Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Hjälp! Storlek på fenan vs. segelstorlek?
-
Hjälp! Storlek på fenan vs. segelstorlek?
Publicerad av enlight på 19 augusti, 2005 vid 11:10Skulle någon lite kort kunna redogöra vilken storlek man skall ha på fenan mot segelstorleken man kör?
Både singel och om man kör twinzer.Förrut hade man rå koll på detta, men återfalls surfare som jag är så är detta helt bortblåst ur mitt minne.
Har en finstich full med fenor, men tyvärr kommer jag inte ihåg vilken fena jag ska ha beroende på segelstorleken jag kör.
Har sökt på forumet, men inte hittat någon bra beskrivning.
/Enlight
ola-h svarade 19 år, 3 månader sedan 8 Medlemmar · 11 Svar -
11 Svar
-
alltså det beror på så sjukt mycket mer än längden på fenan vad som funkar så det är bara testa.
Saker som spelar in:
Typ av bräda.
Typ av fena:längd, yta, profil.
Seglingstil.
Segel:storlek, typ och trim.
Vågförhållande mm! -
Själv kör jag ungefär så här:
Vågbrädan
4.2: 21 cm
4.7: 23 cm
5.3: 23 el. 25 cm
6.0: 25 cm
Super-X (har bara en fena till denna bräda)
6.0 36 cm
7.5 36 cmMan kan även testa “fenkalkylatorn” som Boards har: http://www.boards.co.uk/equipment/finsize_calc.asp
Men välj “Expert” och “Well powered/overpowered” annars tycker jag den visar helt fel.
Se detta som guidelines mer än som svar på din fråga, det är som någon tidigare sa många parametrar som spelar in. -
Glöm inte heller att fenans yta (area) spelar stor roll och två lika långa fenor kan vara rätt olika stora, även om det måttet sällan anges.
-
OK. Tackar!
Var ute och optimist surfade i fredags (blåste egentligen inte tillräckligt men jag var så desperat att jag stack ut ändå). Fick iallafall några vändor med planing. Körde då 5.6 kvm segel (största jag har ) och 16cm twinzer, men dett känndes som att något inte stämde. Fast……kanske mest var ringrosten!
-
Som Jonas och Frippe skriver så beror det på många variabler. Dock får jag känslan att det här hanlar om vågprylar, eftersom du nämner twinzers.
Själv väger jag 68 kilo och kör på mina vågbrädor från 62-91 liter något i stil med:
3.5, 4.0: 19.5 – 20.5cm
4.5: 20.5 – 21cm
5.0: 21 – 22
5.3: 21-23
5.6: 22 – 23
5.9: 22-24
6.3: 24 (freestyle) eller 24 (våg)Spannet beror på både att jag har olika typer av fenor och på förhållandena. Med andra ord, i ett och samma förhållande på en och samma bräda kan jag få likartade prestanda med två olika fenor även om den ena är 21 och den andra 23cm. Omvänt, även med en viss segelstorlek kan det hända att jag ibland tar 21 och ibland 22 av samma fenmodell, beroende på förhållandena i övrigt.
Rent generellt kör de flesta mindre fenor nu än vad som gällde för några år sedan. Det beror både på attt segel och brädor blivit annorlunda och på att man kanske seglar lite annorlunda nu.
-
Vilka är till salu Ola? Skulle behöva nåt runt 20-21, med bra flex i toppen.
-
Shyssta fenor!!!
Far ända in i baljan vad surfsugen jag är nu!!!
Måste kanske köpa ngn surfpryl för att stilla abstinensen! -
Det är rätt dåligt mer litteratur om vågmodellerna. Jag har inte heller kört de nya i G10 tillräckligt mycket själv för att kunna uttala mig (har hyfsad koll på de äldre röda och blåa dock). Det man kan säga är att de nya G10-fenorna Drake Wave Natural är designade av M&M, dvs Matt Pritchard och Mark Nelson (annars Tabou respektive Mistral, intressant nog). Det betyder att det är mycket input från Kevin Pritchard och troligen är dessa fenor inte heller helt olika de från Nik Baker. Som synes är de väldigt smala och får köras en eller kanske 1,5 cm större än “vanliga” fenor, speciellt om det är lite sega förhållanden. Dcok känns de väldigt snabba och loosa även i större storlekar (finns upp till 26, jag har kört upp till 24 hittills). OnWater har agenturen, men jag vet inte om de beställt några lösa fenor än eller vad priset är. Någon som stöter på mig får gärna testa mina, dock har jag inget till salu (behåller gärna minst en kopia av de fenor jag testat lite som referens)
Logga in för att svara.