Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Hjälp, min hjärna skrumpnar…
-
Vill som sagt ha möjligheten att leasha på en frontlina om möjligt. Även kollat på LF’s system.
Vilka tänker du på ghost? Rev är ju en. Men där snackar vi väl 3 linor genom bom. Sen kör ju Takoon en variant längre upp vid ett y. Vilka tänker du på mer?
Är inte så rädd för trasselrisken. Ser det mer som ett sätt att kunna packa ihop saker och ting när vädret inte lämnar någon annan utväg.
Saknar möjligheten från kites med 5 linor att kunna leasha både suicide och till 5th om ni förstår hur jag menar.
Även där har vi såklart en lina till genom bommen. -
Nu skrav jag medan du postade.
Har tidigare tänkt på det där med att ha 5e genom ”slangen” dock svårt att hitta ett material som fungerar till en sådan slang.
starkt nog att bära alla kraft utan att dra ihop sig och klämma 5e
Har någon ett fett material i bakfickan så dela med er! -
Tanken med att ha båda frontlinorna genom slangen är att slangen i sig inte bär någon belastning utan endast agerar hölje.
Medan i fallet med 5e genom kommer all last mellan CL och frontlinor att gå igenom tuben.
Mycket brainfart från min sida nu.
-
ZIIK;476162 wrote:Saknar möjligheten från kites med 5 linor att kunna leasha både suicide och till 5th om ni förstår hur jag menar.
Även där har vi såklart en lina till genom bommen.Finns leasher (http://www.x-shooter.de/) som, om jag fattar det hela rätt, gör att man kan köra suicide, men om det skiter sig så kan man lösa ut till 5:e linan.
-
Det funkar med alla 5e linor. Kört det med både North och Naish i alla fall.
Handlar ju bara om att koppla Leashen både till 5th och CL.
Suicide tills man löser CL.
-
@ZIIK 476162 wrote:
Vill som sagt ha möjligheten att leasha på en frontlina om möjligt. Även kollat på LF’s system.
Vilka tänker du på ghost? Rev är ju en. Men där snackar vi väl 3 linor genom bom. Sen kör ju Takoon en variant längre upp vid ett y. Vilka tänker du på mer?
Är inte så rädd för trasselrisken. Ser det mer som ett sätt att kunna packa ihop saker och ting när vädret inte lämnar någon annan utväg.
Saknar möjligheten från kites med 5 linor att kunna leasha både suicide och till 5th om ni förstår hur jag menar.
Även där har vi såklart en lina till genom bommen.Ocean Rodeos 2006 Punch-up bar t.ex.
-
Minns inte hur systemet gick genom bommen osv. men det gick till en framlina som flaggade kiten.
-
Var det inte den man kopplade någon sorts extra stump igenom på? Kan minnas fel där.
-
Kjello
Gäst19 juni, 2008 vid 10:34ZIIK;476123 wrote:Sitter och morgonfunderar lite på en gammal ide.En bom helt enkelt.
Vill helt enkelt ha ett system där man ej behöver en extra lina genom bommen. visserligen ger detta en tjock ”lina” men ett cleant system.
De två största problemen som jag trillat på i min skalle är att det naturligvis kommer vilja landa sand inne i ”slangen”.
Samt ett lyxproblem, hur man åstadkommer en välfungerande depower utan att röra till skapelsen.
Fattar inte vad är felet med Cabrinhas mm 2 linor genom bomen, det är ju en fördel när man snurrar till det så kan allt snurra tillbaks, även mitt(front)linorna. (swirvel vid chicken)
Vad skulle fördelen va med en slang, då liknar det ju min gamla -04 Advance Cobra’s slumpmässigt tvinnade frontlinor, med bara en slangförsedd lina genom bomen.
Tänkte förr när jag hade Cabrinha med ny bom med två hål. på ett tredje hål genom bomen i mitten för en safetyleech, men inte testat allt, grubblar inte så mycket på det nu, jag har F,S, foil,( lite annat.)
-
Kjello
Gäst19 juni, 2008 vid 10:46ZIIK;476123 wrote:Sitter och morgonfunderar lite på en gammal ide.En bom helt enkelt.
Vill helt enkelt ha ett system där man ej behöver en extra lina genom bommen. visserligen ger detta en tjock ”lina” men ett cleant system.
De två största problemen som jag trillat på i min skalle är att det naturligvis kommer vilja landa sand inne i ”slangen”.
Samt ett lyxproblem, hur man åstadkommer en välfungerande depower utan att röra till skapelsen.
Fattar inte vad är felet med Cabrinhas 2 linor genom bomen, fördel när man snurrar till det, så allt snurras tillbaks, även mitt(front)linorna. (swirvel vid chicken).
Vad skulle fördelen va med en slang, då liknar det ju min gamla -04 Advance Cobra’s slumpmässigt tvinnade frontlinor, med bara en slangförsedd lina genom bomen. Möljig fördel att chicken satt stelt.
3 hål tar mindre plats än ett stort.
Tänkte förr när jag hade Cabrinha med ny bom med två hål. på ett tredje hål genom bomen i mitten för en safetyleech, men inte testat allt, grubblar inte så mycket på det, jag har bara foil nu FS & Venom,( lite annat.)
Logga in för att svara.