ligger på hårdvindssegling så är en freestyle-wave bättre men du tappar lite “hopp- och planingsprestanda) under 10 m/s.
En stor freestyle är det som gäller, kör själv en Naish FS115.
Segel större än 6.0 är ingen höjdare, du får lite er power för planing men tappar i allt vad avser manövrar bättre då att försäka hitta ett freestylesegel med bra power. Många freestylesegel är väldigt plana och gjorda för tonåringar men 65 kg muskler så inte helt lätt. Men NP och Mauisails (som jag kör) har oftast bra power.
Jag planar och kan tricka i 8m/s med mitt kit. Planade väl i 7.5m/s med den 7.0 som jag hade tidigare men kunde inte göra mer för det.
LÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅNGA hängseletampar är A&O för att plana tidigt i lätta vindar på en freestyle, jag kör 30 eller 32 tum…är väl rätt standard nu för tiden men för 2-3 år sen var det sjukt långt.
-
Rasmus_W;602651 wrote:Ja, det går att hoppa utan vågor och det går att hoppa i 4-7 m/s, men bara nätt och jämt. Dessutom brukar 160 liters brädor landa med en rätt jobbig duns och den långa fenan förenklar inget.
En vettig plan borde vara att behålla 160-litaren och komplettera med en mindre bräda och några små riggar som passar med den. Ett bra riktmärke är “tio liter plus”, dvs volymen ska minst vara din kroppsvikt i liter plus tio. 105-115 liter blir det i ditt fall. En mindre bräda än så blir rätt svårseglad för dig, redan 105 liter är rätt lite för dig.
Visst kan flytt vara en strategi, men utflykter funkar också, lite turer till Linköping, Öland och västkusten kan snabbt ge en hel del hårdvindsvana. Sen skulle jag råda dig till att behålla 160-litaren, annars är risken att du får väldigt lite segllingstid.
Din första lilla bräda måste inte heller vara en freestyle. En freeride eller freewave går också alldeles utmärkt att hoppa och tricka på. Gäller det hopp i vågor så behövs mest en snabb bräda som håller även om dina landningar inte är perfekta och det finns många brädtyper som fixar det. Handlar det däremot om snurrhopp på plattvatten och sånt så är freestylebrädan gjord för det medan de andra mest råkar kunna det. Risken är dessutom stor att fenan som följer med freeriden eller freewaven är alldeles för stor för sånt.
Duger inte Varamobaden “Nordens största insjöbad” som hårdvindsställe med 2-3 meters höga vågor vid Sydväst, Väst ?
-
Joachim_Larsson;604657 wrote:Duger inte Varamobaden “Nordens största insjöbad” som hårdvindsställe med 2-3 meters höga vågor vid Sydväst, Väst ?
??? Jag har genom åren besökt Varamon flertalet gånger när det blåst bra SV. Hittills har jag blivit lika besviken VARJE gång. Jag tror att Varamon och vågor är en myt, en legend, en skröna helt enkelt. Jag har inte sett några bilder eller filmer som styrker uppgifterna att det skulle bli bra vågor Varamon.
Visst, det kan bli lite size närmast land, men där är det ingen vind.
Det är nog därför Rasmus nämner Roxen/Linköping och “glömmer” Varamon.Längst ut vid Varudden verkar det däremot kunna funka bättre vid S-OSO.
: )
-
Jag nämnde Roxen av en anledning: Förra året var jag tre veckor i Marocko, året innan två veckor i Egypten. Plus att jag var flera veckor på Öland förra sommaren, och har hunnit med en del Torö och så vidare, de senaste två åren. Ändå har ingen surfdag under 2008-2009 kommit i närheten av den 27:e september förra året, på Roxen.
Det är för den delen ett grymt ovetenskapligt urval jag gjort, flr det handlar om att jag äntligen fick till det med en skön fyrhalva och en bräda som matchade bra storleksmässigt (Newwave 75) men det hjälpte också att det var runt 15 m/s i minst fyra timmar, med peak runt 18, och fin hoppchop.
Roxen är helt enkelt ett grymt bra insjöställe!
Logga in för att svara.