Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp, skadad bräda i Umeå

• Hjälp, skadad bräda i Umeå

Publicerad av kilen på 15 augusti, 2007 vid 17:43

Jag behöver hjälp! I går var jag ute och surfade lite i Lillis här i Umeå. Jag råkade köra på grund i ganska hög hastighet. Mastfoten slets av och jag fick världens kastfall, fastsatt i hängselen. Bomen krashade rakt ned i brädan och slog ganska stora sprickor i nosen.

Vad ska jag göra? Brädan är en Fanatic Cross 140 -03. Jag är ganska nöjd med den och vill försöka laga den på något vis. Att skicka den till något proffs i Göteborgstrakterna känns inte som ett alternativ eftersom att jag bor i Umeå och arbete + frakt blir väl då ganska mycket!?

Nu råkar jag ha en sån där Aqua-Stick hemma. Funkar den? Se bifogade bilder på skadan…

Har lite panik eftersom att vindprognoserna för fredag ser kanonbra ut och vill inte vara utan bräda då!!!

kilen svarade 17 år, 7 månader sedan 5 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • tomas_g

Medlem
    15 augusti, 2007 vid 18:03

Hej!
    Det där ser ut som mycket jobb att laga.
    Riktig epoxy och glasfiberväv.
    Om jag får ledigt på fredag så får du låna en bräda som funkar kanon i dom vindar som kanske kommer på fredag.
    En lättseglad slalom från -88
    Din bräda är ju inte idealisk i vågor och kanske 12-15 m/s
    Då funkar slalomen bättre.
    Tyvärr har jag bara en fenskruv/bricka till US-box men fenor har jag.
    Det måste finnas fler som kan ta med sig en extra bräda som inte är så skadlig.

MVH
    Tomas

• lars_k

Medlem
    15 augusti, 2007 vid 18:31

Du kan ju testa att bända upp sprickorna och peta in en kräm av epoxi/microballonger så mycket du kommer åt och får in. Linda sedan hårt runt flera varv med tejp + plattor med skruvtvingar medan det härdar så att delarna kläms ihop igen. Viktigast är att det håller tätt så att vatten inte sedan tränger in. Täta sedan sprickorna med en andra batch epoxi/ballonger. Slipa till och lacka sedan. Så kan du nog segla på fredag!
    OBS detta är en riktig ful-lagning. Ska det göras seriöst kolla http://www.boardlady.com , eller skicka till CLS-Uffe!
    Och aquasticken funkar som tillfällig tätning av smådingar, inte till krossade nosar. 😉

• kilen

Medlem
    15 augusti, 2007 vid 18:38
    Tomas_G;405766 wrote:
    Hej!
    Det där ser ut som mycket jobb att laga.
    Riktig epoxy och glasfiberväv.

Aqua-Stick’en som jag har är iofs en två-parts epoxy. Du tror inte på den eller?

Tomas_G;405766 wrote:
    Om jag får ledigt på fredag så får du låna en bräda som funkar kanon i dom vindar som kanske kommer på fredag.
    En lättseglad slalom från -88
    Din bräda är ju inte idealisk i vågor och kanske 12-15 m/s
    Då funkar slalomen bättre.
    Tyvärr har jag bara en fenskruv/bricka till US-box men fenor har jag.

Ok, det låter ju kanon. Jag kan ju ta en egen fena. Vilken tid åker du dit isf? Troligvis kommer jag att åka ut på eftermiddagen, måste jobba på förmiddagen.

• kilen

Medlem
    15 augusti, 2007 vid 18:46

Om det finns risk att det kommit in vatten, måste man försöka få ut det på något vis innan man lagar?

• tomas_g

Medlem
    15 augusti, 2007 vid 18:52

Hej Kilen!

Det är US-box för fenan på slalomen du har nog powerbox eller något annat.
    Jag har nog någon gammal fena med större skruvhål så att det går att segla.
    Jag tror inte på det det men Lars_k i inlägget ovan har ett förslag som verkar vettigt men då gäller det att hitta epoxy och microballonger, inte så lätt i Umeå.
    Därför kanske det är vettigare att beställa epoxy, microballonger, väv och annat och satsa på en permanent lagning.
    Titta på http://www.boardlady.com som sagt.
    Jag kommer nog ut på eftermiddan jag med.

Tomas

• rabbit

Medlem
    15 augusti, 2007 vid 18:53

@kilen 405775 wrote:

Om det finns risk att det kommit in vatten, måste man försöka få ut det på något vis innan man lagar?

Nu är jag ingen expert utan har bara läst på för att kunna göra egna lagningar men att torka ut brädan är, såvitt jag förstått, kritiskt.
    Läs mer på:http://www.boardlady.com/waterextraction.htm

/r

• lars_k

Medlem
    15 augusti, 2007 vid 19:02

Det finns en sats med epoxi+microballonger etc från Watski som man lätt kan hitta i en båttilbehörsaffär. Bör det ju finnas en i Umeå eller?
    Vatten i brädan är inte kul, kan tränga in i sandwichen och göra den mjuk.
    Ta in brädan i värmen, skruva ut luftskruven och ställ mot en vägg med nosen uppåt i några dygn. Så ska nog det mesta luftas ur (vattenångan stiger uppåt). Om det är så mkt vatten så det droppar ställ brädan med nosen neråt nåt dygn först förstås…
    Efter du lagat brädan förvara den inomhus med luftskruven ur så försvinner de sista resterna vatten till slut.

• johan_m

Medlem
    15 augusti, 2007 vid 19:07

Prova med arnes fritid, watski butiken i umeå, dom brukar ha epoxy och sådana saker hemma så där kan du nog hitta dom. annars så kan ja rekomendera glasfiberväv det har jag lagat en bräda med blir kanske inte så snyggt men det funkar bra och håller iaf.

• kilen

Medlem
    15 augusti, 2007 vid 20:12

Tack för alla snabba svar! Har bestämt mig för att göra det rejält och använda glasfiberväv. Det fanns ju bra beskrivet på http://www.boardlady.com. Så det blir väl en tur till Arnes Fritid, sånt borde dom ju ha där.

Som tur var har jag haft brädan inomhus ståendes med skadan uppåt, så förhoppningsvis har det lilla vatten som tagit sig in dunstat ut. Jag skruvade precis ur luftningsskurven också… Visste inte ens att jag hade en sån 🙂

// Magnus

• tomas_g

Medlem
    16 augusti, 2007 vid 09:57

Magnus
    Jag har med mig brädan imorgon så du behöver inte stressa med att laga din egen.
    Jag kommer ut efter kl12.

Tomas

• kilen

Medlem
    16 augusti, 2007 vid 21:12

Tomas, det låter jättebra, tänkte börja med lagningen senare i helgen.

Jag kommer nog ut vid 14-tiden. Vi ses i blåsten då!

// Magnus

• tomas_g

Medlem
    18 augusti, 2007 vid 07:24

Film från gårdagens surfing finns uppladdad.

//Tomas

• kilen

Medlem
    19 augusti, 2007 vid 11:45

Nu är brädan nästan klar. Tack för tipsen, det blev ju rätt så lindrig att göra det själv.

Vad jag gjorde:

1. Slipade bort yttre plastlager.
    2. Spacklade igen skadorna och ojämnheter med glasfiberspackel. Slipade till detta så jämt det kunde bli.
    3. Fyllde ut kvarvarande ojämnheter med Aqua-Stick. Slipade igen.
    4. La två lager glasfiber där jag hade slipat.
    5. Slipade glasfibret så att det blev en jämn och fin yta.

Nu är det bara målningen kvar!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp, skadad bräda i Umeå

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.