Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Hjälp med utrustning eller mig själv.
-
Hjälp med utrustning eller mig själv.
creative svarade 10 år, 7 månader sedan 15 Medlemmar · 31 Svar
-
@Planing 721964 wrote:
Du ska aldrig släppa bommen, och du ska inte bli kastad över seglet. Skota in med bakre hand, tryck bort bommen med främre, och håll kvar, så borde du landa under seglet. De där flygturerna låter livsfarliga. 🙂
Håller med. Skota in och släpp inte så löser det sig.
-
Som sagt, be någon annan om hjälp innan du bryter nästa sak.
Eftersom Näsby suger på allt annat nordligt så är det bara att pallra sig ut till Mälaröarna på västligt och få sällskap. 😉 -
Hej, jag bor i Täby och kör en hel del på värtan. Att vara flera på vattnet är alltid trevligt, så hör av dig om du vill ha sällskap. Jag tror det blir lättare att ge vettiga tips om man får se trimmet och se dig köra.
MVH!
/Johan -
Problemen kan bero på inställningar som verkar trygga men som fungerar precis tvärt om. En surfkompis ville nödvändigtvis fästa sina trapetstampar långt fram på bommen så att han enkelt skulle kunna skota ut.
Men det ledde i praktiken till att när det blev ordentligt tryck i seglet så roterade det kring tampinfästningen så att det blev ett kastfall åt lovart (inte så lätt att föreställa sig…). Inte bara en gång, utan helt systematiskt. Men det krävdes en hel del övertalning för at få honom att flytta tamparna…
-
Jag lovar att nu mera aldrig släppa bommen men tror också att PG är något på spåren även om det kanske inte matchar precis. Problemet blir alltid när du säger det att när det blir ordentligt tryck så hamnar tamparna på ett sånt sätt att kraften förflyttas. Dom rycker kroppen i sidled vilket gör att jag får den konstiga framåt/sidledsrotationen beroende på hur man ser det och alltid landar på masten varje gång jag är ikrokad. Problemet borde då kanske kunna lösas genom att flytta tamparna längre bak på bommen kanske. Har inget emot det bara att jag läste att det skulle typ va 1/3 ut på bommen?
Ska även testa sittsele, börja snegla på annan bräda och försöka släpa mig ut till andra trakter än österskär och näsbypark 😉
-
1/3 av bommen är en utgångspunkt, därifrån justerar man så att man har jämnt tryck mellan fram och bakhand.
Fenomenet med att kraften flyttar sig beror på att buken flyttar sig i seglet när det blåser mer. Till stor del kan detta bero på för lite nedhal och uthal eftersom båda stabiliserar buken. Alla segel råkar dock ut för det till viss grad, racesegel möjligen undantagna. När farten höjs minskar fenomenet, så brottningsmatchen med seglet inträffar i låg fart när en kraftig by kommer. Råkar man ut för det torts att farten inte är låg och byn inte kraftig så beror det sannolikt på dålig riggning. Mer nedhal och uthal. Och linorna på rätt plats.
När man drar mer nedhal och uthal flyttas tryckpunkten bakåt i seglet och man måste justera linorna igen.
Att trimma seglet är en hel vetenskap och kräver en lång utläggning. Kolla Guy Cribbs hemsida, finns bra tips där.
-
Apropå linplacering: När jag riggar brukar jag ställa upp riggen och känna var jag kan hålla bommen med en hand. Sedan placerar jag linorna på var sin sida om handen. Ute på vattnet måste man sedan finjustera, och oftast räcker det med att flytta den ena linan.
-
Ofta kan man ha linorna lite längre bak än man tror. Jag föredrar lite för långt bak än tvärtom, eftersom det underlättar i slör och gör brädan mindre lovgirig. Då slipper du att brädan sticker upp i vind i varje vindby, minskar också risken att tappa planing och dra seglet över huvud med kroken i linorna.
Det låter som om linorna är lösningen på ditt problem tycker jag. Det är sant att buken, eller Powerzone i seglet flyttar lite på sig. Men i ett korrekt riggat segel rör de sig inte under planing. När du planar ska du utan problem kunna ha endast fingrarna på bommen och lätt kunna klia dig i nacken med ena handen utan att tappa balansen. Så det första du ska fixa i vår är att märka ut rätt nedhal och hitta ett uthal som känns bra, för varje enskilt segel.
Powerzone i seglet hittar du enkelt genom förgående tipps, palla upp seglet i halvvind på land och håll i bommen på ett sätt att du har samma drag i vänster och höger hand. Linorna ska sitta i mitten rätt exakt, med en handsbredd emellan. Detta kanske ger dig känslan av at vara mitt under seglet, vilket är pre is rätt.
När du väl kör sen kan du finjustera lite…har du mkt tryck i bakhande är linor a lite långt fram. Men innan du flyttar dem prova att släppa lite på uthalet. Är det för mkt belastning på framhanden kan du flytta linorna lite frAm, rätt små förskjutningar dock. Längden på linorna brukar inte påverka balansen.
-
Jag kan sätta en burgare på att det är mer än linorna som behöver justeras.
-
extra ost och bacon tack…
kan ta en päronsmakis på den också..=)
-
Haha..jag är också helt säker på att det är mycket mer än bara linorna men börjar få en bra och lång lista på saker, tack vare er, som skall bockas av. Fallen sker alltid i planing och kastfall innan planing har aldrig varit något större problem mer än att man kramar lite segel då och då.
Angående bräda så funkar vilken freeridebräda som helst av nyare modell om man vill byta ner sig i storlek? Verkar vara många som förespråkar RRD Firemove som en bra utvecklings/stockholmsbräda men det måste väl finnas andra med.
-
ang. bräda så tror jag på vilken freeride som helst från 2006 typ och uppåt. helst en som inte är byggd i stryktåligt material, för de kan kännas rätt tunga och stumma. AHD fast forward är också bra, mkt bräda för pengarna. Tabou Rocket är fin också, men det är lite mer slalom över den tycker jag. firemoven är så bred så den kan man nog välja 10 l mindre st. än de övriga två. Rocket och AHD är mer klassiska i sin form. Båda är mkt snabba och är perfekta att lära sig planingsgippa på.
-
@hamberg 722019 wrote:
Angående bräda så funkar vilken freeridebräda som helst av nyare modell om man vill byta ner sig i storlek?
Ja, vilken som helst. Det finns stora skillnader mellan brädor, men alla har olika saker de är bra och dåliga på. Snabba brädor är ofta lite svårare att köra (fast helt ok) och långsamma brädor är ofta lättare att köra i mycket vind (och ändå tillräckligt snabba). Finns tester på nätet om man vill dubbelkolla när man hittar en bräda man är intresserad av. Kolla boardseeker och windsurfmag till exempel. Kan du tyska ligger en hel drös med tester på en sajt jag inte minns namnet på just nu också.
-
Tänk på att en snabb bräda innebär hårdare krascher. Personligen så tycker jag att det är helt ointressant hur fort det går. Detta är helt individuellt så klart, men det är lätt att hamna i fällan att det måste gå så jäkla fort hela tiden. Två extra knop ger bra mycket hårdare krascher :).
Jag tycker att det är mycket roligare att ha en livlig bräda som man kan hoppa och svänga runt med.
-
Om det går snabbt kan bero på så mkt annat än brädan, inte minst fena och segel. Men när det blåser på och blir choppigt kan brädan spela stor roll. Breda brädor är många ggr klumpiga i stökigt vatten, och tappar lätt planing genom gippen. Där har mer klassisk shape en fördel vill jag påstå, den extra längden gör att brädan planar lättare genom en gipp. Men mkt handlar om brädans undersida också. En freeride är ju en allt-i-allo bräda och är därför ofta rätt manöver och kontrollbetonade, men har ofta helt platt parti i aktern och möjlighet att placera stropparna långt ut, så man få riktigt höga farter. Skulle tro att 28-30 knop är möjligt på de allra flesta freeride runt 120-130 l med någorlunda ok vikt.
Logga in för att svara.