Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp ! Tips om WA ?

  • Hjälp ! Tips om WA ?

    Publicerad av anonym-anvandare på 14 december, 2004 vid 14:54

    Typiskt. När jag äntligen har lyckats hitta en flygstol till Perth till vettigt pris och husbil för 4 veckor så visar det sig att man inte kan ta med Windsurfinggrejor med British Airways från Stockholm till London. Får max vara 220 cm. De kör helt enkelt med för små plan.
    Min alternativa ide då är att hyra på plats i WA.
    Någon som har prövat det ? Är det bra grejor de har ?
    Har läst lite om att det finns paket med boende, utrustning och hyrbil. Vet någon om det funkar bra ?
    Tänkte maila till dem ikväll för att se ifall det finns något ledigt.
    Jag måste bestämma mig senast fredag för flyget så alla tips mottages tacksamt.

    stebe svarade 19 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • poppo

    Medlem
    14 december, 2004 vid 15:05

    Låter konstigt. För två år sedan fick jag med boardbagen gratis med BA från Arlanda till Perth (via London & Singapore). Då hade jag iofs den som enda väska (cd-skivor och boardshorts i handbaggaget..). Det kan iofs bero på vad du flyger för typ av flygplan till London…

  • graf

    Medlem
    14 december, 2004 vid 15:49

    Jag tror ärligt talat att jag hade chansat, låssats som jag inte hade en aning, eller säga vid incheckningen att du fått klartecken via telefon. var beredd att betala övervikt, de måste ha ett max mått men speler det på 20-30cm ska det nog faan gå bra. Lycka till!!!
    jag var där ca. fem veckor för två årsedan körde både i gnaraloo (som min lilla flicka fått till namn) och margeretriver, missa inget av detta, blir lita att köra, måste du välja kör norr ut till gnaraloo, OBS missa inte snorklingen där den är helt overklig
    mvh jimmy Graf.

  • petter

    Medlem
    14 december, 2004 vid 17:03

    Gjort tre resor med BA och flugit ARN-LHR utan problem att ta med brädan. Skulle dock kunna vara att just denna flight är full eller att de kör med ett mindre plan. Jag skulle dock ringa direkt till BA och kolla, resebyråerna har sällan någon koll…

    Regler från BA:

    Surfboards
    Surfboards of maximum length 2.77m are assessed as one piece of baggage under the piece system, if it is an excess piece then it will be charged at 50% of the normal rate. Under the weight system it will be included in the baggage allowance after which normal excess baggage charges apply.

    Windsurfers
    Defined as one windsurfing board less than 3m in length, mast, boom and sail wrapped as one item – is charged as 2 pieces of excess baggage under the piece system and charged at normal rates under the weight system.

    In all cases you must ensure that any special item(s) can be carried on the aircraft type on which you will be travelling. Some smaller aircraft, such as those operated by some of our Franchise partners may have baggage restrictions.

    Mao ska en bräda normalt inte vara några problem på BA’s ordinarie plan och när man checkar in är det ALLTID en surfboard man har i bagen…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    14 december, 2004 vid 17:24

    Det är just med BA som jag har pratat med. De säger att de kör med Airbus 321 mellan ARN och London och på den flygplanstypen är det max 220 cm som gäller. Jag hade läst reglerna på deras hemsida och tyckte inte det kunde vara något problem men det var det tydligen. Vikten är ej problem, jag stannar på 22 kg med bräda, 2 segel, 1 mast, 1 bom i en boardbag. Enligt de på BA så har det tydligen hänt några gånger att man har föranmält surfboard men kommit med windsurfprylar och inte fått med dem. Lite trist läge.
    Problemet jag har är att jag tänkte sticka på Juldagen pga låga priser på flyget då. Det finns inte så mycket urval av flygbiljetter så här sent.

    Ingen som har några tips om att hyra prylar på plats ?

    /Mats

  • petter

    Medlem
    14 december, 2004 vid 17:37

    no worries mate!
    Packa bagen och chansa på att få med brädan… fungerar det inte så får väl någon kompis köra hem den igen… Finns i värsta fall flera butiker med uthyrning. I Perth finns SurfSail Australia (http://www.surfsailaustralia.com.au), i Lancelin finns uthyrning på stranden, Geraldton har Gspot och SailWest…
    finns säkert fler…

  • mag

    Medlem
    14 december, 2004 vid 17:49

    Om du inte har en riktigt fin vågbräda så skulle jag nog ta med endast riggen och hyra en riktig WA-vågbräda eller köpa begagnad på plats.

    Har du inte skinny/RDM master så kan det vara läge att varna för detta också. Det är riktiga vågor i WA som käkar kolmaster till frukost! Att simma hem i hajvatten är inte mysigt alls.

    Eller chansa som någon skrev och lämna brädan om det inte går till dom som kör dig till flygplatsen och ta bara riggen.Men kolla först vad de ska ha för att ta med brädan innan du skickar hem polarna.
    /Magnus

  • calle

    Medlem
    15 december, 2004 vid 07:53

    Jag håller med dom som säger köp en bräda på plats, jag tog med min när jag var där men åker jag igen så kommer jag nog bara ta med segel och bom (kanske mast).
    Men du skall givetvis först försöka få med allt, packa brädan för sig och göm dom som skall ta med den hem för personalen (så det inte verkar för enkelt att vägra ta med den).
    Lycka till, WA är grymt så se till att komma iväg.
    / Calle

  • stebe

    Medlem
    15 december, 2004 vid 12:36

    http://www.2ndwind.com.au/
    http://www.pelicanwindsurfing.com.au/
    http://members.iinet.net.au/~sossurf/
    http://www.windsurfingperth.com.au/
    Har ar lite windsurf-butiker i perth, hemsidorna ar inte inte mycket o ha men om du kontaktar dem sa kan de sakert hjalpa dig

    beg. grejor finns att hitta pa http://www.seabreeze.com.au

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp ! Tips om WA ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.