Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › hjälp mej…
Taggad: racing
-
hjälp mej…
Publicerad av erkan76 på 3 januari, 2006 vid 20:02Är ny på formula o ska köpa beg,jag undrar hur stor skillnad det är på äldre brädor -00 till -05 ,vilket år hadde sämst bräda om det går o säga så efter som det är ganska nytt,eller är alla lika bra :confused2: ,funderar på fanatic formula eller starboard vilka tycker ni att man ska köpa och vilket år ska brädan vara ifrån,har seglat i 10 år har kört mest slalom på en rrd bräda men är trött på att vänta på vind nu,skulle bli glad om ni kan ge lite råd…..är grymt sugen på att testa om det kan gå så fort i så lite vind skulle vara så GRYMT……:grin: har någon ett kitt nära stockholm att sälja..?
_d_ svarade 19 år, 2 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar -
8 Svar
-
ja tycker du ska köpa en fanatic från 02 ja vet att jester har en!
här har du länken http://kinnas.dyndns.org/formula/index.html
Den går som ett skott kolla här http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=user&val=3142&uid=593 ha de bra! -
surfan wrote:ja tycker du ska köpa en fanatic från 02 ja vet att jester har en!
här har du länken http://kinnas.dyndns.org/formula/index.html
Den går som ett skott kolla här http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=user&val=3142&uid=593 ha de bra!Går du på provision, eller?
Men som surfan säger så har jag ett beggat formula-kit till bra pris, tyvärr inte i Sthlms-trakten. (tidigare ägare: Surfan…)
Jag kan för lite om formula, så övriga frågor hänvisar jag till formula-fantasterna. Men det är helt klart häftigt att plana i såpass lätta vindar.
Hör av dig om du är intresserad.
-
erkan76 wrote:Är ny på formula o ska köpa beg,jag undrar hur stor skillnad det är på äldre brädor -00 till -05 ,vilket år hadde sämst bräda om det går o säga så efter som det är ganska nytt,eller är alla lika bra :confused2: ,funderar på fanatic formula eller starboard vilka tycker ni att man ska köpa och vilket år ska brädan vara ifrån,har seglat i 10 år har kört mest slalom på en rrd bräda men är trött på att vänta på vind nu,skulle bli glad om ni kan ge lite råd…..är grymt sugen på att testa om det kan gå så fort i så lite vind skulle vara så GRYMT……:grin: har någon ett kitt nära stockholm att sälja..?
jag är verkligen ingen expert på detta men….
skillnaden är tex att brädorna har blivigt kortare. starboard är ett bra exempel. alla äldre brädor är inte 1m breda, vilket leder till senare planing. så det du borde sattsa på är en bräda som i alla fall är 1meter bred, om du vill komma ut i de snålaste vindarna.
sen om man kollar på segel, har de ju me senare år blivigt mer formstabila och har ett större vindregister.
men sen betyder det inte att år 2006s grejer kommer gå bättre än 05. eller ev 04. så man behöver absolut inte ha det senaste för att vara vass på vattnet.
detta kanske kan hjälpa lite!?kollar man på jesters paket får du mycket för pengarna!
-
Har själv varit i din sits för några år sedan.
Skulle nog inte gå på för stort segel det första du gör, om du inte är en tungviktare och 2 m lång. Det tar ett tag innan man hittar rätt stance(ställning med kroppen) osv vid kryss och läns, så därför tror jag det är bra nån säsong med 11.0 som störst och nåt till mindre segel 9-10 m2. Upp till 11.0 är relativt lätt att hantera för vem som helst. En 12.5 tycker jag känns betydligt tyngre, men kan självklart vara ett val när det är gränsvind på 3m/s.
Brädor finns det många att välja bland, bl a de du nämner. Det tar ett tag och lära sig segla sin Formula utrustning och få ut max av den. Därför är det inte fel att köpa en lite äldre utrustning från ex 02/03 och lära sig på den först.
Detta speglar mig som väger 75kg och är 184 cm lång.
Olaf/SWE152 -
erkan76 wrote:varför ska man ha uthalstrim……?
Man trimmar seglet annorlunda när man kryssar och slörar. Allt för att optimera höjdtagnigsförmåga resp hastighet på slören
-
Jester wrote:Man trimmar seglet annorlunda när man kryssar och slörar. Allt för att optimera höjdtagnigsförmåga resp hastighet på slören
Och sen om man seglar långa sträck som hobbyseglar och vinden ändras är det rätt skönt att kunne dra mer/släcka uthal utan att droppa seglet. Vist går det att vattenstarte en 11.0; fast det är lite mer jobb änn en 5.0, där det inte tar många sekund att hoppa i, justera och komma iväg igen. -
Seeberg wrote:Har själv varit i din sits för några år sedan.
Skulle nog inte gå på för stort segel det första du gör, om du inte är en tungviktare och 2 m lång. Det tar ett tag innan man hittar rätt stance(ställning med kroppen) osv vid kryss och läns, så därför tror jag det är bra nån säsong med 11.0 som störst och nåt till mindre segel 9-10 m2. Upp till 11.0 är relativt lätt att hantera för vem som helst. En 12.5 tycker jag känns betydligt tyngre, men kan självklart vara ett val när det är gränsvind på 3m/s.
Brädor finns det många att välja bland, bl a de du nämner. Det tar ett tag och lära sig segla sin Formula utrustning och få ut max av den. Därför är det inte fel att köpa en lite äldre utrustning från ex 02/03 och lära sig på den först.
Detta speglar mig som väger 75kg och är 184 cm lång.
Olaf/SWE152håller helt med! personligen så hade jag en 10.5a förra året, visst jag planade inte i gräns vindarna men med lite pump så planar man mycket tidigt ändå. jag väger ca 75 kilo. men för att få ännu mer timmar på vattnet i år så blir det en 11.5 och en 9.5…
hade jag varigt du hade jag satsat på ett segel runt 10.5 det är mycket allround och inte för stort och bökigt i början!lycka till!
Logga in för att svara.