Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Hjälp ! – Tips
-
Hjälp ! – Tips
Publicerad av wille1 på 19 november, 2006 vid 13:43Började surfa för två år sedan och har seglat en stor JP freeride bräda på 160 liter. Då jag nu bemästrar vattenstarterna och gipparna bestämde jag mig för att köpa en mindre bräda. Det blev en ny JP freeride bräda 105 liter. Jag behöll mina tidigare segelställ 5.0, 6,4 och 7,5.
Har varit ute fyra ggr nu med den nya brädan med både 5.0 och 6,4 och har inte lyckats särskilt väl. Problemet jag har är att brädan drar upp i vind kraftig innan jag får upp den i planing. Jag får slita som ett djur för att trycka ner fören för att den ska falla av. Vad gör jag för fel??:confused2:PS. Väger 75 kg
rasmus_w svarade 18 år sedan 11 Medlemmar · 21 Svar -
21 Svar
-
Oregistrerad
Gäst19 november, 2006 vid 14:24En teori från en som väger 88 kg och har en x-cite ride 105:
Om du väger mycket så prova att ha stroppar och mastfot långt fram./Johan
-
Oregistrerad
Gäst19 november, 2006 vid 14:30… och sätt bommen lågt.
/Johan
-
stå mitt på brädan.. när du planar så styr du genom att luta den… att du lovar upp i vind vid planing beror säkert på att du lutar brädan genom att du står för mycket på lovartskanten… Försök gärna stå mer på läsidan av den så kommer den inte lova.
-
Sätta bommen lågt är det sämsta tips man kan ge någon. Har sett folk som kört omkring en hel sommar utan att plana och sen när man säger åt dem att höja bommen så drar dom iväg. Givetvis ska man sätta bommen efter sin längd men ALLTID i ungefärlig axelhöjd.
-
Oregistrerad
Gäst19 november, 2006 vid 16:43Som jag har fattat det så får man mer tyngd på mastfoten om man har bommen lågt. Kan vara bra om man inte vill gå upp mot vind, men även i hård vind om man vill att brädan ska ligga kvar på vattnet.
/Johan
-
Oregistrerad wrote:Som jag har fattat det så får man mer tyngd på mastfoten om man har bommen lågt. Kan vara bra om man inte vill gå upp mot vind, men även i hård vind om man vill att brädan ska ligga kvar på vattnet.
/Johan
det är väl tvärt om?!?!
hög bom gör väl att det blir mer press på mastfoten som gör att man planar tidigare eller??? -
Knatte
Gäst19 november, 2006 vid 17:04Wille1 wrote:Började surfa för två år sedan och har seglat en stor JP freeride bräda på 160 liter. Då jag nu bemästrar vattenstarterna och gipparna bestämde jag mig för att köpa en mindre bräda. Det blev en ny JP freeride bräda 105 liter. Jag behöll mina tidigare segelställ 5.0, 6,4 och 7,5.
Har varit ute fyra ggr nu med den nya brädan med både 5.0 och 6,4 och har inte lyckats särskilt väl. Problemet jag har är att brädan drar upp i vind kraftig innan jag får upp den i planing. Jag får slita som ett djur för att trycka ner fören för att den ska falla av. Vad gör jag för fel??:confused2:PS. Väger 75 kg
Mastfoten långt fram. Fotstropparna i sitt inre/främre läge. Allt detta gör att då får kraft på mastfoten/främre delen av brädan. Dvs. detta motverkar att brädan vill lova upp. När du placerar fotstropparna en bit ifrån kanten, så blir inte brädan lika sugen på att lova heller.
Dessa inställningar är bra att lära sig på, allt eftersom du blir bättre kan du långsamt ändra dessa.
Men det låter som du belastar din bakre fot lite för mycket och trycker upp brädan i vind. På en stor bräda, kan man belasta foten/kanten mycket utan att det händer något.
På en liten bräda, ger samma belastning ett tydligare resultat. I det här fallet, så kan det vara detta, som gör att din bräda lovar upp mot vinden. -
Är det inte precis tvärt om:confused2:
Dragpunkten på seglet ligger ovanför bommen. Ju större avståndet mellan bom och dragpunkten blir ju större blir kraften vid mastfoten. En kraft som vill pressa brädan upp i vind.
Hög bom gör dessutom att man hänger lite mer i bommen och avlastar fötterna vilket ger tidigare planing.
-
Knatte
Gäst19 november, 2006 vid 19:11rookie wrote:Är det inte precis tvärt om:confused2:Dragpunkten på seglet ligger ovanför bommen. Ju större avståndet mellan bom och dragpunkten blir ju större blir kraften vid mastfoten. En kraft som vill pressa brädan upp i vind.
Hög bom gör dessutom att man hänger lite mer i bommen och avlastar fötterna vilket ger tidigare planing.
Låg bom ==> ger större tryck på mastfoten. Kan vara bra om man är överriggad och brädan vill lyfta eller bli orolig. Då kan sänkt bom vara bra och även att flytta fram mastfoten någon cm också.
Men låg bom ger förutom bättre kontrol, en senare planingströskel. Så därför kan låg bom, vara olyckligt om man har svårt att plana.
-
Läs lite på http://www.guycribb.com Jag tror snarare att det är en teknikgrej än nåt som är felinställt på prylarna.
Tex http://www.guycribb.com/userfiles/documents/The%20Missing%20Link.pdf
-
Skota inte in innan du planar, nybörjare överskota till 99%.
-
Oscar wrote:Läs lite på http://www.guycribb.com Jag tror snarare att det är en teknikgrej än nåt som är felinställt på prylarna.
Tex http://www.guycribb.com/userfiles/documents/The%20Missing%20Link.pdf
Tror också att det handlar mer om teknik än inställningen av prylarna. Det går att ta sig fram med prylar som är ordentligt dåligt trimmade, men sämre förstås.
Problemet i det här fallet verkar ju vara att brädan lovar, går upp i vind innan planing, då funkar inte fotstyrningen lika bra som i planingsfart, i och för sig är det ju inte bra att trampa ner lovartskanten, men viktigare är ju att luta riggen framåt (vilket alla vet som börjat segla på en gammaldags “pråm”, det handlar ju om att placera seglets tryckpunkt framför brädans tryckpunkt, som ju ligger rätt långt fram i låg fart i synnerhet på en mindre bräda med en liten fena som i det här fallet).
Sedan kan man när man kommer igång med planingen luta riggen mycket mer bakåt och utnyttja fotstyrningen för att motverka ev lovningstendens dvs luta brädan något åt lä.
Sen är det ju också så att om man har ordentligt tryck i seglet och lutar över seglet åt lovart så får det också effekten att brädan faller av, vilket gör att man då inte behöver luta seglet så mycket framåt när man startar.Ytterligare minst en sak är av betydelse, “fegar” man och inte tar full vind i seglet när man startar så kommer brädan ofelbart att lova eftersom endast bakre delen av seglet tar vind och tryckpunkten i seglet kommer mycket långt bak, bakom brädans tryckpunkt.
Klas
-
…och tänk på att inte “häla” för mycket. Mer vikt på tårna = närmare mittenlinjen.
-
Svenne wrote:…och tänk på att inte “häla” för mycket. Mer vikt på tårna = närmare mittenlinjen.
(Vilket ju innebär att man lutar brädan något åt lä dvs från vinden och inte åt lovart dvs mot vinden.)
Klas
Logga in för att svara.