Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp med vattenstarten!

• Hjälp med vattenstarten!

Publicerad av holma44 på 17 februari, 2006 vid 09:30

Hej!
    Skulle behöva lite tipps på vattenstarten. Jag har bara surfat i typ tre månader och kan vattenstarta men tycker att jag lägger för mycket energi på att få upp seglet ur vattnet. Resten funkar klockrent.
    Finns det några ”enkla” knep?
    Tackar för hjälp.

rasmus_w svarade 19 år, 2 månader sedan 9 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • pure

Medlem
    17 februari, 2006 vid 10:24

Det finns två sätt att få upp seglet enklare.
    Alt 1. börja långre ut på masten och sedan jobba dig innåt.
    lyft inte rakt upp heller.. lite sidvägs.

Alt 2. Pressa ner brädan så att bommen ligger mot bakdelen
    på brädan. Då kan lyftkraften i brädan hjälpa dig att
    få upp seglet.

Jag tycker alt1 är bättre och det är met kompatibelt med mindre
    brädor.

Har bara vattenstartat ca: 5 ggr i mitt liv.. men sett en del vindsurfing
    instruktions filmet 😉

• svenne

Medlem
    17 februari, 2006 vid 10:41

Om seglet kommer ner i vind är det mycket lättare att flytta brädan än seglet. Kommer seglet dessutom ”clew first” flippar du det väldigt enkelt genom att sätta foten på bakänden av bommen och kort och gott rotera seglet med din egen tyngd. Seglet vänder, masten kommer upp ur vattnet, seglet töms på vatten och det enda du behöver göra är att se till att du får vinden rätt.

Ett annat tips är att inte försöka ”lyfta” seglet ur vattnet utan att ta tag i masten och med några snabba drag dra upp seglet.

• Oregistrerade

Gäst
    17 februari, 2006 vid 11:20
    Svenne wrote:
    Om seglet kommer ner i vind är det mycket lättare att flytta brädan än seglet. Kommer seglet dessutom ”clew first” flippar du det väldigt enkelt genom att sätta foten på bakänden av bommen och kort och gott rotera seglet med din egen tyngd. Seglet vänder, masten kommer upp ur vattnet, seglet töms på vatten och det enda du behöver göra är att se till att du får vinden rätt.

Ett annat tips är att inte försöka ”lyfta” seglet ur vattnet utan att ta tag i masten och med några snabba drag dra upp seglet.

precis som svenne säger..försök inte lyfta upp seglet..då sjunker du bara. Det gäller att få luft under seglet så lyfter det sig själv..hjälp till lite ibörjan genom att ta tag i masten och dra några snabba ryck frammåt uppåt så det kommer in lite luft sen är det bara jobba på det.. tills hela är uppe..brukar funka för mig iallafall

• kelso

Medlem
    17 februari, 2006 vid 11:39

Ha masten pekade något ner i vind(annars är det lätt att bomnocken fastnar i vattnet när du dragit upp seglet och när vinden får tag vänder seglet sig). Dra masten in i vinden över ditt huvud. Klart:)
    Pekar clawn rakt ner i vattnet hjälper det att först ta några simtag med utrustningen upp i vind alt lyfta upp masten så vinden vänder seglet över på andra sidan.
    Principen att börja från masttoppen funkar också men är lite jobbigt/tidskrävande tycker jag.

• stang

Medlem
    17 februari, 2006 vid 11:58

Jag lärde mig vattenstarta förra året, har aldrig haft behov av det tidigare 🙂

De saker jag tänker på är:

1. Se till att nosen på brädan pekar upp mot vinden
    2. Seglet skall ligga 90 grader eller mer från vinden, precis som någon skrev ovan så kan bom nocken fastna i vattnet annars.
    3. Simma upp i vinde med hela utrustningen så att seglet ligger ”på” vattnet.
    4. Ta tag i masten strax över bommen.
    5. Ryck till som fan så att du får in luft under seglet så att du kan börja ”flyga” riggen.
    6. Greppa bommen med båda händern, bakhanden först
    7. Lägg upp bak benet på brädan och balansera/styr dig med hjälp av riggen så att du får lagom tryck i riggen. Dra riggen framot mot nosen så ”faller du av” och tvärt om om du drar riggen bakåt.
    8. När du har balans på prylarna är det bara att skota hem lite och vipps så är man uppe. 🙂

En sak som underlättar mycket är att använda flytväst.

• mangs

Medlem
    17 februari, 2006 vid 15:01

Tjenare

Håller med ovanstående, flytväst underlättar betydligt mer än man tror. När jag lärde mig upptäckte jag att det var en rätt stor skillnad med och utan väst. Så testa det, lätt värt det för att slippa trampa vatten frenetiskt i början.

• jester

Medlem
    17 februari, 2006 vid 15:59

Jupp. Flytväst e grymt bra. Använder en numera trots att jag kunnat vattenstarta sen 80-talet. Blir mera ork över till surfingen…

• svenne

Medlem
    17 februari, 2006 vid 17:37

Och av egen erfarenhet kan jag säga att flytisen är extremt användbar när danskskalleraktinibrädankastfallet är ett faktum. 🙂

• jeppe

Medlem
    17 februari, 2006 vid 17:57
    holma44 wrote:
    Hej!
    Skulle behöva lite tipps på vattenstarten. Jag har bara surfat i typ tre månader och kan vattenstarta men tycker att jag lägger för mycket energi på att få upp seglet ur vattnet. Resten funkar klockrent.
    Finns det några ”enkla” knep?
    Tackar för hjälp.

Generellt så tycker jag att om ovanstående situation infaller (brädan mot vinden och seglet med bommen mot vinden i 90 grader), så underlättar det rejält om man är ”snabb” och får tag i bommen så fort det går och lyfter bomnocken.

Har du lite tur så hinner inte seglet sjunka igenom och kan du då få in vind under det, så lyfter det sig av sig självt. Om du fixar den här manövern, slipper du simma bak till masttoppen och jobba dig neråt för att få upp seglet ur vattnet.

Lyckas du så spar du på krafterna. Visst får du ett härligt ikrokat kastfall så ligger kanske inte seglet idealiskt för denna manöver. 🙂

• pure

Medlem
    17 februari, 2006 vid 19:18

Nån som kan rekomendera en bra snygg flytväst som man kan ha ihop med midje hängsele?

• rasmus_w

Medlem
    17 februari, 2006 vid 20:47

En annan variant om bommen pekar rakt ner i vattnet är att ta tag i brädans nos och simma runt med den.

Om bommen ”fastnar” i vattnet när seglet nästan är uppe, tryck ner masten mot vattnet igen, och gör det kvickt!

I hård vind gäller det att inte ha för mycket mastfotstryck (eller att kompensera för det med en tung bakfot på brädan), annars sjunker nosen och man åker rätt över brädan och landar ovanpå seglet.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp med vattenstarten!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.