-
Hjälp & råd med trimning av segel
Halloj där.
Har aldrig riktigt brytt mig om trimmet på seglen utan bara dratt tills det såg ok ut. Tänkte jag skulle fördjupa mig och kika lite närmare på det här med tuning…
Har en serie Loft segel som jag är dudndernöjd med, men som jag anser lite tokiga ut om jag följer “instruktionerna för trimmet”…
Instruktionerna säger att jag ska dra nerhalet tills lattan över bommen mer eller mindre paserar fritt ifrån min mast…
– Gör jag detta så är det slappt i toppen förbi två av de översta lattorna, på tok för mycket enligt “mina gamla principer”…Tänker jag fel?
Läser jag instruktionerna fel?Enligt tabellerna så stämmer mastens IMCS och längd med seglets rekomendationer.
Jag har iofs bara testat detta på en 5.7a, då masten är en 430.
(Masten är en powerex z-taper om någon känner till den och har samma dilemma…)Frågor:
Ska jag sluta bry mig och köra enligt mina gamla principer?
• Dra nerhal tills det är slappt/fladder vid översta lattan… “typ”
• Dra uthal så att akterliket inte bara hänger där, dvs jävligt lite…Är det normalt att ett segel är slappt förbi andra lattan när det är normal riggat? (Jag har dratt segel så här hårt innan men det har varit när gubbarna kört 4.0 och jag 4.7 eller större…)
Finns det typ ett bildspel på bra riggningsmetoder att kika på?
Tackar för era tankar
T
Logga in för att svara.