Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp mig innan jag blir vansinnig på Mauisidorna!

• Hjälp mig innan jag blir vansinnig på Mauisidorna!

Publicerad av flash på 23 januari, 2005 vid 21:11

Finns det någon vänlig själ som sitter inne på en BRA http://www.-sida med väderstatistik, och då främst vindstatistik, för Maui?
    Håller på att skrapa ihop ett gäng och vi har snackat om att åka någon gång i höst-vinter. Problemet är att jag bara hittar kvalificerade skitsidor på nätet där de är jätteduktiga på att visa vädret “just nu”, men inte yttrar ett skvatt om hur det är under övriga året. mad.gif
    Jag har fått känslan av att de flesta svenskar åker dit under vintern/tidig vår! Stämmer det?
    Har jag inte fått det fullständigt om bakfoten så är det väl också som så, att Maui vintertid levererar stora vågor men är mer osäkert på vindfronten medan det på sommaren är tvärtom? Hur är vår respektive höst? Jag skjuter vilt och gissar på mellantinget men det stannar vid en gissning!
    Kan någon som kan stället hjälpa mig, typ Koa eller någon annan Mauiräv, för nu ska mitt arsle dit …? : wink.gif

Vänligen
    Martin

flash svarade 19 år, 10 månader sedan 7 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • trimmarn

Medlem
    24 januari, 2005 vid 06:32

Har kan du kolla in vind-historik sen 86.
    http://www.maui.net/~mauiwind/MWR/windhist.html

• mag

Medlem
    24 januari, 2005 vid 08:32

Sommaren vrålmycket vind, typ 95% planing passadvind.
    Vinter är det lite vind men fortfarande ca 50% planingsvind av varierande riktning..
    Däremellan går vindstatistiken upp mot sommaren och ner framemot senhösten.

Vågorna störst på vintern och platt oftast på sommaren.

Mars-april och oktober-november är en bra kombination om ni vill ha vind OCH vågor. Vill ni “bara” segla kan ni åka april-september.Eller när som helst om ni dessutom vågsurfar!
    /Magnus

• flash

Medlem
    24 januari, 2005 vid 15:47

Tack för hjälpen, nu slapp jag att bli skogstokig! smirk.gif

• adde

Medlem
    24 januari, 2005 vid 16:11

Jag har hört att det är som bäst mellan 21/3 och 8/4 laugh.gif

/adde

• mats_o

Medlem
    24 januari, 2005 vid 19:24

Det är svårt med statistik eftersom undantag oftast verkar vara en regel på Maui (liksom i övriga världen numera, må det vara klimatförändringar på G eller bara El Nino). Jag har (haft den stora förmånen ooo.gif att ha) tillbringat några månader per år där de senaste åren. Ingen av gångerna sedan -00 har vinden följt “statistiken” som annars säger, precis som sägs i tidigare inlägg, att dec o januari är i det närmaste vindstilla, men stor chans till stora swell. Februari börjar vinden komma så smått och bäst är Mars o April samtidigt som dagarna med swell går ner i antal och storlek. Dock genererar den starka tradevinden ett vindswell som kan ge fin storlek om än betydligt stökigare än de rena NV swellen. Allt enligt statistiken alltså.

I praktiken har detta dock inte stämt de gånger jag varit där. Hela -04 Mars tex regnade bort och tradevinden var som bortblåst och ersatt av nordlig cross-on. Väl så bra som det nånsin blir på många ställen hemma, kanske tom episkt, men knappast vad man väntar sig av Maui. Vidare var -02 väldigt vindfattigt. Med andra ord gäller det nog att ha lite tur också. Ju längre tid man kan vara på plats, ju större är ju sannolikheten att få utdelning. Har inte varit där på hösten men det ska vara likadant fast tvärtom enligt “statistiken”. Men kolla Aloha classic som ju alltid legat första helgen i november för störst chans till bra förhållanden. Tyvärr hade de ju inte någon större tur med vinden senast.

Jag har haft de finaste dagarna i februari, och då är det heller inte så mycket folk på plats, i år åker vi i mars-april.

Hursomhelst, om man inte får full utdelning med vind och vågor varje dag så är det ju ändå Maui. Fasen, där finns massor att göra både på vattnet och på land oavsett väder. Mitt grundtips är därför: åk dit och njut av livet och strunta i statistiken – du blir garanterat inte missnöjd!

Alooooha / Mats

• basse

Medlem
    25 januari, 2005 vid 07:21

.. Det har jag också hört. grin.gif grin.gif

• mag

Medlem
    25 januari, 2005 vid 09:06

Jag har hört att det är mest folk på vatnnet och trångt då eftersom det är tävling!!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif
    /Magnus

• adde

Medlem
    25 januari, 2005 vid 09:10

Tävling betyder att alla hänger på Hookipa och lämnar Kuau åt oss laugh.gif

/adde

• mats_o

Medlem
    25 januari, 2005 vid 10:01

Precis, Kuau lär vara soprent, förutom de locals som alltid seglar där. Och tyskarna som vällt in i massor seglar ändå bara freestyle på Sprecks… cool.gif cool.gif cool.gif

• basse

Medlem
    25 januari, 2005 vid 10:03

..så det så… grin.gif

Boendet bokat. $100/natt/4pers. Hoppas nu bara vi kan få samma pris som Staffan på prylarna. shit…. jag kan inte jobba.

• mag

Medlem
    25 januari, 2005 vid 10:57

Jag vet, jag är bara avundsjuk… Får jag inte vara det?
    /Magnus

• flash

Medlem
    25 januari, 2005 vid 11:04

Jaja, frossa ni bara, era glamoursurfare som har privilegiet att kunna åtnjuta säsongsstarten på Maui.
    Räkna med att bli pumpade på info när ni kommer tillbaka bara…. grin.gif

• adde

Medlem
    25 januari, 2005 vid 11:14

Du kanske kan reta oss lite med bilder från Mauritius? wink.gif

/adde

• steffo

Medlem
    26 januari, 2005 vid 17:17

Här står det lite allmänt om vädret månad för månad

http://www.hawaiiweathertoday.com/content.php?pid=19#jan

• flash

Medlem
    27 januari, 2005 vid 11:04

Tack för den Konfmaster !
    Den sidan var kanontrevlig läsning… cool.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp mig innan jag blir vansinnig på Mauisidorna!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.