Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp Mig Tack

  • wind-lover

    Medlem
    5 april, 2007 vid 21:46

    @emilvikingstrand 374763 wrote:

    shit är det den där flaren man sett på bilder från klagshamn?, så är det sjukt synd. är en av de snyggaste brädor jag sett! har själv 104:an och den är grym!

    jajo de e de.. vilken himla otuuur.. blää

  • wind-lover

    Medlem
    5 april, 2007 vid 21:47

    @Klang 374717 wrote:

    Brädan är ju helt ny Linnea, hade jag varit dig så skulle jag kolla med killen i VArberg som reparerar brädor. Han kan definitivt ge dig de bästa tipsen, hade brädan varit typ -01 så skulle jag kanske kunna tänka mig att leka med den i bastun… men nu är det ju helt ny…

    Kolla med proffsen…

    /Klang

    jo får ta och göra det nu.. Påsktider nu så det kanske inte är så öppet. Får försöka bevara den hemma på rätt sätt så länge.

  • wind-lover

    Medlem
    5 april, 2007 vid 22:06

    Kan man lägga den i tvätt stugan? när jag tänker efter är där rätt varmt eller blir väldigt varmt när man torktumlar eller nått sånt…

    Känner inte för att borra något i min bräda…:P

    *Proffsen* får väl säga det som behövs göras då.. är nog bäst.

    Men så länge… det känns som om det kommer ta flera dagar innan jag får tag på dom.. Påsk nu eller det är öppet ändå?

    Ni säger olika :S .. ska den inte ligga varmt hela tiden? ska den ligga kallt på kvällar å varmt på dagen??

    Kan jag ändå surfa?? eller det är bäst att låta allt bli bra först kanske??

    ska kolla med pappa om hemförsäkringen…

  • bwss-bg

    Medlem
    5 april, 2007 vid 22:52

    Ska du få ut vattnet på rimlig tid så måste du nog borra ett hål i brädan på en plats dit allt vatten kommer rinna (typ i tailen om du har den stående). Lämna luftskruven urdragen under torkningen. Att lägga igen hålet snyggt är inga problem.

    Jag vill inte måla fan på väggen, men har den tagit in mycket vatten så finns nog risk att den inte blir sig lik igen.
    Jag hade själv en Strapper på senare delen av 90-talet som jag spräckte efter några för hårda landningar i Pozo. Sprickan, som inte märktes först, tog in vatten och brädan blev allt tyngre. Jag fick ut vattnet efter nårga veckors torkning och vikten var tillbaka till det normala, men brädan delaminerade inuti och var bortom all hjälp.
    Förvisso var det som sagt en Strapper, en bräda som aldrig gjorde sig känd för sin robusta konstruktion precis, men innan du går på med borren så väg brädan först och jämför med specen.

    Och du, ett litet tips för att undvika fler missöden av denna art. Luftskruven sitter där för att brädorna innehåller luft och andra porösa material (ex. frigolit). Så om du ska ut och flyga, eller kanske lämnar brädan i en stekhet bil i något varmt och blåsigt land, se till att ta ur skruven! Annars riskerar du delaminering p.g.a. tryckskillnaderna.

    Lycka till,
    /Benny

  • eldgris

    Medlem
    5 april, 2007 vid 23:49

    Åk till Ding Kings på Maui. Var där med en bräda en gång som jag trodde tagit in vatten, för den kändes lite väl tung.
    De borrade hål i för och akter, sedan fäste de den på en rotor och snurrade den så jag var rädd att målarfärgen skulle flyga av. Antagligen bästa sättet att tömma en bräda på vatten.

    Vad gäller den bräda jag hade då så kom det inte ut något vatten, snustorrt. Det var helt enkelt en lagad bräda som var tung pga lagningen. Och jag var blåst som köpt en tung bräda, som jag till råga på allt låtit borra hål i (men det hör kanske inte riktigt hit).

    /Eldgris

  • vasa

    Medlem
    6 april, 2007 vid 08:09

    om man nu ska bora ett hål i den så kan du lika gärna använda en vacum pump, samma som man har till luftvärmepumpar funkar fint finns nog nån granne till dig som har en sån hemma. det första du skall göra är att väga den ställ dig på vågen med och utan bräda, man får tänka på att blir en del kondensvatten i en bräda så lite vatten är inte så faligt. när du vet vad den väger och vad den borde väga blir det lättare att ge råd.

    /Rune

  • svenne

    Medlem
    6 april, 2007 vid 09:00

    Till att börja med, hur mycket vatten har den tagit in? Väg brädan och jämför med vad den ska väga enligt spec (+- några hekton). Är det mycket så kanske du ska fundera på allsköns speciallösningar, men om det är lite, dvs runt litern, så lägg brädan så att den ligger mycket i solen och gärna på en mörk filt eller liknande som skapar extra värme så är den torr på en vecka. I värsta fall kan du behöva stödvärma med element eller fläkt.
    Du ska lägga brädan med skruven uppåt. Vattenånga stiger…

    Är det mycket vatten i brädan så kan du börja fundera på vakuumevakuering eller borra hål. Men det är inga mirakelkurer (trust me…) utan det är bara att vänta, det är bästa knepet.

    Är det vatten i brädan så går det fortfarande att surfa med den, men glöm inte att skruva i/ur pluggen och fortsätt torkandet veckan efter. 🙂

  • Oregistrerade

    Gäst
    6 april, 2007 vid 09:56

    om du går in på tex sufersparadise.nu och kollar vad brädan väger där..
    och väger din egen utan stroppar o fena så ser du skillnaden mellan vikten på din bräda och vad vikten ska vara.
    tråkigt när sånt händer.

  • wind-lover

    Medlem
    6 april, 2007 vid 11:08

    -Brädan ska väga 6.5kg

    -Jag vägde den med fena och fotstroppar och då väger den 7.0kg

    Vad säger ni om det? och vad bör jag göra nu?

  • wind-lover

    Medlem
    6 april, 2007 vid 12:17

    YES yEs!!

    Jag tog bort fena och fotstroppar och nu väger den som den ska plötsligt! 🙂
    men det måste ha kommit in lite eftersom det puttrar vatten ur lufthålet när den ligger i svarta sopsäckarna i solen i uterummet.

    Vad säger ni om detta? är det lugnt med brädan nu? men lite vatten är där ju och det måste torka…

  • oscar

    Medlem
    6 april, 2007 vid 12:18

    Jag skulle låta den ligga med papper i hålet. Byt papper ofta tills det är torrt.

  • wind-lover

    Medlem
    6 april, 2007 vid 12:20

    @Oscar 374858 wrote:

    Jag skulle låta den ligga med papper i hålet. Byt papper ofta tills det är torrt.

    ja precis, jag har tagit och klippt ut små disktrasebitar typ som suger åt sig jätte bra.

  • wind-lover

    Medlem
    6 april, 2007 vid 13:23

    Kan man använda en sån här?

    http://www.torrbollen.se/torrbollen/torrbollenframe.html

    Man hade kunnat sätta den vid hålet på brädan med plast över och sen suger den åt sig all fukt… vad säger ni om de?

  • ola_p

    Medlem
    6 april, 2007 vid 16:14

    Njae, det kommer nog inte göra så mycket nytta… Torrbollen binder väl fukt (vattenånga alltså) till sig som sedan blir nån form av gegga som rinner ner i behållaren

    Låta den ligga i solen med skruven uppåt när det väl slutat droppa ur den är nog det bästa. Du lär ju inte ha några våldsamma mängder vatten i den om den väger precis på spec. vikten (som dock oftast är +-6%, så lite kan det ju vara).

  • wind-lover

    Medlem
    6 april, 2007 vid 16:42

    @Ola_P 374883 wrote:

    Njae, det kommer nog inte göra så mycket nytta… Torrbollen binder väl fukt (vattenånga alltså) till sig som sedan blir nån form av gegga som rinner ner i behållaren

    Låta den ligga i solen med skruven uppåt när det väl slutat droppa ur den är nog det bästa. Du lär ju inte ha några våldsamma mängder vatten i den om den väger precis på spec. vikten (som dock oftast är +-6%, så lite kan det ju vara).

    okej

    Ja det är +-5% på den står det.

    Den har slutat att puttra vatten nu från hålet och inget kommer ut…

    –> ska den ligga varmt på natten eller kallt?

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp Mig Tack

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.