Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Hjälp! Optimal surf/tjänstebil
-
Hjälp! Optimal surf/tjänstebil
anonym-anvandare svarade 22 år, 8 månader sedan 11 Medlemmar · 70 Svar
-
Men nu hänger jag inte riktigt med här, varför bryr du dig om värdet på på alfan när det är en tjänstesnurra (som du angav inledningsvis) med förmånsvärde, eller kör du med privat bil och milersättning???? Du står väl ändå inte för värdeminskningen i ett tjänstebilsavtal?
getwet69
-
Tyvärr är jag avyttringsskyldig för bilen, -det ger iofs fördelen att jag kan tjäna pengar på bilen (och det gör man) om jag säljer den för mer än restvädet. Därav min stora frihet att välja märke, prisnivå etc. Jag vet att det är ett skumt avtal, men det är något du får ta med vår VD…
-
Don’t tempt me.. Capricen är en gammal tonårsdröm. Mondeon låter f.ö. som en kandidat men det är ju det där med hippfaktorn..
-
Jag är också svag för Alfa men efter att använt en 164:a som surfbil i 3 år har jag insett att de inte funkar som surfbilar. Takräckesfästena är inte gjorda för regelbunden användning, lastutrymmet är gjort för att stuva mjuka väskor inte långa saker in i cupén och det bär emot att ställa upp en “pärlan” i saltröken precis vid surfet. Visst en 156 Sportwagon är en helt annan bil men den är också mer av en entusiastbil som inte gillar hav och den typen av slitage.
Jag skaffade mig en Jeep Grand Cherokee som familje/surf/entusiastbil men har redan börjat tröttna. Jag saknar den där sportiga känslan från en bil med mustig sexa och bra väghållning. Biffig v8 och sladdrig väghållning är inte lika roligt. Fördelarna är ju att jag kan ta mig fram överallt och slipper bromsa in över alla gupp (som finns ÖVERALLT i våra stortstäder!) och kan ta mig fram till även de mest svårtåtkomliga spots. Och bekvämt åker man. Som en kung! När det gäller lastkapacitet är den inte större än en stor kombi.
Letar man efter den optimala surfbilen/famljebilen borde det vara en Volvo XC. Den är fyrhjulsdriven, lastar så bra som marknaden har att erbjuda och är bekväm. Hyffsad väghållning har den också. Och med chip från SAM så drar det iväg duktigt. Dessutom är den billigare i drift än Jeep eller andra i den kategorin. Att den är något lägre är dessutom ett plus då jag är orolig för om min Jeep kommer in som personbil på Danmarksfärjan med alla grejorna på taket. Knappast troligt… och då blir surfweekenden väldigt mycket dyrare än planerat.
Eller varför inte vänta på den nya Volvo-jeepen?
/Gustav
-
Thanx!
Det här var välbehövlig input, -funderade just på cherokeen, men jag får väl kolla in volvon igen istället. Niofemman då? Min 9-3:a har funkat kanon i tre år samtidigt som det ryktas om bristande kvalitet på hisingen. -
Har en kollega på jobbet som kör en 9-5 Aero kombi sedan ett år tillbaka. Han surfar tyvärr inte så han är ingen bra referens. Han är dock väldigt nöjd med sin bil. Den går som ett skott och är härlig att köra. Den har allt man behöver och borde passa perfekt som laståsna då den är otroligt lastvänlig.
Dock är den sportigt låg vilket gör den svår att köra på grusvägar och över andra hinder på vägen mot surfspotsen. Typ vägen ut till udden utanför Askimsviken är bara att glömma.
-
I det läget återstår ju endast XCn och Audis Allroad.. Är XCn värd merkostnaden mot en vanlig v70? (jag har ju hittills inte haft problem att komma fram till beachen)
-
Det enda skälet att skaffa den där extra markhöjden är ju att våra vägar bara blir sämre och sämre. Jag bor i Masthugget i GBG och är fullkomligt omringad av farthinder åt alla håll. De tog nästan död på min Alfa med sänkta sportfjädrar. Min fru lyckades köra för fort över ett gupp och spräcka sumpen så all olja rann ut i vårt garage. Det var ingen billig historia…
Efter det kände jag ett starkt behov av en bil som är byggd för dåliga vägar vilket vi tyvärr fått för många i det här landet. Det är ingen mening med att skaffa en riktigt sportig bil typ M5 eller liknande då man ändå inte kan ha kul med dem någonstans. Istället mår man bara dåligt varje gång man passerar över någon dålig vägsträcka och bilen låter som den skall gå sönder. -
Klockren isåfall är V70AWD med lågtrycks turbon, känner förvisso inte till förmånsvärdet på den men gissningsvis lägre än XC. Med ett litet trevlig chip sedan (har det själv)
utan ingrepp på avgas mm. lämnar den 380NM redan vid 1800rpm. Nu har du fått den optimala surf/tjänstebilen.
Du har med andra ord en fyrhjulsdriven pjäs med bättre prestanda än T5 (läs vrid) och ett lägre förmånsvärde.
Har du sedan automat kan du njuta till surfen, under surfen och från surfen……
getwet69 -
Håller med… jag har en polare som har en v70 AWD av den äldre modellen och han använder den som en surf/kundträff/alltiallo-bil. Han har uppgraderat den så den numera ser ut som och går som en AWD R. Satan vilket racertåg!!! Och snygg är den också.
Han bor och jobbar i Madrid och i maj förra året åkte jag ned och hälsade på honom. Vi åkte ned till Tarifa i södra spanien och surfade en vecka. Ojojoj vilket drag det är i den kärran. Att brädorna fortfarande satt kvar när vi kom ner är för mig en gåra… -
Jag vet, har en själv och håller med dig, går som ett racertåg gör dom med chipet i. Autobahn i 240km och brädor på taket funkar bra kan jag meddela……….
Har faktiskt toppat bilen (enligt GPS) i 253km, men jag var duktigt knäsvag därefter, den var liksom inte byggd för den hastigheten kan jag meddela…..!
getwet69 -
Nja det e klart. Hippfaktorn kunde väl varit högre. Men med lite surfdekaler där bak å takräcken med fräcka surfvaderingar så blir den genast mycket hippare.
Nej men jag är väldigt nöjd med min. (en 97:a). -
Du kanske vill byta mot min Jeep? 😉
Saknar lite sportigt drag då Jeepen är alldeles för tung, även om det finns bra krut i Jeepen (380Nm). Den känns verkligen som en pansarvagn! Inte som ett attackflyg som jag nog föredrar…
-
Nä du, “Hissinge traktorn” som vissa ovetande kallar den för byter jag inte ut i första taget.
Däremot står det en Goodwrench V8 350maskin på 330hk och ett vrid straxt över 500nm i källaren om du vill få snurr på jeepen……men o andra sidan har jag planer på att stoppa in den i surfbussen….getwet69
-
Vet ni när volvo kastar ut sin visko till förmån för Haldex? Hörde att det var på gång (xc90s 4wd bygger väl på haldex?) Kan vara värt att vänta på! inga kommentarer till Nya Audi A4 Avant quattro?
Logga in för att svara.