Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Hjälp vid brädköp
-
Hjälp vid brädköp
Publicerad av isis på 3 oktober, 2009 vid 12:41För några år sedan fick jag en exklusiv 50 liters bräda med tre segel och alla annan utrustning. Tyvärr har jag aldrig lyckats lära mig surfa på den utan har mest simmat omkring med den och inte kommit upp. Sedan för något årsedan fick jag tag på en 320 med centerbord som var väldigt lättseglad. Seglade den med riggen till 50 litersbrädan och det har funkat fint men jag har tröttnat på den.
Så nu tänkte jag köpa en ny bräda att ha tillsammans med min gamla rigg men som är mer lättseglad än 50l brädan. Jag har en budget som absolut max kan sträckas upp till 2000kr, helst mindre. Jag har läst nybörjarguiderna här och lärt mig mycket men är fortfarande lite osäker. Jag funderar på att köpa den här brädan, men är osäker på hur lättseglad den är och om den passar med min rigg. Riggen jag har hör som sagt till en 50l bräda från tidigt nittiotal. När den köptes var hela paketet det absolut bästa som gick att få tag i, brädan är “custom-made” av någon byggare från hawai. seglena är på 5,4 och 6,0 och det tredje har inget mått utsatt, men ser ut att vara runt 6 det med. Tyvärr har bommet försvunnit, så en sådan letar jag också efter, men det är en annan historia.
Jag hoppas någon kan hjälpa mig,
Tack på förhand.isis svarade 14 år, 7 månader sedan 14 Medlemmar · 60 Svar -
60 Svar
-
Knatte
Gäst3 oktober, 2009 vid 14:47isis;580580 wrote:För några år sedan fick jag en exklusiv 50 liters bräda med tre segel och alla annan utrustning. Tyvärr har jag aldrig lyckats lära mig surfa på den utan har mest simmat omkring med den och inte kommit upp. Sedan för något årsedan fick jag tag på en 320 med centerbord som var väldigt lättseglad. Seglade den med riggen till 50 litersbrädan och det har funkat fint men jag har tröttnat på den.Så nu tänkte jag köpa en ny bräda att ha tillsammans med min gamla rigg men som är mer lättseglad än 50l brädan. Jag har en budget som absolut max kan sträckas upp till 2000kr, helst mindre. Jag har läst nybörjarguiderna här och lärt mig mycket men är fortfarande lite osäker. Jag funderar på att köpa den här brädan, men är osäker på hur lättseglad den är och om den passar med min rigg. Riggen jag har hör som sagt till en 50l bräda från tidigt nittiotal. När den köptes var hela paketet det absolut bästa som gick att få tag i, brädan är “custom-made” av någon byggare från hawai. seglena är på 5,4 och 6,0 och det tredje har inget mått utsatt, men ser ut att vara runt 6 det med. Tyvärr har bommet försvunnit, så en sådan letar jag också efter, men det är en annan historia.
Jag hoppas någon kan hjälpa mig,
Tack på förhand.Har du inga bilder på din gamla bräda och segel?? 50 liters bräda är väldigt extremt och absolut inget du segler på om du inte är väldigt duktig och blåser kuling:cool2:
Tror du måste lägga upp mera fakta innan vi kan ge tips. Det är väldigt viktigt hur gamla sweglerna är och vilket skick mm. för alla råda. Så mitt tips bild på alla segel och gärna närbilder på riggdata och namn så att man kan åldersbestämma dessa! -
Har inga bilder på datorn, men kna ta några i veckan och lägga upp bara för skojs skull om någon vill se. Jag gillar brädan skarpt även om den skapat mycket frustration.
Tyvärr har jag bara tillgång till bil varannan söndag, vilket råkar vara imorgon. Därför vill jag väldigt gärna köpa en bräda imorgon eftessom det börjar bli så mörkt på kvällarna och jag bara kan segla på vardagseftermiddagar. Men om brädan inte fungerar tillsammans med de segel jag har så är det ju såklart bättre att vänta. Kan tyvärr inte ta några bilder på seglen förän på måndag.
Det jag på rak arm kan säga om dem är att det allihop var de bästa som gick att få tag på när de köptes. Seglaren som hade brädan tävlade inte utan var mest ute för skojs skull om det kan säga ngt om seglen. Jag skulle chansa att de är från 94-95 någon gång efter vad jag minns av vad förra ägaren sa. De är mer “trekantiga” än vad moderna segel är har jag lagt märke till. Efter helgen kan jag ta bilder och mått och lägga upp.
Ett annat allternativ kunde ju vara att köpa ett segel separat och använda tillsammans med den brädan och min rigg. Om jag ska göra det, vad bör jag titta efter för segel som passar med den brädan?
Många tack, Joakim
-
Knatte
Gäst3 oktober, 2009 vid 19:39isis;580601 wrote:Har inga bilder på datorn, men kna ta några i veckan och lägga upp bara för skojs skull om någon vill se. Jag gillar brädan skarpt även om den skapat mycket frustration.Tyvärr har jag bara tillgång till bil varannan söndag, vilket råkar vara imorgon. Därför vill jag väldigt gärna köpa en bräda imorgon eftessom det börjar bli så mörkt på kvällarna och jag bara kan segla på vardagseftermiddagar. Men om brädan inte fungerar tillsammans med de segel jag har så är det ju såklart bättre att vänta. Kan tyvärr inte ta några bilder på seglen förän på måndag.
Det jag på rak arm kan säga om dem är att det allihop var de bästa som gick att få tag på när de köptes. Seglaren som hade brädan tävlade inte utan var mest ute för skojs skull om det kan säga ngt om seglen. Jag skulle chansa att de är från 94-95 någon gång efter vad jag minns av vad förra ägaren sa. De är mer “trekantiga” än vad moderna segel är har jag lagt märke till. Efter helgen kan jag ta bilder och mått och lägga upp.
Ett annat allternativ kunde ju vara att köpa ett segel separat och använda tillsammans med den brädan och min rigg. Om jag ska göra det, vad bör jag titta efter för segel som passar med den brädan?
Många tack, Joakim
Är seglen trekantiga och från 90-talet, så kommer de inte funka alls till en modern bräda. Du lär behöva nya segel och en nyare bräda. Tror det bästa är om du gör ett helhetsgrepp och köper ett annat paket “bräda och rigg ihop” så kommer du ha förutsättningar att få bra surf framöver..
Har du läst dessa trådarna??[ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=51820″]Nybörjar råd alt FAQ del 1 – http://www.Surfzone.se[/ame%5D
-
Jo, jag har läst de trådarna. Jag skulle helst köpa ett komplett paket såklart men har inte lyckats hitta något som jag har råd med. Här på sidan finns ett paket för 1 700 men det ligger i stockholm och jag har ingen möjlighet att hämta grejjerna. Bor på Öckerö utanför Göteborg. Seglen jag har är inte perfekta trianglar, och de har genomgående lattor men om de inte funkar med brädan jag kollade på så är det väll bara att inse fakta.
Vad för segel skulle passa till den här brädan? Jag vet att den har lägre volym än vad som rekomenderas men den är iallfall bred, och framförallt billig. Om jag kan hitta ett begagnat segel som går ihop med resten av min rigg kan jag kanske fortfarande lösa det inom min budget. Annars får jag väll börja spela schack istället.
Joakim
-
Knatte
Gäst4 oktober, 2009 vid 06:08isis;580687 wrote:Jo, jag har läst de trådarna. Jag skulle helst köpa ett komplett paket såklart men har inte lyckats hitta något som jag har råd med. Här på sidan finns ett paket för 1 700 men det ligger i stockholm och jag har ingen möjlighet att hämta grejjerna. Bor på Öckerö utanför Göteborg. Seglen jag har är inte perfekta trianglar, och de har genomgående lattor men om de inte funkar med brädan jag kollade på så är det väll bara att inse fakta.Vad för segel skulle passa till den här brädan? Jag vet att den har lägre volym än vad som rekomenderas men den är iallfall bred, och framförallt billig. Om jag kan hitta ett begagnat segel som går ihop med resten av min rigg kan jag kanske fortfarande lösa det inom min budget. Annars får jag väll börja spela schack istället.
Joakim
Köp den brädan och letade efter bra segel efter hand..:blush: Vilken modern rigg omkring 6.0 kvm lär fungera bra till en sådan bräda.
Tex. http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/25447/cat/13
Om du får med masten i ett paket.
Annars är ju ett tips att du kollar av med surfspot.se /surfersparadise mm. om de kan ha några beggade grejer.
Men mitt tips är att du bestämmer hur mycket pengar du vill lägga och sedan köper du allt nytt/beggat på en gång och får en fungerande enhet. I annat fall köp brädan du vill och köp segel/mast/rigg efterhand. Räkna med att du måste byta ut hela riggen om det skall fungera bra ihop med brädan.:tongue: -
Tack så mycket för hjälpen. Jag köpte brädan och fick ett segel med, men det är rätt gammalt det med så jag tror inte det passar så bra. Nu ska jag ut och provsegla för första gången, får hoppas att det inte blir en stor besvikelse. Vad är det som inte fungerar om bräda och rigg inte passar ihop? balansen på grejjerna? I vilket fall som helst blir det nog kul. Än en gång tack,
Joakim -
Knatte;580663 wrote:Är seglen trekantiga och från 90-talet, så kommer de inte funka alls till en modern bräda. Du lär behöva nya segel och en nyare bräda.
Med en budget på 2000 kr (MAX) så har man inte så mycket val än att köpa grejjor som inte är topmoderna…
Kan heller inte hålla med om att gamla segel “inte funkar alls”. Har kört med 3.6 segel från tidigt 90-tal (iförsig med en SB GO 180 bräda) och visst är det lite mer svårseglat än ett “nytt” segel/rigg, men klart som fanken den går att surfa med!
100 liter är ju inte speciellt mycket heller om man är nybörjare och går från en pråm med centerboard…
Hoppas det gick bra på provsurfingen!
-
Knatte
Gäst8 oktober, 2009 vid 16:07isis;582123 wrote:Tack så mycket för hjälpen. Jag köpte brädan och fick ett segel med, men det är rätt gammalt det med så jag tror inte det passar så bra. Nu ska jag ut och provsegla för första gången, får hoppas att det inte blir en stor besvikelse. Vad är det som inte fungerar om bräda och rigg inte passar ihop? balansen på grejjerna? I vilket fall som helst blir det nog kul. Än en gång tack,
JoakimDet är balansen och tryckpunkten på bräda/segel som blir lite galen om det skiljer allt för mycket i årsmodeller mm.
Det blir inte omöjligt att segla, men det blir instabilare och inte lika enkel segling som det skulle kunna bli..:wink:
Hoppas provturen blir till belåtenhet då! -
Det blev en lite halvlyckad jungfrutur. Simmade omkring i förstor våtdräkt i två timmar utan att komma upp en enda gång. Brädan var löjligt lovgirig, om de har med segel eller bristande kunskap att göra vet jag inte. Ska testa med ett annat segel nästa gång, får se om det blir bättre. Finns det andra sätt att motverka lovgirgheten än de som nämns i FAQen? mastfoten längre fram och stå längre akter ut kanske? Spelar det någon roll om bomen är för lång? Den jag har sticker ut säkert 70cm bakom seglets akterlik.
-
Shit pomfritt, bommen skall vara lika lång som seglet, + max 1 dm!
Annars blir seglet så himla mjukt att det är som att köra med ett gammalt 80-tals trekants-lakan. Helt omöjligt att lära sig på!Som sagt, ta bilder på dina grejor, uppriggade, så kan vi mycket lättare komma med tips.
Hänglås! /Niclas
-
Fixar bilder ikväll, lägger upp imorgon. Får dock bli bilder på seglen där de bara ät utlagda. Bomen har ingen snabkoppling och blocken på riggen är väldigt dryga att få uthal/nedhal genom. Det blir väl till att investera i en ny bom då också. Dyr sport det här..
Muchas Gracias, Joakim
-
Isis.. du har precis börjat med den dyraste sporten! Välkommen! 🙂
-
Roding;582366 wrote:Isis.. du har precis börjat med den dyraste sporten! Välkommen! 🙂
MEN den är som en bal på slottet…dvs helt underbar:wink:
(säger åsså Välkommen!) -
Knatte
Gäst9 oktober, 2009 vid 13:53isis;582361 wrote:Fixar bilder ikväll, lägger upp imorgon. Får dock bli bilder på seglen där de bara ät utlagda. Bomen har ingen snabkoppling och blocken på riggen är väldigt dryga att få uthal/nedhal genom. Det blir väl till att investera i en ny bom då också. Dyr sport det här..Muchas Gracias, Joakim
Kolla måtten på seglet i samband med att du fotar, så vet du hur lång din nya bom bör vara:tongue:
Att flytta fram mastfoten är bra, men att stå längre akterut lär bara pressa upp fören mot vind ännu mera:blush:
Så stå lagom långt bak och ganska centralt är mitt tips:smile: -
Sådär, nu har jag fotat. Jag passade på att kolla lite på skillnaden mellan brädorna också. Mastfoten sitter i förhållande mycket längre fram på den äldre brädan, så det förklarar ju lovgirigheten.
Något som jag däremot inte förstår är varför den blir mer lovgirig med ett trekantssegel än ett modernt segel. De moderna seglen har ju mer yta längre bak vilket borde göra brädan mer lovgirig, inte tvärt om?
Jag hittade ett datum på det mindre, rosa, seglet. Det är från 85. Mycket äldre än jag trodde. På något sätt glömde jag att fota de andra två seglen, får bli på måndag.
jag har tittat på lite begagnade segel i Göteborg här på hemsidan. Skulle det här seglet passa med min bräda? Eller kanske detta så slipper jag sy och ha mig.Här kommer lite bilder på min grejjer. Det är brädan till vänster som jag försöker segla på.
Logga in för att svara.