Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Hjälp med val av bräda
-
Hjälp med val av bräda
Publicerad av imported_tomas_a på 3 januari, 2012 vid 11:49Hej !
Funderar på att köpa en snabb lättsvängd bräda mellan 90-110 liter. är det någon som.
svenne svarade 12 år, 8 månader sedan 11 Medlemmar · 15 Svar -
15 Svar
-
Kolla in RRD Firemove 110 liter !
Bästa all-in-one kitet på marknaden oavsett förhållanden, mycke sväng och speed om du inte är ute efter en utpräglad freestyle- eller slalombräda.
Flera recensioner på Surfers hemsida 😉
-
Här får du en av flera recensioner, utsaxat från Surfers hemsida. Jag kan bara själv instämma i Peters erfarenheter eftersom jag själv kört med den under hösten.
Hej Surfers,
Har nog inte återkopplat på brädan…
Det har varit lite dåligt med vind, åtminstone den ljusa tiden som man inte jobbar, men jag har varit ute 3 timmar med den. Körde 7.0 raceseglet. Satte stropparna i slalomläge. Jag gillar den verkligen. Kliver på brädan två pumptag och sedan är det bara att kroka i i full planing. Väl igång var det väldigt mycket slalomkänsla i brädan, gott driv och högt läge i vattnet, precis som en slalombräda. Den låg lugnt i vattnet utan att vara “död” som är lätt hänt med traditionella freeridebrädor. Höjdade upp, inte långt i från en slalombräda. Sedan bar det av på en djup slör och döm av min förvåning, toppfarten matchar säkert vilken freeracebräda som helst. Sedan in i några jippar i full fart. Med den brädan kan man utmana sin förmåga hela tiden. Känns som en go Carvingskida i svängen som nästan ger en acceleration ut ur jippen. Dessutom extremt lätt att hoppa med om man vill skutta lite bland skalpen.Roberto måste haft extremt tur när han fått ihop denna bräda. Det är den perfekta all in one för oss här på ostkusten. Det kommer allt bli många här omkring som kör en RRD Firemove nästa år, garanterat. Kanske till och med en entypsklass :-).
Ok det går inte att komma med denna på någon av speedtävlingarna, men på en kort slalombana tror jag faktiskt den kan vara konkurrenskraftig.
Längtar till nästa tillfälle.
Ha det gott!
Peter -
Hallå,
Instämmer kolla in RRD Firemove 110. Köpte en i höstas och den är grym på alla sätt funkar fint ner till 5.5 sen skulle jag gå för nått mindre.
Snabb, rolig och gippar fint. Ser helt sjuk ut, men på nått sätt funkar den super.
Fanatic Hawk ska annars var en ok bräda har jag hört men inte testat den.
Filip
-
Fenomenal bräda! Märkligt bra i choppigt vatten också. Väldigt rolig att åka med. Kul, helt enkelt!
-
Också riktigt sugen på en RRD Firemove 110! Var får man bäst tag på en sådan i Stockholm? Eller är det att beställa från Surfers som gäller?
-
Surfers har ett par sådana just nu på Allt för sjön (båtmässan) här i Stockholm…
Var där å kikade lite i söndags. De ser helt klart rätt annorlunda ut, framförallt jämfört med andra RRD-brädor, påminde faktiskt en del om en gammal favoritbräda – AHD FreeDiamond 70…. platta, breda, annorlunda kanter.
Platt och brett har ju dykt upp då och då (och är ju standard på Formula och många schlalom plankor) men kanske inte riktigt på det här sättet på denna typ av bräda. Tror plankor av detta slag kan vara riktigt festliga friåkningsmaskiner i 08-land (och övriga Sverige också för den delen).
-
Hmmm…. det kanske blir till att besöka mässan……………….
Tycker designen verkar grym för framförallt sommaren när det inte blåser så mycket med tanke på den breda segelrange som kan användas. En del har provat den med allt från 4.7-8.5! Sedan att den är så gippvänlig för sin bredd, det brukar ju inte sådana brädor vara annars. En annan grej med den ska tydligen vara att den känns betydligt mindre i planing än vad måtten antyder. -
Korta, breda och platta brädor kommer ju och går lite grann.
Jag har också kört Free diamond, den var ju rätt mycket längre men samma tänk, gillade också den. AHD fury hade liknande design och egenskaperna, kvick i svängen, lättplanad. Jag gillade den rejält. Ändå tog AHD bort den ur rangen 2011 på grund av att folk eftefrågar mer klassiska kategorier som freeride, freerace, freestyle wave etc.Naish Hybrid (214 lång) är ett ännu extremare exempel, men den kändes mer slalom än manöver. 214 är sjukt kort på en bräda, man blir livrädd när man kör chopp även om den klarar mer än man tror.
Men som vanligt finns det ingen supershape. Tillför man nått så tar man också bort nått.
Svagheten man ofta får på denna typ av bräda (kort, bred, manöverorienterad tail) vilket ofta tillverkaren inte skriver ut är
1) Instabilitet i fart, man måste vara lite petigare med fotposition, hängseleposition.
2) Inte lika lätt fullplansjippa som en mer freeraceorienterad bräda med bredare tail.
3) Inte så bra toppfart tack vare rätt mycket rocker på kort längd. Hybriden hade dock rätt rak rocker och var snabb.
Nu har jag inte testat just rrd:n men man kan misstänka att det blir lite som de andra tillverkare som gjort liknande brädor. You get some and you give some.
-
Det finns dock en mer eller mindre optimal form om man vill ha en bräda som klarar lite av varje. Firemove verkar ha just de måtten. Den är faktiskt väldigt speciell, framför allt har man kul med den på ett annat sätt än med en vanlig freeride. Bicless kanske kan ge ett omdöme om han senare har möjlighet att prova en.
-
Alla shapers vill väl göra mer optimal form. Problemet är att alla seglare tycker olika vad som är optimalt. Inte nog med det, man ändrar sig ju också utifrån förhållandena den dagen och platsen man skall segla.
Även om man smalnar ned kategorin till just snabba manöverbrädor finns ju massvis med olika egenskaper att laborera med. Stöd i fullplaningsjippen står i motsats till supersnabb jipp och loose känsla. Enkel planing står i motsats till toppfart.Det lär inte finnas en optimal shape för exempelvis snabba manöverorienterade brädor. Då skulle den kommit fram för minst 10 år sen och sen slapp man göra nått mer. Det finns inte en utan massvis med brädor som funkar i denna kategori. Den snabbaste är garanterat inte den mest lättkörda eller manöverorienterade.
Kollar man på just firemove så är den just move fokus. Rrd har ju minst 3 brädor i rangen som man shapat med mer fartfokus. Men den kan säkert upplevas som snabba, speciellt i chopp, då manfår rätt mycket hjälp av manöveregenskaperna. Men i rätt förhållanden eller med rätt teknik lär de andra 3 vara snabbare.
-
Efter att ha läst tester blev jag riktigt sugen på RRD Firemove 110 liter. Om man väger dryga 80 kg, kan man då dra rigg och komma hem även när det mojnat tror ni?
En annan fråga är om nån känner till en boardbag som passar, måtten är kanske inte de vanligaste.. En sån här http://boards.mpora.com/news/maui-ultra-fins-delta-wing.html påren sen borde man va redo för Haga park….
/BT -
Är du hyggligt rutinerad så drar du lätt rigg på en såpass bred 110 liters planka.
Jag flyter smärtfritt på min 100 liters freestyle, kommer hem så länge det fläktar minsta lilla och väger 78.
-
Bicless, du har delvis rätt i att man inte kan få allt, men argumentet att det finns massa brädor som gör samma sak som Firemove tror jag inte riktigt håller. Jag har inte kört den själv, men har pratat med många (erfarna) som gjort det och den verkar helt enkelt vara ett stort steg framåt när det gäller hur man lyckats få ihop en mängd egenskaper med färre kompromisser än vanligt. I den meningen verkar RRD helt enkelt ha hittat en rätt så innovativ kombination av egenskaper. I princip tror jag shapen bygger på två saker. Dels har man kompromissat bort rena “nybörjaregenskaper” genom att göra den rätt kort. Som sagt blir den då lite mer krävande när det gäller planing och balans, men en någorlunda van seglare kommer inte att märka av det (kanske tom uppleva den som tidigare och mer “rapp” i planing än en bräda i “Futura-klassen” eller Carve-klassen). Sedan är det den extremt tunna designen. Detta är fortfarande underskattat trots att både formula och slalom borde visat vägen. Tunna brädor är i princip alltid skönare, roligare och mer lättkontrollerade. För att inte tala om att de blir stabilare i lättvind (inte tack vare bredden utan tack vara ett plattare däck). Jag har inte mätt RRDn, men när jag skissar på en liknande bräda så blir en version på 110-120 liter tunnare än de flesta 70-liters vågbrädor.
Egentligen skulle jag vilja göra en ännu extremare variant. Typ Firemove meets iSonic 80 med konkavt däck å allt.
-
Ola H.;683576 wrote:Egentligen skulle jag vilja göra en ännu extremare variant. Typ Firemove meets iSonic 80 med konkavt däck å allt.
En sån har jag redan i pipen. Den ska provköras när isen släpper.
Logga in för att svara.