Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp varandra att rigga ner seglen

• Hjälp varandra att rigga ner seglen

Publicerad av sunkan_ på 12 juni, 2005 vid 18:29

Seglena tar stryk när man håller på och skrynklar ihop dom vid upp/ner riggning och jag tycker det är allt för vanligt att folk står och skrynklar ihop sina segel helt i onödan. En annan vänlig surfare kunde hålla i masten eller toppen så man kan dra ur den i ett enda svep. Det går både fortare och sliter mindre på monofilmen.

Jag vill därför uppmana alla till att erbjuda sin hjälp när någon riggar ner (för mig är det då jag behöver skrynkla mest om jag ska göra det själv). Det är aldrig problem att få hjälp, men ibland drar man sig för att fråga om hjälp och då skulle det vara fint om den kom av sig självt.

För det är väl inte så många som skulle ta illa upp för att någon erbjuder sin hjälp att hålla i toppen på seglet?

jester svarade 19 år, 9 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    12 juni, 2005 vid 18:48

Tjenare håller helt med, seglen slits mäst när man riggar upp o ner dem. Har dock märkt att RDM masten som är smalare är mycket lättare att få ut ur mast fickan utan att seglet skrynklas.

Jag kör dock på en valig mast på mitt större segel, o ett ganska bra sätt om man är själv är att skruva ut masten i inte bara dra bakåt. Då minskas i varje fall friktionen o man veckar seglet mycket mindre (dock har jag fått nått litet veck). När jag fått ut första masthalvan lägger jag denna på toppen på seglet så den inte börjar fladdra i vinden även bommen kan man ju lägga här redan innan. Börja rulla i hop från toppen o ta bort master bommar som ligger på seglet efter hand.

anders

• anonym-anvandare

Medlem
    12 juni, 2005 vid 19:23

Har samma problem, kör med severne segel och dom skrynklas nått sjukt när man riggar ner! crazy.gif

• jonasp

Medlem
    12 juni, 2005 vid 19:47

a men e man själv kan man köra med en de-rigger. håller på o testar en egen variant av den. sen kan man också kroka fast masttopen i nåt med en lina o dra ut masten. funkar lika bra som om nån håller i.

• jester

Medlem
    12 juni, 2005 vid 20:06

Hoho. Skaffa dom moderna race-seglen med sjukt bred maststrumpa. Då man både trär i masten och ur den med masten ovanför alla cambers, så blir det nästan inget slitage alls på monofilmen. Dessuomt kan man segla fort med dessa segel… wink.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    12 juni, 2005 vid 20:47

Försök att rida en våg eller sätta en vucano med dina cambers, jag hade också cambersegel en gång men jag har vuxit upp.
    Pelle

• jester

Medlem
    12 juni, 2005 vid 21:27

grin.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp varandra att rigga ner seglen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.