Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp ! – Tips

• irieman

Medlem
    20 november, 2006 vid 07:16

Som Oscar skrev, det sämsta tipset är att sätta bommen lågt! Alltid hög bom, axelhöjd ungefär. Se’n långa tampar istället så att man får upp seglet mera upprätt och exponerar det mer mot vinden. 28 tums tampar brukar vara bra.
    Se’n kan man sänka bommen något ifall man är överriggad, men det handlar inte om mycket. Hög bom och långa tampar, det är precis det som teknikgurusarna predikar också, Peter Hart, Guy Cribb, Jem Hall, Simon Bornhoft m fl.

Irie Man

• svenne

Medlem
    20 november, 2006 vid 10:06
    argulander wrote:
    (Vilket ju innebär att man lutar brädan något åt lä dvs från vinden och inte åt lovart dvs mot vinden.)
    Klas

Jo men precis.
    Problemet är bara att säga åt någon som har gått ner i brädstorlek att inte lägga vikt på railen är ganska otydligt, likaså mer tryck på mastfoten etc. Var ska man lägga vikten då, speciellt om fötterna är i stropparna? Mer tryck på “tårna”, även i stropparna, är bara en konkretisering av vad som tidigare sagts.

Dessutom håller jag med Irieman, låga bommar är dåligt.
    Pro-killen säger: Sänk bommen när du är överriggad.
    Jag frågar: Hur mycket?
    Pro-killen svarar: About an inch or two.

🙂

• argulander

Medlem
    20 november, 2006 vid 21:38
    Svenne wrote:
    argulander wrote:
    (Vilket ju innebär att man lutar brädan något åt lä dvs från vinden och inte åt lovart dvs mot vinden.)
    Klas

Jo men precis.
    Problemet är bara att säga åt någon som har gått ner i brädstorlek att inte lägga vikt på railen är ganska otydligt, likaså mer tryck på mastfoten etc. Var ska man lägga vikten då, speciellt om fötterna är i stropparna? Mer tryck på “tårna”, även i stropparna, är bara en konkretisering av vad som tidigare sagts.

Dessutom håller jag med Irieman, låga bommar är dåligt.
    Pro-killen säger: Sänk bommen när du är överriggad.
    Jag frågar: Hur mycket?
    Pro-killen svarar: About an inch or two.

🙂

Problemet som den här killen har, som jag uppfattar det, uppkommer framförallt innan planing, och då har man ju inte fötterna i fotstropparna,
    (jag brukar i alla fall inte försöka få i fötterna innan brädan planar).

Klas

• wille1

Medlem
    21 november, 2006 vid 11:26

TACK FÖR ALLA GODA RÅD – TESTAR AV DETTA NÄSTA GÅNG JAG ÄR PÅ VATTNET !! Mats

• svenne

Medlem
    21 november, 2006 vid 13:07
    argulander wrote:
    Problemet som den här killen har, som jag uppfattar det, uppkommer framförallt innan planing, och då har man ju inte fötterna i fotstropparna,
    (jag brukar i alla fall inte försöka få i fötterna innan brädan planar).
    Klas

Klart man kan ha fötterna i stropparna. Ingen Gecko annars. 🙂
    Men det spelar ju liksom ingen roll, kommer vikten ut för långt ut på brädan så kantar den och små brädor går upp i vind oavsett planing eller inte.

Ärligt talat så har jag aldrig sagt emot dig. 😉

• rasmus_w

Medlem
    22 november, 2006 vid 00:46

Sen tycker jag förstås att “lagom högt” är en bättre bomhöjd än “högt”, men det beror på att jag har testat. Bommen till min 9.7:a har en tendens att glida ner, så när jag seglar med det seglet sätter jag ofta bommen ända upp och då planar jag knappt, tenderar att riva riggen över mig och ha alldeles för mycket vikt på fötterna. Efter en stund har bommen glidit ner lite och då går det bättre och efterhand hittar jag ett idealläge. Sen fortsätter bommen nedåt och då går det efterhand trögare och trögare och efter ca 2 timmar är det dags att höja bommen igen.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp ! – Tips

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.