Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp StoneAndWater

• poopzilla

Medlem
    8 december, 2008 vid 21:23

Som sagts tidigare, låt dig inspireras av andra vattenfotografer.

Kolla tex in John Carters bilder här: http://www.pwaworldtour.com/index.php?id=677
    eller Darrell Wong: http://www.darrellwong.com/
    och Jerome Houyvet: http://www.windsurfgallery.com/set.php?lang=us
    för att nämna några.

Bilderna du postat är fina, det jag skulle önska om den första är att den skulle beskäras annorlunda (gyllene snittet, mindre himmel och lite av vattnet från take-off), sen att det är en mulen dag är ju inte mycket att göra ngt åt. Den andra skulle jag velat se lite mer underifrån och några tiondelar senare och den tredje är lite ointressant ur surfsynpunkt, däremot gillar jag diset i bakgrunden, hade surfaren varit på väg in och lagt ner i en bottensväng kanske det hade kittlat lite mer.

Det blir ofta lite tråkigt om man har motivet mitt i bilden, tänk på vilken känsla du vill förmedla med din bild, kanske ska motivet vara på väg in i bilden eller ut ur den, 2 helt olika känslor. Spännande vinklar är lättare att hitta i vattnet, tror jag. När man fotar från land är man oftast hänvisad till en plats man kan stå på, inte den man vill stå på.

Det här kan kanske vara ett billigare alternativ till ett hard case. Har en kompis som fotar surf med påse (förmodligen inte just denna)
    http://www.amazon.com/DiCAPac-WPS10-Waterproof-Case-DSLRs/dp/B00169HXW2

Som sagt, du tar fina bilder och jag ser fram emot fler framöver, keep it up!

Hälsningar
    Thomas

• davo

Medlem
    8 december, 2008 vid 21:28

Tjena Rob!
    Hus i all ära, det är gluggarna som gör skillnaden. Det tråkiga i kråksången är att bra gluggar är kostsamma. Mer skärpedjupsbilder, dvs (f2,8-4 beroende på glugg förstås) eller liknande ger grym närhet o fokus på seglaren, men de är dyra…
    Ses till sommaren, då är jag gärna med o jagar schyssta bilder!

• robrox

Medlem
    9 december, 2008 vid 05:00

Återigen tack detta kommer hjälpa mig att leverera bättre bilder. Jag vet om det gyllene snittet och sånt och det blir tyvärr så att det skiter sig beroende på att mina 5 fokuspunkter inte räcker till. Detta leder mig in på Davos inlägg. Tack Davo ser fram emot att jaga br abilder med dig. Vi kanske skulle dra ihop typ 3-5 fotografer nån bra dag och åka ihop och fota det hade varit mäktigt.

Angående hus kontra glugg så var jag lite i valet och kvalet. Det blev ett hus pga att D200 är så mycket bättre än min D50 jag kört med. Inte alltid bildmässigt med fokus bild/sek osv. Den glugg som ligger närmast till hand är en 300mm f4 från NIKKOR och sen en 300mm f2,8 och om jag vinner på lotto en 400mm f2,8. Mensom du säger det kostar ju som f_n

• mats_o

Medlem
    11 december, 2008 vid 16:11

Det finns tusen och åter tusen saker som gör en bra bild. Något som jag själv tycker att många windsurffotografer missar är kompositionen. Surffotografer är ofta betydligt bättre på det. Jag är ingen fotograf själv även om jag plåtar en hel del emellanåt, både privat och i jobbet, men jag “gör bilder” hela dagarna och i princip ALLA bilder jag gör passerar Photoshop och de flesta mår bra av att beskäras på ett eller annat sätt för att få kompositionen mer intressant. Sällan eller aldrig får man “point of interest” helt perfekt placerad redan vid fotoögonblicket även om man bör sträva efter att hamna så rätt som möjligt från början. Så mitt grundtips till alla som är intresserade av att fota surf o vindsurf är nog att tänka mer bild och mindre utrustning.

• robrox

Medlem
    12 december, 2008 vid 07:05

@Mats_O 520633 wrote:

Så mitt grundtips till alla som är intresserade av att fota surf o vindsurf är nog att tänka mer bild och mindre utrustning.

Mycket bra tips Mats. Många kolla på pixlar och priser men det gör inte allt. Man måste ha en känsla för bilden i sig för att den ska bli intressant. Den kan vara grym i skärpa, exponering osv men en bild ska väcka känslor. Man ska känna att fy fan vad coolt det där vill jag göra.

Det var därför jag startade den här tråden för att försöka få reda på lite mer hur en surfare vill ha bilden.

Jag kör grymt budget en NIKON D50 och ett 70-300 VR f4-5,6 . Dock har jag köpt en beg D200 nu som jag tror och hoppas kommer höja bilderna ännu ett snäpp. Men som sagt GEAR är inte allt! PLATS TID OCH KÄNSLA är 3 viktiga saker att tänka på om man vill stå ut lite.

Tack Mats och alla andra.

• mats_o

Medlem
    12 december, 2008 vid 08:23

@RobRox 520708 wrote:

….en bild ska väcka känslor…..

Där har du det – mitt i prick!!!

För många fotografer är väl ett medlemskap i Magnum (magnumphotos.com – grym inspirationskälla f.ö.) så långt man kan komma i en fotokarriär. Många fotografer där menar att en fast 50mm och ett enkelt hus är allt en duktig fotograf behöver, sen får fotografen flytta sig för att komponera bilden. Lite svårt i windsurffoto kanske men du hajar tanken. Jag tror du är på rätt spår iallafall, kul!!

• robrox

Medlem
    12 december, 2008 vid 09:28

@Mats_O 520723 wrote:

Där har du det – mitt i prick!!!

Många fotografer där menar att en fast 50mm och ett enkelt hus är allt en duktig fotograf behöver, sen får fotografen flytta sig för att komponera bilden. Lite svårt i windsurffoto kanske men du hajar tanken. Jag tror du är på rätt spår iallafall, kul!!

Kör väldigt mycket med mitt 50mm f1,8 älskar det. Några av bilderna i denna serien är tagna med mitt fasta 50mm f1.8 http://www.stoneandwater.nu/images.aspx?album=surfspot

Men som sagt det är svårt när man fotar windsurf där avstånden är stora.

• poopzilla

Medlem
    13 december, 2008 vid 22:37

Kommer ett nytt Sigmaobjektiv för Nikon nu, kommer väl gå loss på 14 papp, men jämfört med andra objektiv med samma bländare är det billigt. Väger dock en hel del och om det är snabbt nog för actionfoto återstår väl att se. Ser ut som en Bazooka 🙂

The original Sigma APO 200-500mm F2.8 EX DG press release

The world’s first Ultra-Telephoto Zoom Lens that offers a fast aperture of F2.8 at 500mm focal length

The APO 200-500mm F2.8 EX DG is the world’s first Ultra-Telephoto Zoom Lens that offers a fast aperture of F2.8 at 500mm focal length. It covers the widely used 200 to 500mm focal length range, and maintains its fast F2.8 aperture over the entire zoom range. Four SLD (Special Low Dispersion) glass elements provide excellent correction for all types of aberrations and produce a high level of optical performance throughout the entire zoom range.

Shooting distance and focal length can be viewed on the lens’ LCD panel, which is an additional convenience for the photographer.

A filter can be inserted towards the rear of the lens, and a circular polarizing filter can be used with its ingenious rotation mechanism.

A dedicated APO TELE CONVERTER 2x EX DG II is supplied as a standard accessory with the APO 200-500mm F2.8 EX DG.

Its exclusive design minimises image degradation usually associated with teleconverters. When this dedicated teleconverter is used with the APO 200-500mm F2.8 EX DG lens, it becomes a large aperture 400-1000mm F5.6 AF Ultra-Telephoto Zoom lens.

http://www.sigma-imaging-uk.com/lenses/telezoom/200-500mm.htm

Hälsningar
    Thomas

• broderisak

Medlem
    13 december, 2008 vid 22:56

Om man försöker att ta den gluggen med på ett plan så lär dom nog titta några extra gånger vid röntgen. Köpte själv ett 120-400 sigma för ett tag sen och än så länge är jag nöjd.Priset låg runt 6000kr och det är klart godkänt. Har hittat ett Canon 400/2,8 för en jädra billig peng . Skall åka och titta på det i veckan som kommer. Det kostar ju över 70000kr nytt.Helt klart en dröm glugg..

• lars_k

Medlem
    14 december, 2008 vid 07:22

Det där panzarskottet från sigma lär snarare gå loss på 140 papp än 14 papp… 😉

• poopzilla

Medlem
    14 december, 2008 vid 13:17

@Lars_K 520989 wrote:

Det där panzarskottet från sigma lär snarare gå loss på 140 papp än 14 papp… 😉

Hehe, var lite snabb när jag läste en artikel om linsen. Det stog så här:

“The lens will be available next week and sells for about $1590. Per kilogram that is…”

Min hjärna slutade att läsa innan sista meningen. På Sigmas sida står det ju SRP: £15,659.56 vilket väl är runt 190.000 SEK. Ja, ja, kanske inget för den ambitiöse amatörfotografen då 🙁

Thomas

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp StoneAndWater

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.