Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › hjälp och hitta kite!
-
hjälp och hitta kite!
Publicerad av _north_ på 5 september, 2006 vid 23:42Tja!
är helt bakom flöte på den här sporten.. är ju snart vinter och jag hade tänkt lära mig köra kita ute på sjön och lära mig.
men vad ska jag ha för kite.. måste väl inte ha en snowkite vill kunna använda den på sommarn med.
bor efter kusten vid gävle så vad kan de blåsa..hm..0-10m/s
är 170 o väger typ 60.
så hjälpen är..vad ska jag ha för kvm?_north_ svarade 18 år, 7 månader sedan 8 Medlemmar · 11 Svar -
11 Svar
-
_North_ wrote:Tja!
är helt bakom flöte på den här sporten.. är ju snart vinter och jag hade tänkt lära mig köra kita ute på sjön och lära mig.
men vad ska jag ha för kite.. måste väl inte ha en snowkite vill kunna använda den på sommarn med.
bor efter kusten vid gävle så vad kan de blåsa..hm..0-10m/s
är 170 o väger typ 60.
så hjälpen är..vad ska jag ha för kvm?Alltså…du bör gå en kurs först om du inte redan gjort det. Det är inte helt ofarligt att leka med en kite…
Min åsikt när det gäller att köra på land är att du skaffar en open-cell foil. Det är det säkraste. Exempelvis en Ozone Access. Den går dock inte att använda på vattnet.
På http://www.kitenation.se finns det massa folk ifrån östkusten…så droppa frågan där också.
//Robban
-
Denna ska du ha
Storlek 11 räcker långt för din vikt. Senare kan du lägga till en 7a för de blåsiga dagarna. Det är allt du behöver, punkt.nic
-
Hej,
En idé är ju som någon skrev tidigare att gå en kurs för att lära dig grunderna säkert och se om du fastnar för sporten. Det är alltför många som köper utrustning för typ 15 000 :- och använder den 3 ggr och sen säljer…En annan idé är att du köper en billigare foilkite som du använder nu i vinter på sjön, det blir inte en lika stor investering och det är lättare att använda en foil på land. Personligen tycker jag att det räcker om man börjar med en kite (foil) ca 4kvm alltså inte för stort, det är ändå ruskiga krafter.
Körde själv buggy med en 4:a i helgen och den gav ordentligt med drag och några lyt på ett par meter.
Lycka till!
-
kanske inte helt svar på frågan men om du behöver en kite kan du ju leta nånstans mellan torö o Gotland efter en instinct 9’a.. 😉
-
@banjo69]kanske inte helt svar på frågan men om du behöver en kite kan du ju leta nånstans mellan torö o Gotland efter en instinct 9’a.. )[/QUOTE wrote:
Tråkigt. Glöm inte säga till kustbevakningen så de inte drar igång nått jippo när de får in rapporter om att en havererad windsurfare siktats till havs… (plus att det finns en chans att du får tillbaka den)
nic
-
@nic]
banjo69 wrote:kanske inte helt svar på frågan men om du behöver en kite kan du ju leta nånstans mellan torö o Gotland efter en instinct 9’a.. )[/QUOTE wrote:Tråkigt. Glöm inte säga till kustbevakningen så de inte drar igång nått jippo när de får in rapporter om att en havererad windsurfare siktats till havs… (plus att det finns en chans att du får tillbaka den)
nic
Nja Nic.. Det var inte jag… Det var Fernandos spillrans nya Kite som försvann pga hemmamoddat spreaderbar. Sweden Rescue blev informerad samma dag som det hände.. Hoppas nu att nån hittar kiten och har vätt att lämna in den till någon ..
/Banjo aka Norrbagge aka Christian
-
Fernando har en ny Instinct på ingång så han är på vattnet om en vecka igen.
-
HugeO wrote:köp en Venom 19
okey, soft tack! ska checka lite efter en sån då. vill ju inte lägga ut till en spritny.
-
nic wrote:Denna ska du ha
Storlek 11 räcker långt för din vikt. Senare kan du lägga till en 7a för de blåsiga dagarna. Det är allt du behöver, punkt.nic
ok har ju en gammal 12.a men ibland blåser de riktigt dåligt här.
är så kass på att veta vad drakarna tänker för vind :S
Logga in för att svara.