Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › hjälp! vad gör man åt denna skadan?
-
…jaa, det vore bra att veta vad en sådan skada kostar att få lagad av ett proffs som CLs-Uffe? Jag har oxå en nyköpt bräda hemkommen till mig från Varberg….en 05:a RRD Twintip som jag anser vara lite sprucken och mindre “ytskador”. Lite antiklimax efter ett bättrebegköp, ville ju ha just den.. Självklart är skadan i nosen, en typisk kastfallsskada och jag såg noga på bilderna innan köpet och är väl nöjd så men tycker nog att detta borde lagas. Kan nog suga in lite där. Tror dock att det borde räcka med en ny yta, lite väv och epoxi bara, kanske bara epoxy och gelcoat? Har Marine Epoxy från plastic padding men ngn sa att det var dåligt? Varför är det så? Ingen större grej egentligen men har undrat och sökt på konfen. Är nog oxå en sådan som vill lämna bort den till ngn som kan, vem kan i Stockholm? Kanske någon erfaren gammal räv här på konfen kan förbarma sig över den. Kommer inte direkt pruta då jag är glad att ngn ställer upp, läs lättförtjänta stålar så det är bara att PM:a mig då jag är gravt konfberoende. Skidsport kan kanske gejja detta…tar dem överpriser eller skall man snacka med gågon annan…? Lite hjälp på traven behövs här…
Tack och jag önskar er mkt vind!
/Nomad
-
Efter att läst detta inlägget samt många andra liknande här på Steffo kommer nu min följdfråga, var hittar ni allt material. EX glasfiberväv, vilken funkar och var hittar jag det.
Kraschade min nos i helgen, gick upp direkt när det hände så minimalt med vatten kan ha trängt in. Har slipat ner till det första svarta lagret (Har en JP freestyle) och vågar nog inte slipa ner ytterligare. De flesta ”sprickbildningar” har försvunnit men jag har ett litet hål i det “svarta lagret”. Tror det kallas för Kevlar….. Vågar inte slipa upp mer utan tänkte göra en lösning tills min bräda träffar en expert någon gång i framtiden.
Håller det att fylla det lilla hålet samt släta över det hela med ”Aqua Stick” ding stick, och sedan putsa till det hela med sandpapper?
När jag har fixat detta ska jag inköpa ett nosskydd, kan helt klart vara värt pengarna.
-
Jag använder West Systems expoxi, http://www.westsystem.se/
Kolla med dem om de har en återförsäljare nära dig.Om jag skulle köpa mer epoxi idag så skulle jag faktiskt kört upp till CLS Uffe Varberg och köpt epoxi av honom, har för mig att han har prylar som inte så allergi framkallande. Men det är klart, jag bor inte så långt ifrån Varberg.
/Klang
-
Oregistrerad
Gäst30 maj, 2007 vid 22:23Hej!
Det är sant som många säger att Uffe på CLS är grym på att få skadan att försvinna. Det blir perfekt! Men endast visuellt. Jag har själv lämnat in en Starboard hos Ulf och dingat upp samma skada dagen jag fick tillbaka brädan. Lagningen var till stor del ett rödbrunt spackel som krackade direkt. Snyggt men svagt.
Däremot är en “hemmalagad” skada i princip omöjlig att dinga. Det är lite fulare, väger lite mer, men är urstarkt. Om du inte har för avsikt att sälja brädan direkt måste jag rekommendera dig att smäcka på ordentligt med glas på egen hand och åka till CLS först den dag du tänker sälja brädan (om det kan anses lönsamt)./Christian, Helsingborg
-
Jag har lagat en tjongad nos hos CLS. Den var rejält paj och han fixade till det nåt så ini helvete bra… När brädan ändå var inne passade jag på att även lägga nytt halkskydd på brädan, vilket gjorde att det inte blev några synliga skarvar alls.
Jag har smällt i nosen rejält några gånger efteråt och utan att gissa för mycket känns det som om den nya nosen är mångdubbelt starkare än vad den var i orginal! Bakom lagningen har jag fått nya små skador här och där, men nosen är stenhård… (Brädan är från -02 och jag lagade den första sommaren).
Ingen är väl perfekt, men Christians erfarenheter ovan är nog de första negativa kommentarerna jag har hört kring CLS´ lagningar.
Logga in för att svara.