Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp välja volym på vågis?????

• anonym-anvandare

Medlem
    30 mars, 2002 vid 21:32

Svårt att hålla med sista svaret.
    Robby Naish har alltid seglat med brädare vågbrädor än andra. Och det har vel fungerat ganska så bra? Idag är alla moderna brädor brädare och med mer volym.
    Vinden här i Sverige är ojämn och du måste ha volym och brädd för att komma genom skummet inne vid stranden.
    Lita inte på tester som refererar snabba sideshorebrädor.
    JJ

• ola-h

Medlem
    31 mars, 2002 vid 03:38

Hmm, Robbys brädor är nog knappast några förebilder till de breda vågisar som kommer nu även om de är lite bredare än vad många andra kör. Faktum är att Robby kör så speciella brädor att han (på “egen begäran”) inte deltar i utvecklingen av Naishs standardbrädor. Robbys brädor har smal, tunn tail, rund outline med rätt rejäl maxbredd och med mycket rockerkurva under stropparna men inte så mycket tailkick.

Maxbredden är fär övrigt inget att stirra sig blind på, ej heller volymen. Starboard Acid har t.ex. en väldigt paralell outline som gör att dem jämförelsevis smalare än många andra brädor i samma klass. Volymen längs kanterna är också viktigare än volym inpressad längs brädan mitt.

• anonym-anvandare

Medlem
    31 mars, 2002 vid 09:10

Jag håller med dig. Du har helt rätt vidrörande starboard Acid´s shape. Sidorna är ganska så parallella (brädan sätt från ovan), samtidigt har den relativt tunna kanter bak. Förövrigt är den avrundat i nosen vilket är bra med tanke på segeln om man vurpar. Den har betydlig noserocker och scoop. Det är kanske just denna design du beskriver som gör Acid så kontrollerbar i svåra våger?
    Det jag vill säga är att smala vågbrädor passar bra till oljeblanka stora vågor utan andra krusningar på Hawai, men är inte lämpliga här med så ojamn vind. Choppiga vågor vill stoppa en smal bräda om du inte har konstant fullt tryck i seglet.
    Starboard Acid har fått max. betyg i Windsurf UK:
    http://www.star-board.com/index2.htm (tryck på Wave Megatest knappen ned till höger på sidan).
    samt i Tyska Surf 1-2 (Januar/februar2002). Enbart Acid och RRD wave one får en 10á både i våg och platt vatten (snabb bräda). Dessutom skriver Tyska Surf: Wenn andere Boards längst ihre Gränzen erreicht haben, kann dieses brätt erst richtig seine stärken zeigen. Eller på svensk/norsk: När andra brädor för länga sedan har nådd sina begränsningar kann denna bräda först visa sina stärka sidor.
    Fazit: Ein perfektes Board für kontrolliertes Waveriding in Ruppigen Wellen und obendrein eine Wohltat im kabbelwasser. Der preis ist die fehlende Spritzgheit. Eller:

En perfekt bräda för kontrollerad vågsegling i eländiga (svåra) vågor och dessutom en välgörare i choppiga vågor. Priset är felande länken. (men här i Sverige är inte Starboard dyrare än sina konkurenter).
    Jag ser fram till att segla den i choppiga Lommabukten.
    mvh. (OBS: Har aldrigt pratat med starboards försäljare och har alltid betalat som alla andra. Har köpt 3 starboards)
    med hälsningar,
    JJ

• rrd

Medlem
    31 mars, 2002 vid 10:13

Hej!

En intressant och rolig debatt om vågbrädor igen!

Jag har själv, efter att seglat vågor sedan mitten av 80-talet, kommit fram till att brädorna ska överlappa varandra i vindregister om det ska bli riktigt bra. Du väger 70 kg och vill segla i 4,5-5,3, då skulle jag välja en bräda med ca 75 l och ca 53-54 bred som inte har för extremt tunna kanter eller tunn akter. En bräda är bara optimal till några segelstorlekar tex RRD MPE 254 som jag har seglat mycket 99-02, med allt mellan 3,7 – 5,7. Men den passar bäst till 4,2-5,3 vilket är ett stort register. RRD WaveCult 255 (Onshorebräda m 83l) tycker jag bara är riktigt bra med 5,3-5,7 ev 4,7 vid stora vågor och mycket byig vind.

Volym

Den enda tidningen som mäter volym är tyska surf. Där framkommer tex att JPs brädor har betydligt mer än angiven volym. Den är ju lite snopet om man har köpt en bräda som visar sig ha 10 l mer volym än vad man troddde, tex Mistral/Naish för några år sedan.

Jag tycker att du ska satsa på en Onshore-betonad bräda som ska vara lättseglad och inte så känslig för exakt rätt belastning vid gippar/vågridning. Tänk ut vilka segelstorlekar som ska vara optimala. Det verkar finnas många fina allroundvågisar att välja på tex RRD WaveOne S, JP Wave72/78 eller Acid som andra pushar hårt för.

Fenan

Det gör stor skillnad att ha rätt storlek på fena och rätt modell. Brädans egenskaper påverkas mycket! Onshorefenor har tex en bredare bas som gör att de planar tidigare men blir jobbiga att segla överrigggade. Sideshorefenor lite smalare outline, behöver inte kunna ta max höjd.

Eget optimalt val:

6,3-5,7: 60 bred 95 l

5,7-5,3: 55 bred 83 l

5,3-4,2(3,7): 53,5 bred 74 l

4,7-3,7: 51,5 bred 69 l

PS

Man klara sig långt med en bra allroundvåg på ca 75 l!!!

“9 bra surfdagar hittills i år”

//Magnus

• rrd

Medlem
    31 mars, 2002 vid 10:19

Jag glömde ange att jag väger 75 kg och gillar inte att studsa omring med en för stor bräda som känns “överriggad” i stora vågor.

Det är oftast mycket vind när det är fina vågor i Sverige.

• anonym-anvandare

Medlem
    31 mars, 2002 vid 11:40

Starboard Acid 77 eller RRD Wave one S eller M.

• anonym-anvandare

Medlem
    31 mars, 2002 vid 15:24

Att ni Starboardseglare älskar era brädor har vi fattat, att ni aldrig kan lägga av att bara diskutera starboards, starboards, starboards och istället prata mer om goda vs. dåliga egenskaper gör mig misstänksam om ert syfte eller er vinning. Att skriva att man köpt för ordinariepris är ju lätt. Jag blir misstänksam om man bara pratar om hur bra en bräda är och samtidigt klankar ner på andra. Dessutom är det sällan som ni själva lyckas beskriva vilka egenskaper som är bra, ni hänvisar ofta till tester. Kan ni segla eller är ni bara bra på att läsa?

Och i detta test du hänvisar till så blir ju knappast Starboarden en vinnare. Sedan är det fetingen Acid 88 de testar i tyska Surf 1-2 2002 – att en sådan stor bräda skulle få dåligt i plattvattenegenskaper vore väl mycket förvånande. Att bara belysa ett betyg är väl skevt, det kan jag göra också förresten: Acid 88 får 7 (sju) i planingsegenskaper trots parallella kanter, en bredd på 55,8 cm och en volym på hela 90 liter – det måste vara en skitdålig bräda som inte klarar att plana med dessa mått!

Resterande poäng den får, förutom de två 10:or du nämner är: 7, 9, 9, 10, 10, 7, 7. Inte bara tior alltså. Starboard stjärnan bleknar lite.

• anonym-anvandare

Medlem
    31 mars, 2002 vid 16:44

Hej, jag vet inte vem du är, men ok.
    Med mina inlägg vill jag bara komma fram till att man inte skall köpa en för liten bräda i Sverige. Jag kan inte se från mina inlägg att jag negativt har kritiserad andra.
    Förövrigt har jag Kinetic Slalom 58, Lorch 272 och Fanatic Fly 252á, alltså en blanding av va som passar mig bäst. Jag är ingen spec. duktig windsurfare, men tillåter mig endå att rekommendera va jag tror är bra i Sverige. Det är inte bara proffsen som bör uttala sig, då blir det lätt fel för oss vanligt dödliga. Men jag står fast vid mitt uttalande. Om en vågbräda är alltför lättplanande så tror jag inte det är någon ordentlig vågbräda, men en kompromisslösning. Då skall du heller köpa en freeridebräda som en liten Naish enduro som är snabb i plattvatten. Säkert en jättetrevlig bräda som jag också har funderat på.
    http://www.naishsails.com/boards_enduro_main.asp
    med vänliga hälsningar,
    John J.

• ola-h

Medlem
    31 mars, 2002 vid 19:28

Min gissning är att det som gör ACIDarna (och de flesta andra Starboardbrädor) lugna i vattnet sitter mellan fötterna och stavas konkaver. Givetvis har v-et och restan av bottenkurvan också med det hela att göra. Konkaver, placerade på rätt ställe, gör att brädan sätter sig lite mer i vattnet. Freesexbrädorna är också de lugna (och har konkaver) med där blir priset lite sämre så kallad “pop”. Jag har sett de nya freestylebrädorna Trance, men vet inte hur botten ser ut. Andra nyheter till 2003 är en Acid 62.

När det gäller andra märken har t.ex. Fanatic riktigt coola korta lättvindsvågisar på gång. RRD har signat Keith Teboul vilket synas i deras modellprogram bland de riktigt små brädorna. EN annan intressant nyhet är märket AB+ som kommer med både vågisar och freeridebrädor INTE byggda av Cobra utan i Kina med lägre vikt än allt annat på marknaden. AB+’s lättvindsvågis är för övrigt 60 cm bred men bara knappt 250 lång.

• rrd

Medlem
    31 mars, 2002 vid 20:03

Att Teboul ska vara med och ta fram nya RRD har jag både hört och läst men att det skulle vara de riktigt små vågbrädorna i de befintliga linjerna? Har du tillförlitlig info från Maui? Är du där nu?

Han skulle ta fram en helt egen modell trodde jag…
    Seeger ska tydligen vara kvar hos RRD (Freestyle mest tror jag) Det var ju för övrigt konkurrenten Neilpryde/JP som spred ut att alla lämnade RRD…(läs: blev sparkade?)

AB+ såg jag något ex av i dec på Maui, FET som…

//Magnus

• oscar

Medlem
    31 mars, 2002 vid 21:20

Josh Angulo fick även han lämna RRD trots att han inte kört på annat än på egna angulo custombrädor. Han kommenterade det “I guess the best thing I could say is that times change and people get different ideas of what will work best for their company”. Även han verkar komma med ett eget återupplivat “Anguloboards”.

Tyvärr verkar inte Anders inte släppa några freestylebrädor vilket man i och för sig inte väntat sig men det är ju synd för oss som skulle vilja ha en toklätt brutalfreestyle!

• ola-h

Medlem
    1 april, 2002 vid 06:51

Ja, jag är på Maui en vecka till. Jag var uppe och pratade shaping mm i tre timmar med Keith Teboul för ett tag sedan. Inte ens Keith själv visste exakt vad han skulle göra år RRD, men troligen skulle det bli en mindre linje brädor, mindre i antal (kanske tre st) och mindre i storlek. Keith själv kör superkurviga, supersmala 7’10” (239) som lättvindsvågisar och kör endast längre brädor (8’0″/244) i riktigt stora vågor.

• rrd

Medlem
    1 april, 2002 vid 08:23

Tack för svaret! Snacka om info direkt från källan. I allmänhet tror jag att surfare på nätet är dåliga på källkritik.

Hur har vinden och vågorna varit de senaste veckorna?

Var har ni surfat?

Är det dåligt med vind som ryktet säger?

• ola-h

Medlem
    2 april, 2002 vid 05:18

Den senaste veckan har det varit dåligt med vind, vågorna har dock varit stora de senaste dagarna.

Tidigare under min vistelse här var det dock en del bra vindsurf, vågor från små till mast men mest lätt vind cross-off. Jag har kört mest på Hookipa och några andra break strax nedanför.

Jag hoppas på åtminstånde lite lätta trades onsdag-torsdag, sedan ser det ut att bli bleke igen.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp välja volym på vågis?????

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.