Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › Hjälp mig att hitta en surfbuss!
-
Hjälp mig att hitta en surfbuss!
Publicerad av curry på 4 april, 2009 vid 23:45Hej!
Jag måste köpa en bil/buss (första bilen för mig). Har tyvärr rätt begränsad budget…ca 15000
Jag letar efter något med utrymme, något man kan sova i, sittplats för fyra pers helst, bränslesnålt, något med själ…kanske svårt att få ihop allt det i en bil för 15k men..
tittade på blocket nyss och hittade två bilar…
Denna ford transit som är hur fet som helst, men…håller den hela vägen hem till sthlm eller ramlar den ihop?
http://www.blocket.se/vi/21012501.htm?ca=11_ssedan har jag funderat på denna:
http://www.blocket.se/vi/20407042.htm?ca=11_s
Riktigt fet, antagligen rätt mycket mer safe bet än forden, men 50000 mil?fastlandsguten svarade 15 år, 6 månader sedan 18 Medlemmar · 22 Svar -
22 Svar
-
S.. här på konfen säljer sin buss. Säker du på konfen hittar du nog bilder på hans bygge. Gediget bygge kan man säga. Bussen finns i Göteborg.
Just nu är han på semester/pappaledighet i 2 månader men om du drar ett mail hör han nog av sig.
-Basse
-
Köp den här så får du 6500 över till att köpa en själ åt bilen. =)
http://www.blocket.se/vi/20726194.htm?ca=15_s
Jag har också lurat på det där med en Ambulans men det är omöjligt att hitta en som inte drar en jäkla massa soppa. Det är generellt sett svårt att hitta snåla men rymliga minibussar.
-
Jag tror inte du behöver vara så skraj för 50.000 mil på en ambulans. Förhoppningsvis välservad mm så den kan gå 20.000 till och det borde ju räcka.
Jag har en långmilad Ford Transit 330 som tidigare varit handikappbuss.
Jäkligt stor buss som tar 8 passagerare + bagage eller djävulskt mycker surfgrejer. Skalll köra 25 surfbrädor i den senare i vår, har räknat ut att det skall gå med några cm marginal 🙂 Jag har en bensinare med liten motor som drar relativt lite, ligger på ca 1,3 milen vilket känns lågt för den storleken. Jag är nöjd med den, men den kan eventuellt kännas lite väl stor om man inte har stora transportbehov. Soulen får man fixa till själv, du får inget sådant gratis på en halvmodern ford. -
Bicless;539127 wrote:Jag tror inte du behöver vara så skraj för 50.000 mil på en ambulans. Förhoppningsvis välservad mm så den kan gå 20.000 till och det borde ju räcka.
Jag har en långmilad Ford Transit 330 som tidigare varit handikappbuss.
Jäkligt stor buss som tar 8 passagerare + bagage eller djävulskt mycker surfgrejer. Skalll köra 25 surfbrädor i den senare i vår, har räknat ut att det skall gå med några cm marginal 🙂 Jag har en bensinare med liten motor som drar relativt lite, ligger på ca 1,3 milen vilket känns lågt för den storleken. Jag är nöjd med den, men den kan eventuellt kännas lite väl stor om man inte har stora transportbehov. Soulen får man fixa till själv, du får inget sådant gratis på en halvmodern ford.Bicless när ska vi bygga om din buss? det börjar väl bli dags med alla transporter nu.
25 brädor och sittplatser!!! tror du jag är tobbe-trollkarl. -
Gnutten;538926 wrote:
fan! hade ju varit något.
-
Vill du bli kung på parkeringen?
http://www.blocket.se/vi/21016113.htm?ca=20_s
Snygg färg dessutomAnnars är det stora klippet här….. http://www.blocket.se/vi/21062793.htm?ca=20_s
-
sourra;539076 wrote:Köp den här så får du 6500 över till att köpa en själ åt bilen. =)
http://www.blocket.se/vi/20726194.htm?ca=15_s
Jag har också lurat på det där med en Ambulans men det är omöjligt att hitta en som inte drar en jäkla massa soppa. Det är generellt sett svårt att hitta snåla men rymliga minibussar.
Spräcker nog budgeten på 15papp rejält men är kravet rymlig och snål (lite som sourra) så:http://www.saveandconserve.com/2007/10/post.html
-
Annars, det snålaste av alla
http://www.greentechgazette.com/index.php/solar-vehicles/tindo-solar-bus-cruises-australia/för den som gillar att mecka med bilar
http://solarbus.org/ -
Vill du ha en buss med själ? Köp min, den har grymt mycket själ och vi har bott mycket i den. Men nu börjar familjen bli för stor och vi behöver gå upp ett snäpp i storlek.
Det är den ultimata surfbussen, alla riggar inne i bussen, brädorna utanpå, ståhöjd (också med 7 segel, fyra master och ett par bommar inne), rejält med stuvutrymmen, gasolkök, liten kyl, vask med rinnande vatten, (laga mat invändigt en kulen novemberdag), dubbelsäng som bäddas färdigt på 20 sek – tillräckligt stor för att rymma allt detta men samtidigt tillräckligt liten för att slippa campingboende om du är ute i Europa, om man nu vill fricampa förstås.
Vi har rullat ett antal långresor i den och det är inga problem att bo längre tider i bussen. Senaste åren har vi bott med två barn i den.
En trogen följeslagare helt enkelt. Minst lika viktigt som att jag får hyfsat betalt är att “det lirar” med köparen. Bussen har helt enkelt FÖR mycket själ för att jag ska sälja till vem som helst… Men tror du att du är den rätte så ring mig på 0708-130445.
-
Vill du ha en buss med själ måste du nog tyvärr bygga den själv, endast den klassiska vwbussen har tillräckligt med själ den andas surfing så att alla faktiskt känner det i luften när den kör förbi,ska du ha äkta soul får du faktiskt betala det är bara så,,,, OK nu till saken då, jag tänkte rekommendera en buss till dej(om du har öppet sinne) som är stor, rymlig o praktisk som du lätt inreder själv kolla in en renault master på blocket mellan -90 till -98 dom är billiga att köpa du hittar lätt en mellan 5-10 000kr har du tur så kan du hitta en turbo diesel som går runt på 0.5l milen, bensinmotorn tar ca 1,2l milen vilket är lite om du tänker på storleken på bussen(vwbussen tar lika mycket men har bara 25% av samma utrymme) du har full ståhöjd i hela bussen pga av att drivning ligger på framhjulen, alltså ingen skrymmande kardantunnel som höjer golvet så insteget i bussen blir lågt, nu kanske inte busstypen attraherar alla surfare vilket är synd, konstigt den borde göra det, vi rynkar på näsan bara för att det står renault i fronten SKIT I DET, för den har allt det vi surfare söker utrymme där vi kan laga mat,sitta o äta, sova när det är dags,(4pers+1 barn sover ok,3pers är optimalt, strl på min säng är 170×210 nästan fullsize bed)förvara grejerna inne i bussen går oxå bra, sen kan du ju använda taket när du väl kommit fram o grejerna är blöta efter en dags segling, och vid längre resor packar du inne i bussen så håller du bensin förbrukningen nere, du behöver inte stå ute i snålblåsten heller o frysa när du ska byta om längre, än så länge är dom här bussarna billiga att köpa pga av att dom inte är så attraktiva (ännu) konstigt nog, lite färg o tonade rutor gör mycket på utseendet, har själv en renault master -83 som jag gav 5000kr för 8 år sen o den går som en klocka,har aldrig haft problem med nåt,slitdelar får man ju hålla koll på som däck,bromsbackar,olja,oljefilter,luftfilter,tändstift,vatten etc men dom grejerna är normal förbrukning, har under alla åren utrustad den mer o mer alltså ett rullande projekt där jag byggt om den efter mina behov så nu har denna buss oxå rejält med själ faktiskt mer än min första buss som var en klassisk vwbuss vilket jag aldrig lär återvända till igen trångt o fuktigt o stå hukad jämt nä renault master har allt den är en fullträff, den har tagit mej land o rike runt, billig i inköp,skatt,försäkring,o även soppan blir billig när vi åker 4 st i bussen,kan nämnas att 6 pers sitter ledigt vid bordet bak i bussen o 2 pers i snurrfåtöljerna fram som idag är ombyggda bmw stolar 8 pers kan alltså sitta bekvämt o festa loss, ska du ha soul får du bygga själv men utrymmet får du nästan gratis med denna buss,(än så länge) jämför med en caravelle etc där du får punga ut med nästan 40 000 om det ska vara nåt vettigt att ha,, nej bygg rullande då får du soulen med tiden det finns inga genvägar till den perfekta bussen. lycka till mvh mike stone
-
mike stone;539365 wrote:Renault Master
Intressant inlägg, är också på jakt efter något busslikt.
Hur är det med reservdelstillgång, särskilt 98och uppåt?Och 0,5 för dieseln låter ju otroligt lite, är det 2,8 turbodieseln som avses då?
-
jag har en mercedes 508 från -70 som är b-reggad.
du kan inreda den med sängar för 5 pers.drar 1,2-1,3l/mil vilket är lite för en så stor bil.
det är några balkar som behöver svetsas innen den går att besiktiga.
6000kr bilen finns i gbg
Axel
-
mike stone;539365 wrote:Vill du ha en buss med själ måste du nog tyvärr bygga den själv, endast den klassiska vwbussen har tillräckligt med själ den andas surfing så att alla faktiskt känner det i luften när den kör förbi,ska du ha äkta soul får du faktiskt betala det är bara så,,,, OK nu till saken då, jag tänkte rekommendera en buss till dej(om du har öppet sinne) som är stor, rymlig o praktisk som du lätt inreder själv kolla in en renault master på blocket mellan -90 till -98 dom är billiga att köpa du hittar lätt en mellan 5-10 000kr har du tur så kan du hitta en turbo diesel som går runt på 0.5l milen, bensinmotorn tar ca 1,2l milen vilket är lite om du tänker på storleken på bussen(vwbussen tar lika mycket men har bara 25% av samma utrymme) du har full ståhöjd i hela bussen pga av att drivning ligger på framhjulen, alltså ingen skrymmande kardantunnel som höjer golvet så insteget i bussen blir lågt, nu kanske inte busstypen attraherar alla surfare vilket är synd, konstigt den borde göra det, vi rynkar på näsan bara för att det står renault i fronten SKIT I DET, för den har allt det vi surfare söker utrymme där vi kan laga mat,sitta o äta, sova när det är dags,(4pers+1 barn sover ok,3pers är optimalt, strl på min säng är 170×210 nästan fullsize bed)förvara grejerna inne i bussen går oxå bra, sen kan du ju använda taket när du väl kommit fram o grejerna är blöta efter en dags segling, och vid längre resor packar du inne i bussen så håller du bensin förbrukningen nere, du behöver inte stå ute i snålblåsten heller o frysa när du ska byta om längre, än så länge är dom här bussarna billiga att köpa pga av att dom inte är så attraktiva (ännu) konstigt nog, lite färg o tonade rutor gör mycket på utseendet, har själv en renault master -83 som jag gav 5000kr för 8 år sen o den går som en klocka,har aldrig haft problem med nåt,slitdelar får man ju hålla koll på som däck,bromsbackar,olja,oljefilter,luftfilter,tändstift,vatten etc men dom grejerna är normal förbrukning, har under alla åren utrustad den mer o mer alltså ett rullande projekt där jag byggt om den efter mina behov så nu har denna buss oxå rejält med själ faktiskt mer än min första buss som var en klassisk vwbuss vilket jag aldrig lär återvända till igen trångt o fuktigt o stå hukad jämt nä renault master har allt den är en fullträff, den har tagit mej land o rike runt, billig i inköp,skatt,försäkring,o även soppan blir billig när vi åker 4 st i bussen,kan nämnas att 6 pers sitter ledigt vid bordet bak i bussen o 2 pers i snurrfåtöljerna fram som idag är ombyggda bmw stolar 8 pers kan alltså sitta bekvämt o festa loss, ska du ha soul får du bygga själv men utrymmet får du nästan gratis med denna buss,(än så länge) jämför med en caravelle etc där du får punga ut med nästan 40 000 om det ska vara nåt vettigt att ha,, nej bygg rullande då får du soulen med tiden det finns inga genvägar till den perfekta bussen. lycka till mvh mike stone
Joinar där, fattar inte heller varför det måste vara en folka med klara brister både i kvaliten och utrymme. Ladda på en Master istället för ett märkligt hopkok av några tyska ingenjörer som tappat fattningen totalt.
Men ok, de nyare folkorna är helt riktigt nice med en helt annan prislapp och nu börjar dom också påminna om en bil……Motorn bak, ja djävlar i mig…..:wink: Konvertera en luftkyld motor med vätskekylning, ja djävlar i mig:wink: Kul grej faktiskt….eller?
Renault, Peugeot, Fiat och Ford har riktigt bra bussar till sketabra begpriser, märkligt faktiskt att inte fler kör dessa istället för folkor.
-
Hittade annars den här sköna VW-bussen i centrala Barcelona i helgen. Fullt utrustad om man säger så. Bräda, seglarskor och lite annat på köpet 🙂
http://maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=sv&geocode=&q=avinguda+de+miramar,+08038,+Barcelona,+Barcelona,+Katalonien,+Spanien&sll=41.368564,2.16156&sspn=0.008583,0.021908&ie=UTF8&ll=41.369337,2.16671&spn=0.008583,0.021908&z=16&iwloc=A&layer=c&cbll=41.369417,2.166818&panoid=EiVjHscE8eXJMXSGnuYxNw&cbp=12,269.9118511263467,,0,5
Logga in för att svara.