Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp mig välja rätt bräda! (och rigg!!!)

• Hjälp mig välja rätt bräda! (och rigg!!!)

Publicerad av macl3an på 10 september, 2005 vid 14:26

Hej,

Sitter och bläddrar igenom köp & sälj-avdelningen för att köpa min första vindsurfbräda, men jag tänkte först höra med er vad ni rekommenderar?

Jag har surfat till och från i några år nu, mestadels på lite äldre brädor. Jag har dock varit på Paros ett par dagar och i somras var jag på Rhodos och surfade en vecka. Då körde jag på en Starboard Carve 13x liter, men i vågorna på Ixia kändes den vinglig när jag upphalade. Jag kunde dock köra med sele och komma i fotstropparna med båda fötterna när jag planade.
    Hemma i Sverige veckan lärde jag mig förra veckan att vattenstarta, fast då på lite äldre brädor.
    Jag väger 65 kilo och brukar köra med 6.9 segel här hemma i Erstaviken, Saltsjöbaden.

– Vad tycker ni jag ska för bräda?
    – Vad är mininum/maximum volym för mig? Jag vill ju kunna har roligt på brädan, men samtidigt inte växa ur den om något år.
    – Minimum/max bredd?
    – Några modeller ni rekommenderar?
    – Vad är ett bra pris, ungefär?

Tittade på denna annons, ser den bra ut? Funderar bara på om man kanske tröttnar på den snabbt? Nästan lite för mycket pengar för mig också…
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=5286&sort=1&cat=fav&page=1

Alla tips uppskattas!

canoya svarade 19 år, 4 månader sedan 8 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • herodude

Medlem
    10 september, 2005 vid 14:40

jag har en polare som säljer en xray på 145 liter grymm bräda å börja på… stabil och rolig bräda att lära sig grunderna på…

• Knatte

Gäst
    10 september, 2005 vid 14:41

Den brädan, skulle nog bli en bra bräda för någon som har lärt sig grunderna.
    Den har tillräckligt volym och bredd för att funka och den kan du nog använda flera år innan du tröttnar.

Det fanns ytterligare en annons också, som du kan kika på. Fast lite dyrare, men nyare bräda.
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=5105&sort=1&cat=12&page=5

• macl3an

Medlem
    10 september, 2005 vid 15:19

Svar till:

jag har en polare som säljer en xray på 145 liter grymm bräda å börja på… stabil och rolig bräda att lära sig grunderna på…

[/ QUOTE ]
    Men är jag helt ute och cyklar om jag påstår att jag faktiskt kan grunderna i vindsurfing och vill gå vidare nu? cool.gif

Svar till:

Den brädan, skulle nog bli en bra bräda för någon som har lärt sig grunderna.
    Den har tillräckligt volym och bredd för att funka och den kan du nog använda flera år innan du tröttnar.

[/ QUOTE ]
    Det låter ju bra! Den som du rekommenderade var nog lite för dyr, sen känns den nästan lite väl stor kanske?

Det jag skulle behöva hjälp med är att veta vilka siffror jag leta efter? Typ:
    Volym mellan xxx och xxx liter?
    Bredd mellan xx och xx cm?
    Vikt mellan xx och xx kilo?
    Tidigast från år -xx?

Vad mer ska man tänka på när man köper beg.?

• marden

Medlem
    10 september, 2005 vid 15:44

det beror lite vad du vill göra på brädan, vill du bara segla ifrån dom flesta på erstaviken när det inte blåser så där jätte mycket som det ju sällan gör kan du köpa min hyper sonic som finnes på sälj nu igen. smile.gif
    och desutom bara en kvart bort.

sälj

• tdk

Medlem
    10 september, 2005 vid 15:46

MEn är jag dum om jag föreslår en freestyle på runt 110liter?! Tillräkligt stabila för att stå och snurra segel/dra rigg. Plus att du har en bräda du inte växer ur…. Sen beror det ju helt på din vikt + var när å hur du tänkt segla.. Såg ju vad du vägde.. Tänk att man aldrig kan läsa klart.. :S
    Med dina 65kg klarar du dig LÄTT på en 110.. Kanske tillochmed kunde kört en runt 100liter. Men då blir det ju lite mindre stabilt..

• jakob_s

Medlem
    10 september, 2005 vid 16:06

Nej för faan..Inget på 145l om man kan vattenstarta och väger 65kg..
    nått Fsw aktigt på 90l (min) till nått freeride/freestylybumpandjump betonat på 120liter skulle nog vara gynsamma brädor för dig..

Hadde själv gått på nån bredare sak kring 100l om jag var i din sits..

• wavesurfer77

Medlem
    10 september, 2005 vid 16:17

Svar till:

MEn är jag dum om jag föreslår en freestyle på runt 110liter?! Tillräkligt stabila för att stå och snurra segel/dra rigg. Plus att du har en bräda du inte växer ur…. Sen beror det ju helt på din vikt + var när å hur du tänkt segla.. Såg ju vad du vägde.. Tänk att man aldrig kan läsa klart.. :S
    Med dina 65kg klarar du dig LÄTT på en 110.. Kanske tillochmed kunde kört en runt 100liter. Men då blir det ju lite mindre stabilt..

[/ QUOTE ]

TDK har helt rätt här, det verkar ju som du kan det hela och kan börja med nästan vilken bräda som helst.
    Jag väger 65 kg och har en RRD twintip på 108 liter, Helt lagom, en bra bräda.
    Satsa du på något sådant tycker jag.

• Knatte

Gäst
    10 september, 2005 vid 16:51

Med din vikt på 65 kg, så bör du, som minst ha 100 liter för att känna dig säker smile.gif
    Sedan om du väljer 100 eller 150 liter är ju en smaksak. Mer volym ger stabilare bräda och tidigare planing (Kan hantera stora segel) Men större volym ger en “trögare bräda” om du vill göra tricks och hoppa mm.

Generellt som brukar man säga minst 65 cm eller gärna uppåt 70-75 cm bredd för nybörjare/fortsättare.
    Vikt är inte så noga, alla lite större brädor väger ungefär lika mycket.
    De riktiga lättviktarna är oftast ömtåligare också. Inte så bra om man är ovan blush.gif
    Du skall nog kolla på en bräda 01/02 och framåt, då är dessa tillräckligt moderna (läs breda) för nybörjare.
    Vill du gippa/åka rakt fram/fort så satsa på en freeride bräda.
    Är du ute efter att trixa, snurra mm. så titta på en freestyle bräda..

• macl3an

Medlem
    10 september, 2005 vid 17:30

Tack för alla svar!!! grin.gif Nu har jag blivit lite klokare.

Har jag fattat era inlägg rätt om ni tycker jag ska satsa på en mindre bräda än den jag länkade till?
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=5286&sort=1&cat=fav&page=1

• Knatte

Gäst
    10 september, 2005 vid 17:53

Jag är lite kluven, men jag tror att du antagligen kommer bli mycket nöjd med den länkade brädan..
    Senast förra året hade jag en liknande bräda, som “stora bräda” och var nöjd med denna.
    Så jag tror inte du växer ur Mistralbrädan fort.
    Det naturliga steget senare, är att skaffa en lite mindre bräda för blåsiga dagar och behålla denna för de vanliga dagarna.
    Det är sällan, du enbart kan ha en bräda till alla dagar, utan de flesta surfare har fler brädor.
    Men smartast är nog att börja med en bräda som har lite större volym och i takt med att du blir bättre, komplettera med en mindre tongue.gif

• tdk

Medlem
    10 september, 2005 vid 18:40

Själklart kommer du bli nöjd.. Men hur länge?? Man utvecklas fort om man bara lärt sig grunderna.. Och 65kg på 131 liter, tycker JAG låter väldigt stort… Visst det går inte att ha en bara en bräda för alla förhållanden. Själv väger jag 78 kg och har 101, 80 och 73liters brädor. Hade dock velat ha 110 istället för 101.. Men tror fortfarande att du snabbt kommer att växa ut en 131 liters freeride..

• rasmus_w

Medlem
    10 september, 2005 vid 23:29

Man växer ur 130 liter fortare i Göteborg än i Stockholm. Här behövs ofta lite extra bredd för att få fart på grejorna.

Jag placerar själv allt som oftast mina 75 kilo på en Techno 2, och det är klart trevligt, även om den känns lite läskig med fullt drag i 7,8:an, men det är ju ett racesegel så det är inte så konstigt.

• macl3an

Medlem
    14 september, 2005 vid 20:44

Nu har jag köpt mig en bräda (blev mistralen). Så nu är det dags för nästa projekt – rigg! grin.gif

Vad har ni för tips? Jag tänkte börja med ett kring 6,5-7,0, och sen kanske köpa ett mindre till nästa år. Vad ska jag tänka på när jag köper segel? Jag antar att det är “freeride” jag ska, men funkar det även med övriga? Är ett “race”-segel helt inaktuellt?
    Hur nytt ska det vara? Jag har fått ett erbjudande på ett komplett rigg, i riktigt bra skick för ett scysst pris, men som är kanske 10 år gammalt. Funkar det? Eller är det bara skräp?
    Hur är det med mast och bom, vad ska jag tänka på då? Funkar det med en mast och bom från -95 med moderna segel, så länge dimensionerna stämmer?

Tack på förhand!

• Knatte

Gäst
    14 september, 2005 vid 21:08

Grattis!
    En bra början och en vettig bräda för din del smile.gif
    Hoppa över riggen om den är 10 år. Visst kan du använda mast och bom även om de är gamla. Men risken är stor att sakerna snart går sönder. Framförallt mast är lite av en färskvara. Den kan se hel ut, men har dålda sprickor efter kastfall mm.

Tror ett freeride segel i storleken 6.5-7.5 blir optimalt som stösta segel.
    Satsa på ett segel som inte är för raceigt (Läs har cambers)
    Och frestyle och vågsegel passar inte din typ av bräda till 100%

• macl3an

Medlem
    14 september, 2005 vid 23:22

Svar till:

Grattis!
    En bra början och en vettig bräda för din del smile.gif
    Hoppa över riggen om den är 10 år. Visst kan du använda mast och bom även om de är gamla. Men risken är stor att sakerna snart går sönder. Framförallt mast är lite av en färskvara. Den kan se hel ut, men har dålda sprickor efter kastfall mm.

Tror ett freeride segel i storleken 6.5-7.5 blir optimalt som stösta segel.
    Satsa på ett segel som inte är för raceigt (Läs har cambers)
    Och frestyle och vågsegel passar inte din typ av bräda till 100%

[/ QUOTE ]
    Det är alltså stor skillnad på freeride-, freestyle, våg- och racesegel? Kommer även jag, som relativt ny, märka av någon större skillnad?

Jag kan nämligen få ett komplett rigg, med segel (Ezzy Race 6,6), mast (kol), bom, förlängare, mastfot för 1 500 kronor. De är som sagt 10 år gamla, men enligt utsago i fint skick. Mestadels stått i garage.

Är det bara skräp alltihopa? Eller är det värt att köpa och sedan eventuellt köpa nytt segel till masten/bomen?

Vad innebär egentligen cambers? Har aldrig försått det. grin.gif

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp mig välja rätt bräda! (och rigg!!!)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.