Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Hjälp! Optimal surf/tjänstebil
-
Hjälp! Optimal surf/tjänstebil
anonym-anvandare svarade 22 år, 8 månader sedan 11 Medlemmar · 70 Svar
-
Hmmm… nu börjar trådningen balla ur! Vi har varit lite för flitiga i den här debatten.
E-typen har ju ett samlarvärde som gör den till en riktig investering. Hade jag pengarna så skulle jag inte tveka. Dock skulle nog frugan ha ett och annat att sätta emot…
-
Visst är det så, och V8 takterna sitter kvar men numera i surfbussen.
Nähä, dags för ryggläge nu som man orkar upp imorgon för att kunna tjäna in lite stålars så man kan få handla mer onödiga kapitalvaror och få sveriges hjul att snurra lite snabbare. -
en jeep cheroke så klart då kommer du ända ner till vattnet och kunderna blir impade.
-
Intressant att den hetaste diskussionen på konfen handlar om vilken tjänstebil man ska välja…
-
Tjena!
BMW 3-serien touring(e36) är perfekt som surfkärra. HAr själv en och klämmer in hela kittet med två vågisar, tre segel, två maste och två bommar tillsammans med våtdräkt och annat. Baksätet är delbart och du fäller det på 0-tid. Dessutom är det ju bra skjuss i den (323:a) och Frontec – sitter inte ni i Högsbo? Då har du ju bara ett stenkast till Wölkes Bil om du behöver verkstadshjälp.
m du kan undvik 320i då den är lite “trög” på låga varv.
Men å andra sidan ett bra insteg i BMW-familjen och en 3-serie touring håller bra andrahandsvärde.
KÖP!!!KÖP!!!
Mvh
Lars -
Nej nej nu e du ute å surfar.
det är ju series 1 som har högst samlarvärde. eller 1,5. med 3.8 liters sexan eller 4.2:an. 12 blev ju aldrig någon höjdare. Så om du vill ha en bil med samlarvärde så ska du ju köpa modellerna innan avgasreglerna kom till. Då va de klös i den! -
Du ska ju helt klart köpa en Suzuki grand vitara! skulle komma en sju sittsig modell snar tror jag! Pussis!
-
Det är väl ingen tvekan om att HUMMER är surfbilarna bil nr 1.
De e bara o köp!!!
-
Ja, ja, sitt ni i era små trånga kombisar när jag bekvämt glider förbi en halvtrappa upp i min stora, bekväma Hyundai Trajet . Att slippa stuva och istället bara lägga in sina grejor, och ändå ha gott om plats för folk är en höjdare. Aldrig mer liten bil, aldrig mer manuell växel, jag kör inte bil, jag åker bekvämt .
-
Annars är ju en Land Rover Defender en bil som passar på stranden.
jag såg en sådan med lite extra takräcksgrejer å lite allmänt stylad. den va inte å leka med! -
Den här diskussionen är kul! Lite off, men vaddå.
Förstår dock inte att du dissar Audi A6? Fyrhjulstrift å sexa (2.7 om du har råd) och du har en grym surfbil. Körde en sån, för dyr för mig men j-ar… Skapligt rymlig inuti (rätt mycket mer späjs än A4 Avant).
Det enda jag ångrar med min firmabil är att den är för liten… Skulle valt en större kombi! Så jag kan faktiskt inte undvika att rekommendera dig att ta en stor bil, Alfa GTA Sportwagon är ju iofs tokgrym, men kanske ändå inte…
BMW 5-serie som kombi är kass, tycker jag. För liten inuti, helt enkelt. (inte mycket större än 3-kombin).
Volvo å Saab har det ju inte helt oväntat skrivits en hel del om här, goa å fina men svennebilar är det… (säger jag och drömmer mig bort om en Aero)
Annars är Seat Ibiza ett alternativ! Välj med fördel den med mikroskopiskt vridmoment och tokdegig växellåda 🙂 (det var “min” surfbil i flera år)
Tjacka Range Rover.
Surfa På!
-
E-typen slutade ju säljas långt innan de kommit på avgasregler. Du måste tro vi pratar om någon 80-tals pjäs. De är för långt från Jaguars stortid för att ens vara påtänkta som hobbybilar…
E-typen skall definitivt ha 12:an och cab annars droppar prislappen med nästan halva priset.
-
jag fattar inte heller vad han menar riktigt, avgasregler kom till USA (Florida) 1974, till Europa slutet av 80talet.
E-type är en klenod långt före dessa tidpunkter och naturligtvis ska det vara en 12:a convertible, en sådan i mint condition betingar idag nästan fantasi summor.
getwet69 -
Ack nej!
anledningen till att de var tvungna att byta till 12:an var just de strängare avgasreglerna som kom mer oc mer. Detta gjorde det omöjligt att trimma motorn på samma sätt som man gjorde med 3.8 och 4.2. Men 12:an blev aldrig någon succe på banan, snarare tvärtom.
4.2 hade 260hk medans v12 bara hade 250.
v12:an gjorde 0-100 på 7.4s medans 4.2 gjorde det på 6.5. vilken motor var de som de gjorde succe med på le mans? just det!
om nu 12 är dubbelt så dyr. hur förklarar du att de tre dyraste på mobile.de inte är 12:or utan series 1-1,5? series 1:orna och 1,5:orna är väldigt lika. motorerna är i stort sett samma. men man har inte kunnat bestämma sig vilken som var bäst 3.8 eller 4.2. 3.8 var lite mer varvvillig. men det va ju med 4.2 som de hade störst framgång. Frågar du en samlare så är de de två första modellerna som är mest attraktiva.
citat från web-cars:
“The basic reason behind the introduction of the V12 engine – to keep performance high despite increasingly stringent emissions standards”
Jag vet inte, men jag antar att de vet mer om detta än ni!
Logga in för att svara.