Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Hjälp mig välja rätt bräda! (och rigg!!!)
-
Hjälp mig välja rätt bräda! (och rigg!!!)
canoya svarade 19 år, 4 månader sedan 8 Medlemmar · 20 Svar
-
Knatte
Gäst15 september, 2005 vid 06:59Har du läst denna tråden innan??
http://www.surfzone.se/forum/showflat.php?Cat=0&Number=330221&page=0&view=collapsed&sb=5&o=&fpart=1Det är stor skillnad på segel, i alla fall om du jämnför race och vågsegel som är ytterligheterna.
Cambers är plastbitar som sitter i mastfickan på seglet och som du trär masten igenom. Dessa cambers gör att seglet får en bra profil vid seglingen.
Lite bökigare att rigga och seglet blir stelare och svårare att gippa/segla med.
Men snabbare och framförallt vindtåligareKöp paketet och se om du tycker seglet funkar bra och framförallt om du kan rigga det lätt Annars kan du ju alltid byta segel. Vad är det för längd på masten?
Är det en 460 eller 430 mast? -
Ett racesegel (med cambers) kan upplevas som lite jobbigt när lattorna ska flippa över till andra sidan i en gipp eller ett slag, för att inte tala om vid vattenstart, om man är lite ovan surfare, det har dessutom en bred mastficka som rymmer mycket vatten och gör det tungt att dra upp eller lyfta för vattenstart. Jag skulle säga att ett freeride eller freestylesegel är perfekt att börja med. Ett vågsegel om det finns i den storleken funkar också bra. Camberlösa freerace är också OK. Hittar du nåt från ca -99 eller nyare som inte är för slitet så tror jag att du blir nöjd. 1500 för en 10 år gammal race rigg tror jag inte är rätt om man är mindre van. Däremot om man vill testa toppfart och har en äldre slalombräda kan det ju vara rätt grejer.
-
Okej, då skippar jag seglet!
Men är en mast på 460 cm, 70% kol och bom på tio år intressant då? Så länge man inte ser några sprickor och så? Den skulle vara “styvare än t ex en vågmast”.
Mastfot skulle vara ganska låg, lite äldre än brädan av modell “Mistral Original”.Är dessa grejer värda att köpa, för att köpa till ett lite modernare segel? Eller funkar inte nya segel bra med så gamla grejer? Kommer masten väga mer än en modern mast pgr av åldern?
-
Köp ingenting av det där. Kolla runt på konfen, det finns nog betydligt nyare riggar att få för det priset.
Men du kommer nog ha mycket kul med Mistralen!
-
Bom och mastförlängare kan vara helt ok att köpa om det är billigt och inte för slitet (<500kr tillsammans). Kolla bara att bommen kan nypa åt om en nyare mast eftersom masterna var tjockare i bomhöjd på den tiden, så du slipper att lägga emellan nåt för att bommen inte ska halka ner. Mast är mer tveksamt. Jag har själv en 60% kolmast från ca -94-95 nånstans och den är styvare än dagens master i samma längd och den har också större diameter vid bomhöjd och uppåt. Min mast är 465 lång och har imcs 30 jämfört med dagens 460 master som normalt har imcs 25. Nu använder jag min mast i ett segel som är gjort för en 490/29 mast (NP Soul 7,4 -01) och funkar riktigt bra till det, men det är ju inte säkert att man kan få ihop en kombination som passar.
Logga in för att svara.