Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp mig!!

• Hjälp mig!!

Posted by jonne on 30 mars, 2000 at 20:11

Jag är på gång att köpa ett freeride segel utan cambers på runt 8m2. Mest intressant just nu är ett Simmer Fusion-99 hos SurfersParadise för 3295:-…

Hjälp mig i min beslutsångest: Är detta är ett bra köp eller finns det något bättre/ mer prisvärt alternativ?!?!

MVH Jonne

anonym-anvandare replied 24 years, 8 months ago 8 Members · 15 Replies
  • 15 Replies
  • linsurfer

Member
    31 mars, 2000 at 06:26

Jag har inte testat seglet men om man säger så här. Fusion har en arm i toppen (typ NPs shear tip), i år har dom gått ifrån den vilket måste betyda att de inte var nöjda med resultatet. NP supersonic 99 för 3799:- kanske är ett bättre alternativ, och 99an har bättre bottendrag än 2000 modellen vilken har fått stryka på foten lite för Diablo. Men jag kan ha helt fel. Fusion kanske är ett supersegel.

• dieter-mr-kefir

Member
    31 mars, 2000 at 06:30

Köpte ett Simmer Fusion 99 7,4 m2 förra sommaren his SP och måste säga att jag är helnöjd med seglet, väldigt lätt att manuvrera och vattenstarta, lite sladrigt utan cambers i byig vind, men det är nog alla camberlösa segel. I jämförelse med ett race segel som är som att köra buss är Fusion som en sportbil till känslan, farten är nog inte lika som i ett race segel, men ska du ha roligt är det ett mycket bra segel, och mycket lätt riggat.
    Mitt råd är bara att slå till på direkten, det är ju dessutom riktigt snyggt.

• k-p

Member
    31 mars, 2000 at 09:12

Har inte NP supersonic 99 och även Diablo 00 oxå en sådan “arm” i toppen av seglet?

• linsurfer

Member
    31 mars, 2000 at 10:29

Jo, men eftersom NP behåller sin måste ju dom vara nöjda med funktionen eller hur.

• plankton

Member
    31 mars, 2000 at 11:17

Jag har hört att toppen har tendens till att fastna (inte rotera med) på fusion seglet? Men vad vet jag, jag har ju aldrig seglat med det!

• linsurfer

Member
    31 mars, 2000 at 11:54

Lite 5.56 (ofta) kanske hjälper?

• dieter-mr-kefir

Member
    31 mars, 2000 at 13:29

Har aldrig haft det problem ni diskuterar med shear tipp, sluta spekulera och testa seglet istället, då vet ni ju om det funkar eller ej, för övrigt funkar silikon spray mycket bättre än 5-56.
    Framförallt till bångstyriga cambers som vägrar rotera.

Nps bästa race segel har ju shear tip, så nog borde det vara någon fördel med den lösningen.

• stickan

Member
    31 mars, 2000 at 14:15

Hur är det med hållbarheten på dessa nya segel med Shear Tip?? Fick en uppfattning om att dom lätt fladrar sönder, i somras när jag var på Haga så var flera av hyrseglena tejpade i toppen och det jag hyrde gick sönder i toppen utan att jag var vårdslös. Funderar själv på att köpa ett supersonic 7,4 men finns det andra som sett eller har haft samma problem.

Mvh Stefan

• linsurfer

Member
    31 mars, 2000 at 15:08

Kan nog bero på att hyrseglen ligger i solen vecka efter vecka. Monofilmen åldras rätt snabbt då.

• pete

Member
    3 april, 2000 at 13:43

Silikonspray för cambers låter bra. Var kan man köpa det?

• dieter-mr-kefir

Member
    3 april, 2000 at 14:27

Silkon spray hittar du på sjösport affärer, Micro, Biltema, välsorterade bensin mackar utan korvförsäljning. Brukar vara lätt att få tag i. Inte särskilt dyrt. Funkar bra att putsa skor med ochså, blir super glans men är nog inte så bra för lädret på lång sikt.

• jonne

Member
    11 april, 2000 at 14:46

Tack för tipsen, nu lutar det dock åt Supersonic 8,1 istället. Nån som har några erfarenheter av detta segel?

• linsurfer

Member
    11 april, 2000 at 17:27

Hasse på min klubb har 3 supersonic och han gillar dem skarpt!

• anonym-anvandare

Member
    12 april, 2000 at 06:34

Kolla testerna, den far super bra resultat. Har ett Supersonic pa gang sjalv. Simmer seglen HAR en tendens att fastna i toppen. NP har inga daliga segel

• anonym-anvandare

Member
    12 april, 2000 at 14:50

Har kollat toppen och tror du lugnt kan införskaffa Simmer seglet.

MVH///J.S.

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp mig!!

You must be logged in to create new discussions.