Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing hjälp med vattenstarten

• hjälp med vattenstarten

Publicerad av anonym-anvandare på 10 augusti, 2003 vid 22:02

Hej allesammans!
    Jag har lite frågor angående vattenstart. Hur gör de flesta för att få riggen i “rätt” läge? Måste man simma ut till masttoppen och trycka tills man blir helt slut? Det jag tycker är svårt är således att få riggen i luften. Vore tacksam för lite tips om själva “flippningen” och att få upp seglet från vattnet. Jag kan beachstart si så där, men då kan man ju stå på botten och flippa seglet. Det är också svårt med brädan som lätt sticker upp mot vinden så fort bakfoten kommer upp på brädan.
    Tackar och bockar!

anonym-anvandare svarade 21 år, 3 månader sedan 7 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • silversurfarn

Medlem
    11 augusti, 2003 vid 06:39

Själva grundidén är att sträva efter att alltid jobba med vinden, inte mot. Detta kan t ex innebära att låta vinden flippa seglet två gånger istället för att själv flippa det en gång åt fel håll. En annan grej du kan pröva är att lyfta seglet i masttoppen och “vandra” ner längs masten tills du når bommen.
    Det kan också hjälpa om man pressar ner aktern och lyfter upp bommen så den vilar på aktern, dvs man utnyttjar brädans flytkraft för att få seglet ur vattnet.
    Om du känner att brädan vill gå upp i vind, prova att starta på en mer öppen bog (dvs välj en kurs längre bort från vindögat). Se till så du inte belastar bakfoten förräns du börjar resa på dig, utan låt den bara vila på brädan medans riggen bär upp din vikt. Så fort du kommit upp, luta riggen framåt för att falla av och undvika att gå upp i vind.

Lycka till!

• jerkz

Medlem
    11 augusti, 2003 vid 06:47

hur mycket brukar det behöva blåsa? Har en 95liters och väger runt 60…

• jeppe

Medlem
    11 augusti, 2003 vid 07:03

Jag tror att man generellt kan säga att det måste blåsa så pass att man planar. Eventuellt kan det räcka med något mindre? Detta gäller naturligtvis oavsett hur många m/s det är eller hur mycket man väger. Har inte provat att vattenstarta med större segel än 8,6, men enligt polarn Getwet, så går det bra att vattenstarta med 11,5 vilket är hans största. Bara man är snabb och inte låter seglet sjunka allt för mycket. Hur mycket det behöver blåsa för det ekipaget? Runt 5 m/s kan jag tänka mig?

• the_novice

Medlem
    11 augusti, 2003 vid 07:46

Problemet för mig är att få riggen i rätt läge, hur gör man tex när riggen ligger rakt upp i lovart?
    Om det är platt vatten kan det ju funka att lyfta vid masttoppen men när det är vågigt är det ju ganska hopplöst, att simma runt riggen till lä är ju ingen höjdare det heller, några tips?

• jerkz

Medlem
    11 augusti, 2003 vid 07:52

ja runt 5 m/s…

• voodoo

Medlem
    11 augusti, 2003 vid 07:54

försök att dra upp bommen på aktern av brädan för att få upp den ur vattnet (om brädan räcker till).
    Om riggen ligger “fel” så tryck bara brädan under seglet samtidigt som du drar bommen mot dig!
    Att lära sig vattenstarta med ett stort segel är mkt svårare än att börja med ett mindre när det blåser lite mer!

• ola_p

Medlem
    11 augusti, 2003 vid 08:11

Jao, det går att vattenstarta en hel del tidigare än man planar. Men när det bara är precis så seglet lyfter sig självt blire en massa trixande med att hålla längst ned vid foten på seglet å sakta låta seglet lyfta en till hukande ställning… Då det blåser så lite så kan det dock vara svårt att segla överhuvudtaget… grin.gif

• voodoo

Medlem
    11 augusti, 2003 vid 08:22

Lura inte i killen som inte kan vattenstarta än att försöka lära sig det i lättvind!!
    Det är ju trots allt mkt lättare att lära sig vattenstarta när det blåser i ordentligt, då räcker det med att vara beslutsam så grejar man ju det på ett par timmar wink.gif

• ola_p

Medlem
    11 augusti, 2003 vid 08:25

nene… det är ju svårt när det inte blåser, men det GÅR, det var det jag menade… Var ju frågan om hur mkt vind som behövdes…
    Lättast att lära sig i är väl 7-8 meter å typ 6.5…

• anonym-anvandare

Medlem
    11 augusti, 2003 vid 09:01

räcker nog att man trycker upp seglet med masten lite ovanför bommen.
    Så det flyger som en vinge.
    Sedan kan man ju hålla i bommen och se vad som händer och hur
    grejerna reagerar.
    Enklast med bakre foten först eller kanske med båda fötterna.
    Tyngpunkt lågt.
    En bra tips när det blåser extremt lite för att vattenstarta
    är att hålla främre handen långt mer på masten istället
    för på bommen, bättre kajka in än simma om det blåser lite.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing hjälp med vattenstarten

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.