Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp Mig Tack

  • wind-lover

    Medlem
    7 april, 2007 vid 09:40

    @bananen 374979 wrote:

    Tungt att läsa Linnea, jag hade ungefär samma oflyt förra våren när jag trashade min ögonsten vid typ tredje surfet. Men, ensak har jag lärt mig – det är inte så blodigt att reparera sin bräda. Har blivit riktigt slängd på att plasta!

    Visst känns det hårt att sätta borren i brädan första gången, och visst rök dess andsrahandsvärde, men va fan, Habo-hårddingar som du kör väl tills grejorna är slut?

    Jag hade satsat på vaccum pumpen trots allt. Om man åker om kring med en bräda som dragit vatten runt mastfoten så får man nog räkna med att den mjuknar…

    usch ja det är inte roligt alls…

    ja det känns fruktansvärt konstigt att sätta borren i brädan…
    Vill kunna ha ett bra andrahandsvärde…
    Men om det mjuknar runt mastfoten så känns det kört.
    :frown: va jobbigt detta var då…

  • bananen

    Medlem
    7 april, 2007 vid 10:03

    Nej, ryck upp dig nu. Om du bara får ut vattnent kommer du att ha roligt på din bräda länge. Jag tycker att du skall koppla in vaccumsugen och dra ut vattnet. Men va fan, det är ju bara en bräda, ut och åk.

    Det blåser ju örn-bra idag med! Har själv nackspärr, det du, det är ju värre situation än vad du har! Du har ju mistralen. Get out and play!

  • wind-lover

    Medlem
    7 april, 2007 vid 10:08

    @bananen 374990 wrote:

    Nej, ryck upp dig nu. Om du bara får ut vattnent kommer du att ha roligt på din bräda länge. Jag tycker att du skall koppla in vaccumsugen och dra ut vattnet. Men va fan, det är ju bara en bräda, ut och åk.

    Det blåser ju örn-bra idag med! Har själv nackspärr, det du, det är ju värre situation än vad du har! Du har ju mistralen. Get out and play!

    ja sant.
    usch stackare… njä har sålt den brädan.

  • wind-lover

    Medlem
    26 april, 2007 vid 08:48

    Bara en liten tanke slog mig…
    I somras lärde jag mig att man inte skulle låta brädan stå i solen för länge, för att det kunde förstöra materialet och brädan?…
    Nu torkar jag ju brädan i solen men den är typ utorkad helt nu, jag bara vill försäkra mig om att den är torr. Så jag låter den stå lite till.

    Eller det är när luftskruven är i som den inte får stå och jäsa i solen?? så det är lugnt nu när luftskruven inte är i?

    Är det en viktig sak att tänka på nu till sommaren om man åker utomlands till varmt land och här hemma i solen när brädan ligger på stranden?

    hehe ;D

  • ola_p

    Medlem
    26 april, 2007 vid 09:28

    Helt riktigt, det är tryckskillnaden som är skadlig. Sen så sliter ju UV strålningen på färgen, men det är ju försumbart jämfört med att ha vatten i brädan.

  • Knatte

    Gäst
    26 april, 2007 vid 09:29

    @wind-lover 379379 wrote:

    Bara en liten tanke slog mig…
    I somras lärde jag mig att man inte skulle låta brädan stå i solen för länge, för att det kunde förstöra materialet och brädan?…
    Nu torkar jag ju brädan i solen men den är typ utorkad helt nu, jag bara vill försäkra mig om att den är torr. Så jag låter den stå lite till.

    Eller det är när luftskruven är i som den inte får stå och jäsa i solen?? så det är lugnt nu när luftskruven inte är i?

    Är det en viktig sak att tänka på nu till sommaren om man åker utomlands till varmt land och här hemma i solen när brädan ligger på stranden?

    hehe ;D

    Är bara luftskruven urskruvad kan bräda ligga och jäsa i solen. Knasigheterna kan inträffa om skruven är i och solen värmer upp materialet, så att det kan bli övertryck i brädan. Men chansen är nog rätt liten i Sverige’s sommarväder. Det farliga är stora temp. eller tryckskillnader inom en snäv tidsrymd med skruven iskruvad hela tiden:mad2:
    Typ 10 timmar i solen och direkt ner i frysen :tongue:

  • ola-h

    Medlem
    26 april, 2007 vid 09:35

    Det är iofs inget vidare smart att först värma uppbrädan rejält med skruven ur, sedan sätta i den och lägga i brädan i kallt vatten. När brädan kyls får man rejält undertryck i brädan vilket i värsta fall kan göra att den delaminerar. Jag har visserligen sett formulabrädor svälla i solen upp inför mina ögon, men när det gäller lite mer rejält byggda våg och freestyleprylar tror jag inte det är någon fara att låta skruven sitta i så länge brädan ligger utomhus. Inne i en varm bil med direkt solljus mot brädan kan det _möjligen_ börja bli kritiskt. Själv skruvar jag aldrig (längre) ur skruven förutom när jag flyger.

  • wind-lover

    Medlem
    26 april, 2007 vid 10:00

    okej

    Jag har ju den innomhus och torkar den mellan varje surfpass. -Vilket ger temperaturskillnade från varmt rum till kallt vatten. vilket inte är så bra… kanske…. =/ Men det är bara för att det kanske är kvar lite vatten i den.

    Men tänkte sluta med det snart för det börjar bli lugnt tror jag! :blush: :laugh:

  • rasmus_w

    Medlem
    26 april, 2007 vid 15:32

    Tror du kan ta det lugnt windlover. Temperaturskillnaden jämnar ut sig rätt sakta om du inte bor väldigt nära vattnet. Det är tropisk sol och luftskruv i som ställer till det rejält.

    Apropå det så undrar jag om det inte är dags att du provar lite tropisk sol. Du är väl i den åldern då mamma och pappa går att övertyga om att deras dotter har varit snäll och duktig och förtjänar en resa till Dahab, Marocko, Maui eller nåt annat trevligt surfställe. 🙂

  • wind-lover

    Medlem
    26 april, 2007 vid 15:35

    @Rasmus_W 379452 wrote:

    Tror du kan ta det lugnt windlover. Temperaturskillnaden jämnar ut sig rätt sakta om du inte bor väldigt nära vattnet. Det är tropisk sol och luftskruv i som ställer till det rejält.

    Apropå det så undrar jag om det inte är dags att du provar lite tropisk sol. Du är väl i den åldern då mamma och pappa går att övertyga om att deras dotter har varit snäll och duktig och förtjänar en resa till Dahab, Marocko, Maui eller nåt annat trevligt surfställe. 🙂

    okay,, Jodå! Alacati i sommar gick dom med på! 😀

    Ska bli himla roligt! 🙂

Sida 4 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp Mig Tack

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.