Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp Mig Tack

  • kinetic

    Medlem
    6 april, 2007 vid 16:44

    Jag skulle ändå försöka med försäkringen…vet inte hur “träförstärkningarna” är gjorda men det finns en viss risk att träet sugit åt sig en del vatten, det lär nog dröja ett bra tag innan dessa skador (kanske sväller träet eller börjar “ruttna”) börjar synas är min gissning…

  • wind-lover

    Medlem
    6 april, 2007 vid 16:52

    @kinetic 374896 wrote:

    Jag skulle ändå försöka med försäkringen…vet inte hur “träförstärkningarna” är gjorda men det finns en viss risk att träet sugit åt sig en del vatten, det lär nog dröja ett bra tag innan dessa skador (kanske sväller träet eller börjar “ruttna”) börjar synas är min gissning…

    nej usch :frown: … tja okej

  • oscar

    Medlem
    6 april, 2007 vid 16:57

    Från Starboards forum:

    You can pretty much “dry out” your board if you use “thermal expansion” to your best advantage here.
    You are already using the paper towel “wicks” and that’s very good.
    To get all the moisture out, a vacuum pump is the fastest and best way, but you can use simple thermal expansion” to do nearly as good a job of extracting all the moisture in the core of your board.
    Let the sun do the work for you.
    Put your board on something soft, top side and vent side up.
    Remove the vent plug and let the board warm up in the sun.
    Then when the day is starting to cool off, put the vent plug (with a new O’ring, or better still get a small fiber washer “gasket” that will fit in the vent plug counterbore) back in your board to “seal it up”.
    As the board cools the resuliting partial vacuum will bring more moisture up to the vent plug.
    When everything is as cool as it’s going to get for the evening, remove the vent plug and put another wick in it.
    Repeat this process a few times and the water and water vapor in your board’s core will be dried out completely.
    Hope this helps,

  • kinetic

    Medlem
    6 april, 2007 vid 17:22

    Asså jag gissar bara, vet ju inte om de har lagt träet så att vattnet kan tränga in i det (gissningsvis har de i så fall lagt trä direkt mot frigolit kärnan)…Du kan ju kolla på Starboards hemsida o se hur konstruktionen är…
    Men om du nu skulle haft oturen att råka ut för detta så lär det dröja innan du märker detta…Har iaf hört talas om några som råkat ut för trä som ruttnar/sväller men dessa brädor har alla varit dingade/dåligt lagade så de har nog tagit in vatten genom skadan.
    PS: Detta är ett worst-case scenario…

  • vasa

    Medlem
    6 april, 2007 vid 17:30

    va ni målar fan på väggen, mina brädor är nog lika fuktiga inuti när dom åker in och ut från solärme till kall källare. tuta och kör det lär inte vara några problem alls med brädan. :laugh:

    /Rune

  • ola_p

    Medlem
    6 april, 2007 vid 18:36

    Tveksam till om träet ligger direkt mot kärnan, jag kan inte tänka mig annat än att det är använt som sandwichmaterial (distansmaterial alltså). Utan att vara utbildad inom hållfasthetslära så tror jag inte att nån skulle få för sig att lägga trä som yttersta lager (innerst i det här fallet).

    Det som är saxat från SB forumet låter som en bra variant, kör på det. (Om du inte kan få ut det på försäkringen vill säga, en vattenskadad bräda får ju sämre andrahandsvärde om inte annat).

  • Oregistrerade

    Gäst
    6 april, 2007 vid 19:27

    Hur mycket får en bräda diffa i vikt från specifikation? Antar att specifikationsvikt är bräda utan stroppar och fena. Om jag köper en begagnad bräda som enligt spec ska väga 6.5 och den väger 7.5 betyder det att vatten har trängt in?

  • wind-lover

    Medlem
    6 april, 2007 vid 19:35

    @Oregistrerade 374927 wrote:

    Hur mycket får en bräda diffa i vikt från specifikation? Antar att specifikationsvikt är bräda utan stroppar och fena. Om jag köper en begagnad bräda som enligt spec ska väga 6.5 och den väger 7.5 betyder det att vatten har trängt in?

    tror jag det är. Låter inte så bra.

  • svenne

    Medlem
    6 april, 2007 vid 19:37
    vasa;374908 wrote:
    va ni målar fan på väggen, mina brädor är nog lika fuktiga inuti när dom åker in och ut från solärme till kall källare. tuta och kör det lär inte vara några problem alls med brädan. :laugh:

    /Rune

    Word! 🙂

  • wind-lover

    Medlem
    6 april, 2007 vid 19:45

    Tja det är lite svårt att veta vad som är bäst.. finns så många olika saker man kan göra.

    Jag borde kanske kolla upp det med försäkringen.

    Eftersom det verkar vara lite vatten i den( väger 6.5 ska väga 6.5 +-5%) så känns det inte så lönt att borra hål och låta det rinna ur.

    Jag får ta och torka den med hjälp av solen som det står på Starboard forumet. Det som oroar mig är det med träet som vissa skriver om.. om det skulle uppstå om ett tag att den tagit åt sig vatten…

  • andersbq

    Medlem
    6 april, 2007 vid 19:52

    Nu får vi börja sortera detta problemet lite. Jag byggt en del brädor i frigolit, men oxå seglat Cobra 1987, vilket är detsamma som stora erfarenheter från vattensjuka brädor… Att köra utan luftskruv ett par timmar, kanske i sämsta fall innebär uppåt 0,5 dl vatten (50 gram). Hade hålet varit vid fenan hade det kunnat bli lite mera, men där sitter ju sällan lufthålen. Frigolit är visserligen en styrencellplast med öppna celler som inte “tål” vatten, men det är ingen svamp heller. Och vattnet, om det rör sig om så lite, sprider sig inte iväg mer än någon dm. Om det puttrar lite så är det dom där matskedarna som finns nära skruvhålet. Fukten drar sig från varm till kallt. (Jmf med ett hus, där varm fuktig luft vill gå ut genom väggarna, (därför har man fuktspärr). Jag brukade torka Cobrorna i ett varmt rum, 25 grader och med en avfuktare på. Största skadan var ca ett kilo vatten, seglade i en månad med en sprucken fenbox. Det tog en vecka att få ner vikt och fuktigheten med boxen ur. Om jag hade varit du, hade jag fortsatt segla som vanilgt, men tagit för vana att ta ur pluggen mellan passen och förvara brädan varm och torrt. Dont worry!

  • wind-lover

    Medlem
    6 april, 2007 vid 19:58

    @andersbq 374937 wrote:

    Nu får vi börja sortera detta problemet lite. Jag byggt en del brädor i frigolit, men oxå seglat Cobra 1987, vilket är detsamma som stora erfarenheter från vattensjuka brädor… Att köra utan luftskruv ett par timmar, kanske i sämsta fall innebär uppåt 0,5 dl vatten (50 gram). Hade hålet varit vid fenan hade det kunnat bli lite mera, men där sitter ju sällan lufthålen. Frigolit är visserligen en styrencellplast med öppna celler som inte “tål” vatten, men det är ingen svamp heller. Och vattnet, om det rör sig om så lite, sprider sig inte iväg mer än någon dm. Om det puttrar lite så är det dom där matskedarna som finns nära skruvhålet. Fukten drar sig från varm till kallt. (Jmf med ett hus, där varm fuktig luft vill gå ut genom väggarna, (därför har man fuktspärr). Jag brukade torka Cobrorna i ett varmt rum, 25 grader och med en avfuktare på. Största skadan var ca ett kilo vatten, seglade i en månad med en sprucken fenbox. Det tog en vecka att få ner vikt och fuktigheten med boxen ur. Om jag hade varit du, hade jag fortsatt segla som vanilgt, men tagit för vana att ta ur pluggen mellan passen och förvara brädan varm och torrt. Dont worry!

    Tack! känns bättre hehe 🙂

    Får bli så. Jag tar hem den och torkar efter varje pass. Skönt att man kan surfa samtidigt med luftskruven i nu!!!!!!

    (brädan är helt ny, det känns ju så klart jobbigt då…

  • canoya

    Medlem
    6 april, 2007 vid 21:05

    Att träfaneren skulle suga upp vatten som kommit in genom lufthålet behöver du nog inte oroa dig för. Träet ligger nästan ytterst i konstruktionen, med bara något lager glasfiber utanpå. Slag utifrån som skadar ytskiktet kan däremot göra att vattnet kommer åt träfaneren. Det syns genom att det blir en lite mörkare fläck på träet runt skadan. Fläcken försvinner när brädan torkat ett tag. Om det inte är nån stor spricka kan man täta med lite cyanolim eller lamineringsepoxi som man penslar på.

    I ditt fall är det bara att köra och följa råden ovan om att förvara brädan i rumstemperatur utan luftskruv mellan seglingstillfällena.

    Kör på bara!
    /Håkan

  • wind-lover

    Medlem
    6 april, 2007 vid 21:12

    @canoya 374952 wrote:

    Att träfaneren skulle suga upp vatten som kommit in genom lufthålet behöver du nog inte oroa dig för. Träet ligger nästan ytterst i konstruktionen, med bara något lager glasfiber utanpå. Slag utifrån som skadar ytskiktet kan däremot göra att vattnet kommer åt träfaneren. Det syns genom att det blir en lite mörkare fläck på träet runt skadan. Fläcken försvinner när brädan torkat ett tag. Om det inte är nån stor spricka kan man täta med lite cyanolim eller lamineringsepoxi som man penslar på.

    I ditt fall är det bara att köra och följa råden ovan om att förvara brädan i rumstemperatur utan luftskruv mellan seglingstillfällena.

    Kör på bara!
    /Håkan

    Tack okej så bra!

    Tack för alla tipsen! 🙂

  • bananen

    Medlem
    7 april, 2007 vid 08:47

    Tungt att läsa Linnea, jag hade ungefär samma oflyt förra våren när jag trashade min ögonsten vid typ tredje surfet. Men, ensak har jag lärt mig – det är inte så blodigt att reparera sin bräda. Har blivit riktigt slängd på att plasta!

    Visst känns det hårt att sätta borren i brädan första gången, och visst rök dess andsrahandsvärde, men va fan, Habo-hårddingar som du kör väl tills grejorna är slut?

    Jag hade satsat på vaccum pumpen trots allt. Om man åker om kring med en bräda som dragit vatten runt mastfoten så får man nog räkna med att den mjuknar…

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp Mig Tack

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.